mboost-dp1
Jeg er ham...
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
XorpiZ (61800) skrev:snesman (61799) skrev:Men det er en række faktorer der spiller ind. Udover det nævnte har folk en tendens til at være flere samlet på et sted når det er koldt. Flere tager bussen fx.
Præcis. Det er jo dér hovedårsagen ligger. Folk samles og smitter hinanden.
I min omgangskreds er det nu en minimal tendens det med at tage offentligt transport mere om vinteren end om sommeren. Det skaber selvfølgelig noget mere spredelse, men vi er da stadig mange der bruger tid forholdsvis tæt på kontorer og i skoler året rundt. Der er selvfølgelig mere luft, men det er stadig inden for bakterie-afstand.
XorpiZ (61800) skrev:IT-ekspert Yvossen (61798) skrev:Argh, skal vi nu ikk' li'? Er vi enige om at hat og halstørklæde om mund/næse/hals også går ind under tøj?
Joda. Men ens næse er jo stadig iskold om vinteren.
Det ved jeg nu ikke om jeg er enig i. Jeg har da fint præsteret at komme gående på arbejde i vintertiden med en relativ varm næse. Nok mest grundet at når jeg lukker den inde i et område sammen med munden, så bruges den varme luft fra mit åndedræt til at varme luften omkring næsten.
Skal vi virkelig diskutere det her pis igennem HVER gang?
Jo der er en del flere folk der blive syge idag fordi det er så køligt som det er. FORDI DER ER FLERE DER DERFOR BRUGER OFFENTLIG TRANSPORT.
Jeg mindes at have læst om et studie der viste at 80% bliver syge når de fik smidt en virus i næsen, 15% blev syge, dog uden symptomer, og resten var heldig at slippe. Uanset temperatur og luftfugtighed, uanset om de levede "sundt" eller ej.
Tilstanden af immunforsvaret kan have noget at sige om hvor mange vira der skal være tilstede før det går galt, og hvor hurtigt man bliver rask (Bedre immunforsvar = kortere sygdomsperioder, men værre symptomer).
Jeg nærmer mig mit 2. år uden sygdom, og hvis det er noget jeg udsætter mig selv for, så er det kulde, da jeg går til/fra arbejde hele året rundt, og altid i 50% mindre tøj end andre :p
Jo der er en del flere folk der blive syge idag fordi det er så køligt som det er. FORDI DER ER FLERE DER DERFOR BRUGER OFFENTLIG TRANSPORT.
Jeg mindes at have læst om et studie der viste at 80% bliver syge når de fik smidt en virus i næsen, 15% blev syge, dog uden symptomer, og resten var heldig at slippe. Uanset temperatur og luftfugtighed, uanset om de levede "sundt" eller ej.
Tilstanden af immunforsvaret kan have noget at sige om hvor mange vira der skal være tilstede før det går galt, og hvor hurtigt man bliver rask (Bedre immunforsvar = kortere sygdomsperioder, men værre symptomer).
Jeg nærmer mig mit 2. år uden sygdom, og hvis det er noget jeg udsætter mig selv for, så er det kulde, da jeg går til/fra arbejde hele året rundt, og altid i 50% mindre tøj end andre :p
Gennem vinteren var jeg syg i et par uger. Det gik straks over da jeg fik en tykkere dyne og sov varmere. Det var gennem julen hvor jeg kun omgik min familie, som ikke var syge. De andre havde også ferie, de omgik heller ikke andre mennesker og slet ikke i offtentligt transport.
At give hele skylden til offentligt transport er måske lidt overdrevet.
En lille historie fra min mor, som er hjemmegående dagplejer. Hun er så godt som aldrig syg, lidt som Porre, engang hver andet år. Selvom hun går rundt i børnesnot året rundt, så rammer det aldrig hende. Sidste forår, var hun ude at solbade i ~5 grader. Hun følte sig ikke kold og kom faktisk til at svede fordi solen føltes varm. Samme uge, SLAM, syg.
Jeg skal ikke sige at det var den direkte årsag, men det er da mistænkeligt synes jeg.
