mboost-dp1

digital signatur?

Gå til bund
Gravatar #1 - simonsweb
7. jan. 2006 08:48
Dette er godtnok ikke et computerproblem, men da jeg ikke kunne finde andre passende kategorier postede jeg mit spørgsmål her....

Jeg har egentlig aldrig forstået, hvad er en digital signatur egentlig? Det er vel ikke bare en signatur som man opretter i Outlook?

//Simon
Gravatar #2 - DUdsen
7. jan. 2006 08:58
Digital signature er en udnyttelse for af asynkron kryptering hvor noget krypteret med den private nøgle(signaturfilen) kun kan dekrypteres med den offentlige nøgle.

digitale signaturer ligger til grund for næsten alt krypteret trafik på nettet hvor man netop identificere hinanden ved at den offentlige nøgle kommer fra et betroet sted eller i en fil der er signeret af en kendt nøgle.

en signatur er en krypteret fil der indeholder en hash værdi(et unikt tal der representere indhodet af en "fil") for den medelelse den skal signere, ved at man kun kan åbne den medelelse via en betroet offentlig nøgle kan man derfor garentere at medelelsen kommer fra indehaveren af en bestemt privat nøgle.

Det er en klodset forklaring men det er i grove træk sådan det fungere.
Gravatar #3 - Pernicious
7. jan. 2006 10:05
Angående det offentliges digitale signatur, så kan du læse mere om det her.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login