mboost-dp1

Brændte CPU og bundkort af :(

Gå til bund
Gravatar #1 - horza
6. jan. 2003 12:32

Jeg var ude for en mindre heldig episode igår, da jeg skulle flytte en fuldt funktionel computer fra et kabinet til et andet. Da jeg bootede op første gang i det nye kabinet skete der ikke noget, d.v.s før jeg opdagede at der var blevet meget varmt omkring de spændingsregulatorer der sidder i nærheden af ATX stikket på bundkortet. Derefter tog jeg CPU'en ud og så at den var blevet særdeles misfarvet på undersiden. Er der nogen der har en ide til hvad der kan være sket, jeg har testet det nye kabinets strømforsyning på et andet bundkort (et jeg kune undvære) og der virkede det fint. Derudover virker Harddisk, RAM og indstikskort stadig. Hardware: MOBO: Chaintech 7KJD CPU: XP 1700+ Det nye kabinet: Air silver midi tower Den nye PSU: Q-tec 400 W Dual fan gold Airsilver kabinettet er udstyret med et display på forsiden der kan vise temperaturen ved de tre sensorer der følger med det, og en af disse havde jeg (i overenstemmelse med manualen) lagt mellem CPU og dennes køler. Jeg er ret sikker på at der ikke har siddet er afstandsstykke på bagsiden af bundkortet der har kortsluttet noget, og der er ikke nogle komponenter på bundkortet der ser "opkogte" ud. Nogen der har nogle ideer ? Jeg vil meget gerne kende årsagen inden jeg prøver en gang mere med nyindkøbt hardware. Nogen der har erfaring med Air silver kabinettet eller PSUen ?
Gravatar #2 - H.E.R.O.
6. jan. 2003 14:17
eneste bud er en kortsluting på bagsiden af dit motherboard.

måske har du ikke monteret de pinde du skruer boardet fast på korrekt således at en af dem laver kortslutning.
Gravatar #3 - horza
6. jan. 2003 14:36
Hmmm

"Jeg er ret sikker på at der ikke har siddet et afstandsstykke på bagsiden af bundkortet der har kortsluttet noget"

Fra oprindelige indlæg
Gravatar #4 - Pernicious
7. jan. 2003 14:08
Nu ved jeg ikke lige hvordan den sensor ser ud som du har lagt mellem din cpu og køler, men generelt skal der _ALDRIG_ placeres noget mellem CPU og køler, andet end varmeoverføringsmiddel, Artic Silver, Silikone pasta el. lign.

Så håber da ikke at sensoren skulle placere direkte mellem CPU-kerne og køleren, men kun ved siden af, som det kan være muligt ved Athlons (forudsat at sensoren er tynd nok).

Hvis det ikke er tilfældet, kan din CPU nemt være blevet for varm og dermed være årsag til at du har oplevet at spændingsregulatorne er blevet meget varme.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login