Gennem vinteren var jeg syg i et par uger. Det gik straks over da jeg fik en tykkere dyne og sov varmere. Det var gennem julen hvor jeg kun omgik min familie, som ikke var syge. De andre havde også ferie, de omgik heller ikke andre mennesker og slet ikke i offtentligt transport.
At give hele skylden til offentligt transport er måske lidt overdrevet.
En lille historie fra min mor, som er hjemmegående dagplejer. Hun er så godt som aldrig syg, lidt som Porre, engang hver andet år. Selvom hun går rundt i børnesnot året rundt, så rammer det aldrig hende. Sidste forår, var hun ude at solbade i ~5 grader. Hun følte sig ikke kold og kom faktisk til at svede fordi solen føltes varm. Samme uge, SLAM, syg.
Jeg skal ikke sige at det var den direkte årsag, men det er da mistænkeligt synes jeg.
Vi skal måske lige ha ryddet op samtalen hvis den skal overskues.
###Påstand:
Tumperne bliver syge fordi der er en ret så kølig vind i dag.
###Note:
Vi ved alle godt at kulde ikke direkte resultere i Influenza eller Forkølelse.
###Breakdown:
Kan kulde resultere i sygdom?
Ja, Frostbid og Hypotermi, og dertilhørende følger.
###Er det relevant?
Jeg kan ikke finde nogen pålidelige informationer om hvornår Hypotermi kan indtræffe når det ikke foregår i vand. Frostbid kan ske ved 15minutters udsættelse af -30 grader - inkl. windchill.
Jeg vil ikke mene at hypotermi eller frostbid er noget man skal bekymre sig om idag.
###Påvirker kulden immunforsvaret?
Bestemt, Immunforsvaret arbejder bedst ved varmere temperature (Bonus: Feber er et symptom skabt af immunforsvaret).
###Er det relevant?
Hvis man skal tro den undersøgelse jeg ikke kan finde kilden på (meget tilforladeligt), så har Immunforsvaret intet at have skulle sagt når en influenza-virus placeres i næsens slimhinde - 95% af testpersonerne blev syge, hvoraf 15-20% ikke viste symptomer. (er ikke sikker på det sidste tal, det var enten 15 eller 20 - prøver at se om jeg kan spotte kilden et sted).
Et godt immunforsvare betyder hurtigere helbredelse.
###Påstand:
Tumperne bliver syge fordi der er en ret så kølig vind i dag.
###Note:
Vi ved alle godt at kulde ikke direkte resultere i Influenza eller Forkølelse.
###Breakdown:
Kan kulde resultere i sygdom?
Ja, Frostbid og Hypotermi, og dertilhørende følger.
###Er det relevant?
Jeg kan ikke finde nogen pålidelige informationer om hvornår Hypotermi kan indtræffe når det ikke foregår i vand. Frostbid kan ske ved 15minutters udsættelse af -30 grader - inkl. windchill.
Jeg vil ikke mene at hypotermi eller frostbid er noget man skal bekymre sig om idag.
###Påvirker kulden immunforsvaret?
Bestemt, Immunforsvaret arbejder bedst ved varmere temperature (Bonus: Feber er et symptom skabt af immunforsvaret).
###Er det relevant?
Hvis man skal tro den undersøgelse jeg ikke kan finde kilden på (meget tilforladeligt), så har Immunforsvaret intet at have skulle sagt når en influenza-virus placeres i næsens slimhinde - 95% af testpersonerne blev syge, hvoraf 15-20% ikke viste symptomer. (er ikke sikker på det sidste tal, det var enten 15 eller 20 - prøver at se om jeg kan spotte kilden et sted).
SlettetBruger (61806) skrev:
###Er det relevant?
Så alt efter omfanget og mængden af vira man modtager, så kan imunforsvaret aldrig slå det ned inden det påvirker kroppen synderligt?
Er det ikke noget med at 90+ procent af alt vira og bakterier vores krop modtager nedkæmpes af imunforsvaret inden vi overhovedet bliver syge?
Grundet nedkølelse, kan denne procress ikke være svækket grundet et svækket imunforsvar?
Uanset hvad jeg finder af artikler er resultatet enten i øst eller vest.
