mboost-dp1

Tastaturet "hænger" periodisk

Gå til bund
Gravatar #1 - NFX
20. mar. 2007 15:44
Jeg har et ret mærkeligt problem med mit tastatur. Hvert cirka 20-30. sekund (tilfældigt - nogle gange går der op til et minut, nogle gange ned til 10 sekunder, men oftest mellem 20 og 30s) er det som om mit tastatur fryser i 2 sekunder, og fortsætter med hvad det var i gang med - har jeg f.eks. ikke trykket nogle knapper ned, er det umuligt at sende input. Har jeg derimod en tast trykket ned, får jeg en pæn serie bogstaver, hvilkkkkkkkkkkkkkkkkkket er ret forstyrrende.

Det drejer sig om et Logitech Media Keyboard Elite (sådan cirka), med nyeste SetPoint drivers (version 3.30, installeret på WinXP). Jeg har prøvet af afinstallere og geninstallere driverne, og problemet er der stadig. Jeg har sågar prøvet med et andet tastatur, og det viste samme symptomer (tyder vel på software-problem).

Jeg har holdt øje med cpu-forbrug under "episoderne",
Så ud af tilfældig paranoia tænkte jeg at jeg også lige måtte scanne efter virus/malware, men det var der intet af.

Er der nogen der aner hvad det kan gå ud på?
Gravatar #2 - Mort
20. mar. 2007 19:18
Kan du rykke rundt på musen når tastaturet fryser ?

Kan du tænde og slukke numlock eller capslock dioden mens det står på ?
Gravatar #3 - NFX
20. mar. 2007 19:31
Ja, musen virker fint, det er kun tastaturet der fryser (lyd og skærm osv er også normalt). Og nej, alt fryser, så jeg kan heller ikke bruge caps/num/scroll lock, og heller ikke hotkeys (mute, play/pause osv).
Gravatar #4 - holmen
20. mar. 2007 19:34
Hvis det har USB interface, så prøv en anden port. Prøv avt et der kører over PS/2 porten. Eller omvendt.
Gravatar #5 - NFX
20. mar. 2007 20:48
#4:
Tak, det ser ud til at have læst problemet - hvertfald delvist. Nu kan SetPoint dog ikke genkende mit tastatur, så jeg kan ikke bruge de førnævnte hotkeys.

Mit tastatur var sat direkte til bundkortet via USB, ligesom min mus (der ikke bliver påvirket).
Derudover har jeg til USB en (slukket) printer, og en (også slukket) ekstern harddisk.
Det passer faktisk nogenlunde med at problemerne er opstået i umiddelbart efter jeg har installeret min printer (en Brother DCP-540 jeg satte til i torsdags). Den er slukket, men måske står drivers og poll'er på USB porten eller et eller andet forrykt, så jeg vil prøve at afinstallere dem og rapportere tilbage.
Gravatar #6 - trylleklovn
20. mar. 2007 20:49
Evt. find den process der muligvis står og poller og force-quit den. ;)
Gravatar #7 - NFX
20. mar. 2007 21:59
#6:
Jeg havde på et tidspunkt prøvet at lukke al brother software jeg kunne finde i task manager, og det afhjalp ikke på problemet, men jeg må have overset noget, for det virker tilsyneladende fint nu hvor jeg har afinstalleret driverne.

Tak for hjælpen folkens.
Gravatar #8 - NFX
20. mar. 2007 22:49
Argh!
Det var sgu ikke engang det - det lader til at problemet først opstår et par minutter efter boot. Så jeg står egentligt stadig på bar bund:
Det er kun på USB-porten, og det er kun tastature den er gal med. Det er så vidt jeg kan se hverken relateret til Logitech SetPoint, eller driverne til min printer, som jeg ellers installerede på nogenlunde samme tid som problemet opstod.
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
20. mar. 2007 23:00
Kan du ikke låne et andet USB-tastatur, som du kan prøve med?
Gravatar #10 - Bornslippy
21. mar. 2007 00:14
Opdatér dine USB host drivers, med de nyeste fra din chipset producent (Evt. opdatér alle basale drivers fra din chipset producent).
Det kunne godt lyde som et driver problem.

Hvis det ikke virker, prøv så at gå tilbage til en ædre version af SetPoint og se om det evt. kan være den nye version der er noget galt med.
Gravatar #11 - MiniatureZeus
21. mar. 2007 07:05
#1 Mit Logitech diNovu keyboard gør nogenlunde det samme(det sker dog kun i et par millisekunder), hvis jeg har den sat til en USB 1.0 port. Prøv evt. det.
Gravatar #12 - NFX
21. mar. 2007 17:29
#11:
Alle mine porte er USB 2.0 ellers god idé, omend et muligvis kan være relateret til at DiNovo er trådløs?

#10:
Nu har jeg prøvet begge dele, og kører med SetPoint 3.1, og problemet er her stadig.

#9:
Det har jeg allerede (Se #1 :P)

Argh, det ender vel bare med en reformat eller noget, for det er da ved at være irriterende det her.
Gravatar #13 - MiniatureZeus
21. mar. 2007 17:59
kan være :)

Men har du søgt på udenlandske forums? kan være andre har oplevet fejlen som du har.
Gravatar #14 - NFX
21. mar. 2007 19:18
#13:
Jeg har forsøgt, men jeg har ikke rigtigt fundet noget brugbar - det er dælme svært at søge på "keybord periodic lag" :P
Gravatar #16 - NFX
28. mar. 2007 15:29
#15:
Så vidt jeg kan se er det i begge tilfælde relateret til DiNovos trådløse forbindelse, men jeg skal ikke kunne sige det.

Jeg løste i øvrigt problemet med USB -> PS/2 converteren, og fik endda SetPoint til at finde mit tastatur...
Men så lykkedes det for min harddisk gå død i søndags, så det er resulteret i en formatering alligevel.. Vi må se hvordan det ender.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login