Når det kommer til 3G-dækning i Danmark, så oplyser de fleste selskaber, at de har en meget omfattende dækning. Dette til trods, så oplever mange ejere af smartphones, at de ikke har den dækning, der er lovet. Det skriver Ingeniøren.
Årsagen er ofte selve smartphonen, der ikke har en god nok antenne, og hvis det er tilfældet, så mener de hos Forbrugerrådet, at kunden skal kunne aflevere sit abonnemnet og få pengene tilbage.
Teleselskaberne er godt klar over hvilke telefoner, der har problemer, men vil ikke oplyse dette, hvilket fører til dårlige oplevelser for flere kunder. Martin Salamon fra Forbrugerrådet finder dette bizart, og mener, at det bør være en selvfølge, at kunden har adgang til sådanne oplysninger.
Martin Salamon, chefkonsulent hos Forbrugerrådet til Ingeniøren skrev:
Der er klare forskelle på telefonerne også inden for samme mærke, så selvfølgelig skal selskaberne oplyse om det. Det er en grundforudsætning for ens videre brug af telefonen, hvor god den er til at fange signalet.
Salamon oplyser endvidere, at der er politisk opmærksomhed på problemet, og at han forventer, der vil ske tiltag, som skal gøre det nemmere for kunderne at vælge smartphones med gode antenner.