Jeg kan ikke finde artiklen hvor jeg har de info fra, så det kan være ligemeget på påstande derfra. Det er jo ikke til at vide om det er lavet på amatør vis - det er 2 år siden jeg læste den.
Vi kan starte fra en ny:
###Bliver man syg af kulde?
Niks
###Er der en øget risiko for at blive smittet når det er koldt?
Jeps
1. Flere mennesker med offentlig transport = flere udsættes for vira = flere er smittebærer, også uden for busserne.
2. Luftfugtighed har en betydelig faktor for viraen der giver os forkølelsen.
###Er Immunforsvaret mindre effektiv i kulden?
Måske.
Vi ved at Immunforsvaret er glad for varme (Feber!), men hvad med kulde? og hvor koldt skal det være før det har en mærkbar effekt? - Man kan ikke drage nogen konklusion ud fra noget man kan finde, tilsyneladende.
###Hvorfor blev Vossen syg af at sove under milde forhold?
Højst sandsynlig mild Hypotermi, 7,5 time i milde forhold er lang tid. Men det er formodninger, jeg er sundheds-hippie, ikke læge.
###Tanker:
Personligt finder jeg det ikke realistisk at man bliver syg oftere hvis man er kold - Det tager da ikke lang tid at få genoprettet varmen når man kommer ind i varmen igen.
Man smittes ofte af en anden person, men møder man dem udenfor i kulden? eller indenfor i varmen?
Forkølelsen indtræffer 20-48 timer efter infektion (20 timer sker kun i 5 % af tilfældende), Når man ikke af få varmen i løbet af den tid?
Virusen der forsager forkølelse er ikke glad for varme, hvilket kan være med til at smide brænde på bålet hos dem der mener kulde = sygdom.
Jeg kan ikke finde artiklen hvor jeg har de info fra, så det kan være ligemeget på påstande derfra. Det er jo ikke til at vide om det er lavet på amatør vis - det er 2 år siden jeg læste den.
Vi kan starte fra en ny:
###Bliver man syg af kulde?
Niks
###Er der en øget risiko for at blive smittet når det er koldt?
Jeps
1. Flere mennesker med offentlig transport = flere udsættes for vira = flere er smittebærer, også uden for busserne.
2. Luftfugtighed har en betydelig faktor for viraen der giver os forkølelsen.
###Er Immunforsvaret mindre effektiv i kulden?
Måske.
Vi ved at Immunforsvaret er glad for varme (Feber!), men hvad med kulde? og hvor koldt skal det være før det har en mærkbar effekt? - Man kan ikke drage nogen konklusion ud fra noget man kan finde, tilsyneladende.
###Hvorfor blev Vossen syg af at sove under milde forhold?
Højst sandsynlig mild Hypotermi, 7,5 time i milde forhold er lang tid. Men det er formodninger, jeg er sundheds-hippie, ikke læge.
###Tanker:
Personligt finder jeg det ikke realistisk at man bliver syg oftere hvis man er kold - Det tager da ikke lang tid at få genoprettet varmen når man kommer ind i varmen igen.
Man smittes ofte af en anden person, men møder man dem udenfor i kulden? eller indenfor i varmen?
Forkølelsen indtræffer 20-48 timer efter infektion (20 timer sker kun i 5 % af tilfældende), Når man ikke af få varmen i løbet af den tid?
Virusen der forsager forkølelse er ikke glad for varme, hvilket kan være med til at smide brænde på bålet hos dem der mener kulde = sygdom.
SlettetBruger (61808) skrev:###Hvorfor blev Vossen syg af at sove under milde forhold?
Så vidt jeg kan se, så er hoste og snotnæse ikke forårsaget af hypotermi.
Var der ikke andre symptomer? så kan vi jo pinpointe hvad det er.
Kulde snot = tyk snot og stoppet næse
http://www.drgreene.com/qa-articles/cold-airstuffy...
Kulde kan også resultere i irriteret hals, men så er vi ude i at det skal være ret kold, og hvis du trækker vejret igennem næsen er det ikke relevant.
