mboost-dp1
Told og private pakker fra USA
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Hey folkens.
Jeg har en ven der pt befinder sig i USA da han tager et semestre derover.
Jeg overvejer at be ham købe en iPad til mig da jeg er ret sikker på at den er billigere i USA end her i Danmark (selvom priserne ikke er kommet frem endnu).
Spørgsmålet er så om jeg skal 1) lade ham sende pakken til mig, eller 2) få ham til at gå pakke den i kufferten og vente til han er færdig med sit ophold.
Ved 1) overvejer jeg så hvordan og det er så her at det ville være fedt hvis I havde nogle bud.
Som jeg har kunnet fifle mig frem til så nytter det ikke noget at sende som gave da det bliver fortollet hvis det er over €45 og selvom det bliver mærket med 'gift' så ryger det ikke uden om stikprøven.
Som jeg ser det er den eneste mulighed at min ven flår emballagen af, tænder iPad'en og laver en eller anden konfiguration så den ser ud som om den hele tiden har været min, hvorefter han vedlægger en note med noget i retningen af 'du glemte sørme din iPad da du besøgte mig'.
Herefter kan jeg få tilsendt emballagen i brevformat.
Er jeg helt galt på den?
2) ser jeg kun som sidste mulighed men dog også med rissiko for stikprøve i lufthavnen.
Jeg har googlet en del og forsøgt at finde info om emnet men det er ikke lige så let.
Jeg har en ven der pt befinder sig i USA da han tager et semestre derover.
Jeg overvejer at be ham købe en iPad til mig da jeg er ret sikker på at den er billigere i USA end her i Danmark (selvom priserne ikke er kommet frem endnu).
Spørgsmålet er så om jeg skal 1) lade ham sende pakken til mig, eller 2) få ham til at gå pakke den i kufferten og vente til han er færdig med sit ophold.
Ved 1) overvejer jeg så hvordan og det er så her at det ville være fedt hvis I havde nogle bud.
Som jeg har kunnet fifle mig frem til så nytter det ikke noget at sende som gave da det bliver fortollet hvis det er over €45 og selvom det bliver mærket med 'gift' så ryger det ikke uden om stikprøven.
Som jeg ser det er den eneste mulighed at min ven flår emballagen af, tænder iPad'en og laver en eller anden konfiguration så den ser ud som om den hele tiden har været min, hvorefter han vedlægger en note med noget i retningen af 'du glemte sørme din iPad da du besøgte mig'.
Herefter kan jeg få tilsendt emballagen i brevformat.
Er jeg helt galt på den?
2) ser jeg kun som sidste mulighed men dog også med rissiko for stikprøve i lufthavnen.
Jeg har googlet en del og forsøgt at finde info om emnet men det er ikke lige så let.
Jeg har en kollega der købte en iphone derovre.
Det arrangerede de sådan, at der blev oprettet en annonce med den af ham ønskede salgs pris.
Der kom stadig told og gebyrer på, men kun for det beløb som der stod i annoncen, da han jo kunne dokumentere prisen via denne.
Så få din makker til at købe en, og så må han sælge den online til dig... Den er jo tydeligvis defekt med en ukendt fejl der sætter prisen kraftigt ned... :)
Det arrangerede de sådan, at der blev oprettet en annonce med den af ham ønskede salgs pris.
Der kom stadig told og gebyrer på, men kun for det beløb som der stod i annoncen, da han jo kunne dokumentere prisen via denne.
Så få din makker til at købe en, og så må han sælge den online til dig... Den er jo tydeligvis defekt med en ukendt fejl der sætter prisen kraftigt ned... :)
Kian (5) skrev:#2
Aaah super! Nu siger du annonce! hvad mener du præcist?
Den Blå Avis, bare på amerikansk (= Ebay.com, hvor man ikke sætter den på auktion, men kun tilbyder en fast pris).
Så henviser du til den eller, bedre, får ham til at smide en kopi af annoncen i kassen. Det er faktisk utroligt smart.
Back on topic:
Jeg har før fået en pakke på omkring USD 150 igennem tolden uden at skulle betale noget, fordi den var mærket som "gift" (Og jeg bad ikke en gang om de - sælgeren gjorde det helt frivilligt. Najs!).
vandfarve (8) skrev:Jeg har før fået en pakke på omkring USD 150 igennem tolden uden at skulle betale noget, fordi den var mærket som "gift" (Og jeg bad ikke en gang om de - sælgeren gjorde det helt frivilligt. Najs!).
Den holder bare ikke hver gang :/
Har været ude for at jeg skulle bevise min relation til afsenderen. Det endte med at jeg måtte betale tolden alligevel.
Acid (9) skrev:Den holder bare ikke hver gang :/
Har været ude for at jeg skulle bevise min relation til afsenderen. Det endte med at jeg måtte betale tolden alligevel.
Point taken!
