mboost-dp1

Begræsning af IDE hastighed i Linux

Gå til bund
Gravatar #1 - Wolly
3. apr. 2004 19:08
Er der nogen der ved om det er muligt at begrænse hastigheden til en harddisk i linux???

Mit problem er at en af mine diske er ved at blive lidt gammel, og hvis hastigheden kommer over 10M/s dør den :-(

Hvis det var muligt at brgrænse disken eller IDE porten til kun at kunne køre med 10M/s ville problemet være løst :-)
Gravatar #2 - nightH
3. apr. 2004 21:48
så er hdparm din ven, der kan du stille de forskellige modes, se denne side for info om de forskellige modes :
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesPIO-c.h...
håber det hjælper på dit problem ;)
Gravatar #3 - Wolly
4. apr. 2004 00:22
weee takker...

Det tog ca 20 sec at ændre, og nu ser det hele ud til at virke. Er det ikke underligt at jeg ikke kunne ændre pio mode i bios'en??? Plejer man ikke at kunne det???
Gravatar #4 - nightH
4. apr. 2004 21:46
Wolly : for det meste jo, men jeg har set enkelte BIOS´er hvor det ikke var muligt (dette har drejet sig om mærkevare pc´ere)
men det glæder mig da at det løste dit problem ;)
Gravatar #5 - blackthorne_dk
28. apr. 2004 20:52
det er dog ikke sikkert at en ændring i bios overhovedet vil påvirke linux
Gravatar #6 - amokk
17. maj 2004 10:41
Mín erfaring siger mig at medmindre DMA mode er enabled i BIOS, vil enheden køre PIO mode, uanset om den er disabled eller aktiv, i de fleste moderne OS, WinNT, linux osv.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login