Trækker du vejret igennem munden når du sover kan tør luft godt give hosten, det irritere slimhinderne i hals og lunge. Men så igen forklare det ikke hvorfor det stopper når du får en varmere dyne.
Du har sikkert slugt en række abnormalt behårede edderkopper.
Kulde snot = tyk snot og stoppet næse
http://www.drgreene.com/qa-articles/cold-airstuffy...
Kulde kan også resultere i irriteret hals, men så er vi ude i at det skal være ret kold, og hvis du trækker vejret igennem næsen er det ikke relevant.
Trækker du vejret igennem munden når du sover kan tør luft godt give hosten, det irritere slimhinderne i hals og lunge. Men så igen forklare det ikke hvorfor det stopper når du får en varmere dyne.
Du har sikkert slugt en række abnormalt behårede edderkopper.
Tyk snot, stoppet næste, hoste med slim som resultat, let træthed, let ømme led dog ikke rigtig målbar feber. Luften var ikke specielt tør og rummet jeg sov i var ikke koldere end normalt for vores hus i vinterhalvåret.
Jeg trækker generelt meget vejret gennem munden grundet noget der ligner kronisk tøre næsebor som nok stammer fra et overforbrug af næsespray for flere år siden.
Syntomerne kom og forsvandt med dynen.
Jeg tror også mest på edderkopperne.
Generelt er jeg også en person med ret kold hudtemperatur som nok er årsag til at jeg nyder de kolde måneder mere end de varme og jeg er samtidig ikke stor fan af ferier til varme områder. Jeg får let kolde hænder og kolde fødder uden at det er til gene for mig og jeg opdager det kun når jeg rør andre eller varme ting.
Tyk snot, stoppet næste, hoste med slim som resultat, let træthed, let ømme led dog ikke rigtig målbar feber. Luften var ikke specielt tør og rummet jeg sov i var ikke koldere end normalt for vores hus i vinterhalvåret.
Jeg trækker generelt meget vejret gennem munden grundet noget der ligner kronisk tøre næsebor som nok stammer fra et overforbrug af næsespray for flere år siden.
Syntomerne kom og forsvandt med dynen.
Jeg tror også mest på edderkopperne.
Generelt er jeg også en person med ret kold hudtemperatur som nok er årsag til at jeg nyder de kolde måneder mere end de varme og jeg er samtidig ikke stor fan af ferier til varme områder. Jeg får let kolde hænder og kolde fødder uden at det er til gene for mig og jeg opdager det kun når jeg rør andre eller varme ting.
...der tilhører den gruppe mennesker der elsker Simpsons.....mmmmmhhh......haaairy spiders....spiders?....spider pig..
Spider-Pig, Spider-Pig,
Does whatever a Spider-Pig does.
Can he swing from a web?
No, he can't, he's a pig,
Look out, he is a Spider-Pig!
Spider-Pig, Spider-Pig,
Does whatever a Spider-Pig does.
Can he swing from a web?
No, he can't, he's a pig,
Look out, he is a Spider-Pig!
@Yvossen
Nu du selv nævner vinden igen - når jeg cykler med 25-30 km/t, så giver det en vindhastighed på 7-9 sekundmeter, det skal du vel også tilføje?
Men så har vi også termoenergien i min krop ... Og sådan kan vi jo blive ved :)
tl;dr solen varmer - der er varmt uden for - folk der bliver syge af kulde er pussies (no offence)
---
... der sover uden dyne (og vinduet på klem)
Nu du selv nævner vinden igen - når jeg cykler med 25-30 km/t, så giver det en vindhastighed på 7-9 sekundmeter, det skal du vel også tilføje?
Men så har vi også termoenergien i min krop ... Og sådan kan vi jo blive ved :)
tl;dr solen varmer - der er varmt uden for - folk der bliver syge af kulde er pussies (no offence)
---
... der sover uden dyne (og vinduet på klem)
... der kom til at købe denne: http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Nine-...
... der har opdaget at toilettet ikke kan skylle mennesker ud.
... der opdagede at toiletbrættet ikke kan bære 85 Kg idiot der sætter foden midt på.
... der skal have nyt lokumsbræt.
