mboost-dp1
Ram-drev
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Ram-drevDet er egenlig ikke et direkte problem...bare nogle tanker jeg har gået og leget med, og jeg håber at der skulle være nogle andre som kunne hjælpe mig lidt :)
Jeg har den ide at lave et ramdrev til min swp fil...og så var det jeg kom til at tænke på om det egenlig ikke ville være det samme som bare at fortælle svinet at det ikke skulle bruge noget hdd til virtuel hukommelse...?
jeg håber der er nogen derude som ved noget om det og har en ide om det kan betale sig at gøre det sådan. På forhånd TAK :)
Jeg har den ide at lave et ramdrev til min swp fil...og så var det jeg kom til at tænke på om det egenlig ikke ville være det samme som bare at fortælle svinet at det ikke skulle bruge noget hdd til virtuel hukommelse...?
jeg håber der er nogen derude som ved noget om det og har en ide om det kan betale sig at gøre det sådan. På forhånd TAK :)
RE: PladsLige nu har jeg 128...men jeg overvejer stærkt at købe 2 x 256 mere, men det kommer lidt an på om det nu også kan betale sig...tjaa...måske er det lidt dumt, men det er til en server :)
Er det muligt??Rent umidelbart har jeg ikke hørt om et styresystem, der ikke bruger en swapfil. Og det uanset mængden af RAM. Jeg slog RAMdrive op i Microsoft technet og det så ikke ud til at man helt kunne undgå at swappe, men man kan minimere det. Det kan gøres med lidt kode som jeg gerne sender hvis du skriver en mail til følgende adresse : "[email protected]" og lige nævner problemet igen så jeg ved hvad det drejer sig om.
Tark :o)Jeg siger tak til Jer begge.
Jeg ville bare høre om det kunne betale sig at lave et RAM drev til Swappen, men det kan det jo ikke hvis der er RAM nok.
Jeg ville bare høre om det kunne betale sig at lave et RAM drev til Swappen, men det kan det jo ikke hvis der er RAM nok.
StyresystemerDer er faktisk meget stor forskel på hvilket styresystem du bruger. Hvis du fx bruger w2k får du en negativ effekt da w2k bruger paging. Paging bliver mere effektiv jo mere hukommelse der er til rådighed og er faktisk også ret effektiv hvis der ikke er særlig meget hukommelse da det er muligt at smide dele af et program ud på disken.
Hvis du kører med store programmer hvor det reelt er meget lidt af den hukommelse de optager der bliver brugt vil man kunne køre glimragende med meget lidt hukommelse.
Linux og w9x/Me bruger swapping, hvilket er forholdsvis uffektivt med mange store programmer åbne på samme tid hvis man har lidt hukommelse.
Swapping benytter sig nemlig af at smide hele programmer ud på disken når de ikke bliver brugt. Windows (og måske og linux) prøver at sikre sig at den er i stand til at smide programmerne ud på disken hvis det bliver nødvendigt, derfor allokeres der plads på disken. Bemærk pladsen bliver allokeret ikke nødvendigvis brugt, derfor er der ikke noget performance at hente hvis det aldrig bliver nødvendigt for windows at swappe programmerne. Tværtimod kan det give en negativ effekt hvis ramdrevet ikke er stort nok, da det betyder at windows er nød til at bruge nogle andre algoritmer der er mere tidkrævende for at finde ud af hvad der kan smides ud når der er brug for det.
Hvis du kører med store programmer hvor det reelt er meget lidt af den hukommelse de optager der bliver brugt vil man kunne køre glimragende med meget lidt hukommelse.
Linux og w9x/Me bruger swapping, hvilket er forholdsvis uffektivt med mange store programmer åbne på samme tid hvis man har lidt hukommelse.
Swapping benytter sig nemlig af at smide hele programmer ud på disken når de ikke bliver brugt. Windows (og måske og linux) prøver at sikre sig at den er i stand til at smide programmerne ud på disken hvis det bliver nødvendigt, derfor allokeres der plads på disken. Bemærk pladsen bliver allokeret ikke nødvendigvis brugt, derfor er der ikke noget performance at hente hvis det aldrig bliver nødvendigt for windows at swappe programmerne. Tværtimod kan det give en negativ effekt hvis ramdrevet ikke er stort nok, da det betyder at windows er nød til at bruge nogle andre algoritmer der er mere tidkrævende for at finde ud af hvad der kan smides ud når der er brug for det.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.