mboost-dp1

Rescue Debian

Gå til bund
Gravatar #1 - Combie
15. aug. 2004 15:48
Hej der..

jeg har winxp og debian 3.0 liggende på samme disk og plejer bare at bruge debians boot manager til at vælge OS når jeg starter. Prob er at jeg lige har re-installeret winxp og nu har dwinxp overskrevet min bootsector så den mener at den absolut skal starte winxp hver gang.. Kan man ikke fixe den igen så jeg kan bruge min debian igen ude at skulle starte forfra??

Mine 2 flg. OS er WinXP sp1 og Linux Debian 3 med 2.6 kernel, der er installeret på hda1
Gravatar #2 - hundeboll
15. aug. 2004 15:51
smid din debian disk (cd eller floppy) i og boot op fra den. Her kommer instalations-menuen og i denne skal du bare vælge "Make System Bootable". Det skulle gøre det.

Hvis du ikke allerede kender til det, kan jeg anbefale debianforum, hvor man også kan finde svar på mange spørgsmål.
Gravatar #3 - Combie
15. aug. 2004 16:13
Jeg kan sq ikke finde den install menu de3r hedder det, der står en masse med rescue root=/dev/hda1, men får bare fejl meddelse "kernel panic..... unable to mount kernel"
Gravatar #4 - hundeboll
15. aug. 2004 16:28
kan du huske da du installerede debian. Hvor der var en menu med to eller tre foreslåede "Next step"-punkter og under disse alle andre punkter. Det vil sige du skal smide en bootable debian disc eller en bootable floppy (først denne og når den spørger efter den, så denne).
I begge tilfælde skulle der gerne komme en prompt hvor du bare trykker 'Enter' og derefter vælger sprog/tastaturlayout. Nu skulle der gerne komme en menu med mulighed for at vælge punktet "Make System Bootable".

Skriv lige hvad du finder ud af... :) Held og lykke.

Edit: Hvis du bruger disketter komme prompten efter første disk. Hvis du vil vide hvordan du kan bruge filerne til floppy, så kig på debianguiden under punktet installationskilder.
Gravatar #5 - Combie
15. aug. 2004 17:45
OK Hunn. du er bare super :)
nu har jeg bare et andet problem, den vil ikke starte min xserver.
Den skriver noget med fatal error IO 104.

hvordan kan det være
Gravatar #6 - hundeboll
15. aug. 2004 22:17
Ehm.. Det er sq ikke sådan lige til at sige. Men når du prøver at starte den, spytter den så bare noget tekst i hovedet på dig?

Hvis den gør, kan du så ikke kigge på den fejlmeddelelse der oftest står nogle linier over "No screens found". For det er sikkert en fejl i konfigurationen og i den fejlmeddelelse står der gerne mere specifikt hvad er galt.
Gravatar #7 - Gruesome
16. aug. 2004 01:03
Bare lige en lille pointer. Fejlene er indikeret med en (EE) i starten af linien.
Gravatar #8 - Combie
16. aug. 2004 14:43
ja... det var mig der havde kvejet mig... den prøver jo at starte x med den gamle 2.4 kernel og da nvidia driveren kun er installeret på min 2.6 ville den sselvfølgelig ikke... så jeg fiksede lige lilo til at starte min 2.6.7 i stedet, så nu virker alt som før....
Men jeg takker mange gange for hjælpen
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login