... der er glad for at lokummet trods alt overlevede :)
... der opdagede at toiletbrættet ikke kan bære 85 Kg idiot der sætter foden midt på.
... der skal have nyt lokumsbræt.
... der er glad for at lokummet trods alt overlevede :)
...Der endelig fik Remote support via SCCM til at spille.
Forstår dog ikke det der med at pc'en skal have været tændt i nogen minutter før den kan remote'es. men nuvel.
Forstår dog ikke det der med at pc'en skal have været tændt i nogen minutter før den kan remote'es. men nuvel.
...Der har fået fat i et program, der er så gammel at det ikke specificere versionsnummeret af den .net den skal bruge :D
Det kører dog på win7
Det kører dog på win7
...som VIRKELIG er inde i Bamse...eller er jeg? We may never know.
...som var inde i Bamse flere gange eller var det Kylling? Anyways så var det en vild nat.
...som syntes det er synd at Bamse altid har en masse forskellige mænd "inde" i sig...er der nogen der har spurgt Bamse hvad HAN har lyst til?
...som var inde i Bamse flere gange eller var det Kylling? Anyways så var det en vild nat.
...som syntes det er synd at Bamse altid har en masse forskellige mænd "inde" i sig...er der nogen der har spurgt Bamse hvad HAN har lyst til?
...Der er pisse træt af folks tuderi.
...Der ikke kan google hvordan jeg ændre så Win 8.1.1 booter til start frem for desktop - takket være den milliard-mængde af nyhedssites der skal rapportere om den samme nyhed omkring boot til desktop i 8.1.1
Hvor finder jeg den setting Magten?
...Der ikke kan google hvordan jeg ændre så Win 8.1.1 booter til start frem for desktop - takket være den milliard-mængde af nyhedssites der skal rapportere om den samme nyhed omkring boot til desktop i 8.1.1
Hvor finder jeg den setting Magten?
... der lige så billedet i #22 igen
... der bedre kan forstå hvorfor mange unge taler "perker dansk"
-.-'
... der bedre kan forstå hvorfor mange unge taler "perker dansk"
Facebook skrev:
Blev tagget i en opslag
-.-'
... der vil lave lidt gratis reklame for Fasttech:
http://www.fasttech.com/products/0/10000835/107120...
http://www.fasttech.com/products/0/10000835/107120...
...der fik set Rebellion.
...der vist skal se den et par gange mere.
...der vist skal se den et par gange mere.
PHP-Ekspert Thoroughbreed (61836) skrev:#34
Pffh, vestjysk :P
På sønderjysk siger man ikke "en hus" :)
Det hedder "jen hus" :p
Jeg er uenig.
Jen hus = et hus
Æ hus = huset
Men jeg kan forestille mig at tingene ikke nødvendigvis betyder det samme på forskellige dialekter.
I går var jeg til 80 års med en masse thyboer og vendelboer og opdagede et par udtryk man også bruger i salling men som, tilsyneladende, ikke betyder det samme :)
Jen hus = et hus
Æ hus = huset
Men jeg kan forestille mig at tingene ikke nødvendigvis betyder det samme på forskellige dialekter.
I går var jeg til 80 års med en masse thyboer og vendelboer og opdagede et par udtryk man også bruger i salling men som, tilsyneladende, ikke betyder det samme :)
...hvis far insisterede på at prøve Viaplay via browseren på sit Samsung tv, selvom jeg flere gange fortalte ham at det krævede Silverlight og med garanti ikke virkede...
Alligevel blev han meget irriteret over at det ikke virkede.... Det havde da også været forfærdeligt hvis man skulle lytte til en der ved noget om det :D
...der får travlt i aften.. MTB kl 16-17.30, besøgstid på hospiltalet kl 18.30-20, FCK-BIF kl 19... Det hænger ikke helt sammen :(
Alligevel blev han meget irriteret over at det ikke virkede.... Det havde da også været forfærdeligt hvis man skulle lytte til en der ved noget om det :D
...der får travlt i aften.. MTB kl 16-17.30, besøgstid på hospiltalet kl 18.30-20, FCK-BIF kl 19... Det hænger ikke helt sammen :(
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.