mboost-dp1

Netværk i Jorden......jeg er meget i tvivl

Gå til bund
Gravatar #1 - kristofferj
18. sep. 2001 15:21
Jeg har været igang med nogle planer om at lave en fællesinternetforbindelse, igennem et almideligt lokalnetværk, i mit bofællesskab, men efter en snak med en elektrikker har jeg næsten mistet modet. Han mente at man ikke kan ligge almindelige kobberkabler i jorden selvom det er specielle udendørskabler (vaselinekabler). Derimod mente han at der skal ligges nogle meget dyre fiberkabler og at der så skulle opstilles convertere til at konvertere fra indendørs kobberkabler til udendørs fibberkabler. Alt dette ekstra udstyr ville gøre netværket så dyrt at det ikke ville kunne betale sig. Elektrikkeren begrundede de bla. med fare for lynnedslag og et eller andet med noget forstyrrelse af signalet. Mit spørgsmål er meget simpelt: Kan det virkelig være rigtigt?
Gravatar #2 - Net_Srak
21. sep. 2001 15:38
Den med lynnedslaget er lidt langt ude. Selvfølgelig kan det ske, men så er der jo også lige elnettet og telefonnettet der binder de enkelte lokationer sammen med kobber. Det er en risiko man kan leve med.

Med hensyn til støj vil jeg mene at så længe man undgår stærke strømkilder og lignende, så burde det ikke være et problem, det kommer dog an på hvor mange meter der skal trækkes. Går udfra at det er shieldede kabler :-)
Gravatar #3 - BIO--DK
24. sep. 2001 14:01
Bare du holder kabel-længden under 100 meter, og holder den væk fra ( ligesom der blev sagt ovenfor ) fx. stærkstrøms-kabler.

Du skal også nok grave dem et godt stykke ned. 0.5 meter er nok en rigmelig dybde. Man kunne jo tænke sig til nogle grimme ting med fx. en fræser :-)

I kunne også bruge trådløst netværk. 2 små mini-hubs med radiosendere ville være mere optimalt ( og det nemmeste ) og de er efterhånden blevet billige.
Gravatar #4 - PlattFuss6.7
11. okt. 2001 14:52
har lige et spørgsmål

hvor kan man købe de der trådløse netværk?
Gravatar #5 - jimbob
26. jan. 2002 22:57
Gravatar #6 - Polyvinylchlorid
26. jan. 2002 23:08
man kan uden problemer ligge et unshielded twisted pair lige op af 3 faser på en 100 meter strækning uden problemer...
så mon ikke ud kan grave det ned.
Gravatar #7 - Hektor
27. jan. 2002 00:22
Lad dig nu ikke friste af de andres forslag om at grave kabler ned. Hvis du endelig skal grave noget ned, så grav rørledninger til kablerne ned; det vil gøre det fantastisk meget nemmere at skifte kablerne, hvis det skulle blive nødvendigt. Desuden er det betydeligt sværere at stikke end spade igennem et PVC-rør med 5 mm tykke vægge, end det er med et kabel (selvom en rendegraver nok er ligeglad). Skulle I så få lyst til at trække andet end f.eks. ethernet rundt (f.eks. fiber på et senere tidspunkt), så skal I ikke rundt med spaderne igen, da I stadig har rørledningen liggende.
Gravatar #8 - Polyvinylchlorid
27. jan. 2002 11:33
nu koster utp kabel jo ikke en bondegård... men ja læg et rør i jorden og husk en 1½ kvadrats trækledning med så man let kan trække nye kabler igennem..

men køb evt. nøget rødt plasticrør det er nok billigere end at bruge vandrør og meget lettere at arbejde med.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login