mboost-dp1
Skift af bruger i Linuxkonsol
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Ok jeg ved det er et newbie spørgsmål, men jeg er ved at blive grøn i hovedet af ikke at kunne finde ud af det!!!
Jeg sidder i min linux box logget ind som almindelig bruger, og skal nu skrive nogle kommandoer til systemer som root. Helt præcist skal jeg mounte et drev, men det er ligegyldigt.
Hvordan fanden får jeg min konsol til at skifte til root!!!! Jeg kan huske at jeg engang har gjort det med en kommando der hed noget med sc, eller sådan noget ligende... Er der en eller anden flink person der gider liste et par muligheder, ville jeg være glad :-)
Jeg ved der er en hvis risiko for at blive svinet til, når man stiller sådanne nogle spørgsål på dette forum, men jeg tager chancen da jeg er ved at blive godt gal i skrællen!!!!
Jeg sidder i min linux box logget ind som almindelig bruger, og skal nu skrive nogle kommandoer til systemer som root. Helt præcist skal jeg mounte et drev, men det er ligegyldigt.
Hvordan fanden får jeg min konsol til at skifte til root!!!! Jeg kan huske at jeg engang har gjort det med en kommando der hed noget med sc, eller sådan noget ligende... Er der en eller anden flink person der gider liste et par muligheder, ville jeg være glad :-)
Jeg ved der er en hvis risiko for at blive svinet til, når man stiller sådanne nogle spørgsål på dette forum, men jeg tager chancen da jeg er ved at blive godt gal i skrællen!!!!
Du kunne eventuelt også (som root) skrive
chmod u+s /sbin/mount /sbin/umount
osv. med alle de programmer du gerne vil kunne køre som almindelige bruger.
[edit]
Hvis det ikke virker, så prøv også
chmod a+x /sbin/mount ...
[/edit]
chmod u+s /sbin/mount /sbin/umount
osv. med alle de programmer du gerne vil kunne køre som almindelige bruger.
[edit]
Hvis det ikke virker, så prøv også
chmod a+x /sbin/mount ...
[/edit]
#2 Hektor
Det er korrekt det du skriver, jeg vil blot knytte en kommentar til det.
'su' logger ind som root, men man beholder alle ens brugers settings, heriblandt $PATH.
'su -' logger også ind som root, men foretager så også en omsætning af alle ens settings til roots settings.
Hvis man så fx. skal køre en "make install" er 'su' det smarteste, eller hvis man vil køre et GUI program i X, således at ens $DISPLAY ikke bliver overskrevet.
--
#5 Skarr
Jeg ville helt klart undgå brugen af chmod til at få brugeradgang til superbruger-programmer. Man skulle hellere opsætte 'sudo' så.
Det er korrekt det du skriver, jeg vil blot knytte en kommentar til det.
'su' logger ind som root, men man beholder alle ens brugers settings, heriblandt $PATH.
'su -' logger også ind som root, men foretager så også en omsætning af alle ens settings til roots settings.
Hvis man så fx. skal køre en "make install" er 'su' det smarteste, eller hvis man vil køre et GUI program i X, således at ens $DISPLAY ikke bliver overskrevet.
--
#5 Skarr
Jeg ville helt klart undgå brugen af chmod til at få brugeradgang til superbruger-programmer. Man skulle hellere opsætte 'sudo' så.
Sejt!!! Mange tak til jer alle, for at behjælpe min uvidenhed :-)
Jeg har dog et spørgsmål til hvis der er nogen der gider at hjælpe...
Jeg har nu mountet mit drev som root med kommandoen:
mount -t vfat /dev/hdb1 /mnt/drive
Mit problem er nu at root er ejeren af kataloget, jeg har førsøgt at ændre det grafisk ( højreklik -> egenskaber ) og med chown. Koden er 755 og jeg vil gerne have den til at være 777... Jeg har både forsøgt mens drevet er mountet og mens det ikke er mountet.
Jeg kører pt. RedHat, men jeg mener at dette virkede under debian.
Jeg ved at jeg kan gøre det med webmin eller et lignende program, men det er ikke lige så sjovt:-)
Er der en venlig sjæl der IGEN vil komme mig til undsætning... Please :-) Jeg giver en virtuel øl for det...
Jeg har dog et spørgsmål til hvis der er nogen der gider at hjælpe...
Jeg har nu mountet mit drev som root med kommandoen:
mount -t vfat /dev/hdb1 /mnt/drive
Mit problem er nu at root er ejeren af kataloget, jeg har førsøgt at ændre det grafisk ( højreklik -> egenskaber ) og med chown. Koden er 755 og jeg vil gerne have den til at være 777... Jeg har både forsøgt mens drevet er mountet og mens det ikke er mountet.
Jeg kører pt. RedHat, men jeg mener at dette virkede under debian.
Jeg ved at jeg kan gøre det med webmin eller et lignende program, men det er ikke lige så sjovt:-)
Er der en venlig sjæl der IGEN vil komme mig til undsætning... Please :-) Jeg giver en virtuel øl for det...
755 er rettighedskoden, og kan ikke ændres med chown. chown bestemmer bare, hvem der har rettighederne (groft sagt). Brug
chmod 777 /mnt/drive
chmod 777 /mnt/drive
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.