Jeg har ladt som om, at mine forældre har købt pakken til mig via en tredje person og håber, at det slipper igennem. Man kan jo godt være lidt naiv! :)
Hvad skulle du egentlig sige, og accepterer de bare blankt (uden at udspørge én, hvorvidt man forsøgte at snyde systemet!), hvis man fortæller, at man ikke kan bevise relationen?
vandfarve (8) skrev:
Jeg har før fået en pakke på omkring USD 150 igennem tolden uden at skulle betale noget, fordi den var mærket som "gift" (Og jeg bad ikke en gang om de - sælgeren gjorde det helt frivilligt. Najs!).
Den kan du på ingen måde regne med - der er et beløb, tror nok det er €45 som kan gå gennem uden told hvis det er 'gift' men ellers skal der told på hvis over, uanset om det er gift eller ej.
Kian (14) skrev:#13
Jojo... det læste jeg skam :D og tillykke. Men du har været heldig :)
Jeg leder jo efter en metode som jeg kan bruge uanset om jeg bliver snuppet i tolden eller ej. Og den med annoncen på eBay og et print af annoncen i papkassen lyder til at være en sikker en.
I så fald skal han personligt tage den med hjem. Hvis han bare tænder skidtet og lægger et enkelt eller to billeder ind, så er det umådeligt svært for SKAT/Politiet at løfte bevisbyrden. Han har jo fuld ret til at tage egne elektroniske produkter ind i landet*, såfremt det er hans og ikke ment til salg/overdragelse... De kan bare ikke vide, at det ikke er hans.
Sikkerheden i lufthavnen er desuden ikke så høj, og de trækker maksimalt >0,1 % ind til siden, så medmindre han ligner en terrorist eller én, der har 7 kg dansepiller oppe i endetarmen, er der intet problem! :)
*Såfremt han ikke er
... og hvis han mellemlander i et Schengen-land, så vil han med tæt på 100% sikkerhed kunne få den igennem uden problemer. Du skal vist først fortolde varerne i dit destinationsland, men når du rejser fra et Schengen-land til Danmark, så er bemandingen i tolden minimal.
Deres bemanding varierer på timebasis, efter hvilke fly der kommer ind, og de er langt mere OBS på fly fra Holland (pga. stoffer), Afrika (pga. flygtninge og indvandrer) samt Asien/USA (pga. ulovlig import) end alle andre fly.
Deres bemanding varierer på timebasis, efter hvilke fly der kommer ind, og de er langt mere OBS på fly fra Holland (pga. stoffer), Afrika (pga. flygtninge og indvandrer) samt Asien/USA (pga. ulovlig import) end alle andre fly.
Jeg er helt enig i at den sikreste version er at han pakker den ned i kufferten og tager den med over grænsen selv. Og du har nok ret i at det ville være en god ide hvis han brød emballagen først og smed lidt tingel-tangel ind på den. Men det er så også det der gør forskellen for hvis han beholder den i emballagen så er jeg faktisk ret sikker på at de kan kræve told af den (hvis han bliver stikprøvet).
Men er du ikke enig i at den forslåede metode med fragt og annonce forinden på fx Den blå Avis eller eBay er en mulighed?
Jeg er helt enig i at den sikreste version er at han pakker den ned i kufferten og tager den med over grænsen selv. Og du har nok ret i at det ville være en god ide hvis han brød emballagen først og smed lidt tingel-tangel ind på den. Men det er så også det der gør forskellen for hvis han beholder den i emballagen så er jeg faktisk ret sikker på at de kan kræve told af den (hvis han bliver stikprøvet).
Men er du ikke enig i at den forslåede metode med fragt og annonce forinden på fx Den blå Avis eller eBay er en mulighed?
vandfarve (10) skrev:Hvad skulle du egentlig sige, og accepterer de bare blankt (uden at udspørge én, hvorvidt man forsøgte at snyde systemet!), hvis man fortæller, at man ikke kan bevise relationen?
Jeg turde ikke begynde at snyde systemet :p
Ville hellere betale tolden end at risikere et eller andet der kan blive dyrere.
Jeg endte bare med at printe paypal overførslen ud og sende den til dem.
Jeg kan se du lægger op til en sub-discussion om hvorvidt man snyder systemet eller ej. Jeg vil sige at så længe tolden for at få en vare sendt over grænsen overstiger prisen på varen i modtager-landet, så er det at snyde modtageren og ikke systemet. Hvis jeg bliver taget i tolden for at modtage en iPad til 3800 kroner (den amerikanske pris for den model jeg ønsker) og så skal betale så meget mere end hvad jeg skulle betale for samme vare herhjemme, så har jeg på ingen måde nogle problemer med at købe varen i USA og forsøge at snyde uden om tolden.
Hvis jeg skulle gå efter den lovlige version så ville jeg som minimum kræve at tolden højst kan være det ekstra der skal til for at varen er tilsvarende pris som varen koster i modtagerlandet.
Dvs hvis iPad'en koster 4500 i Dk og 3800 i USA så må tolden højst være på 700 kroner.
Så længe prisen overstiger even så er jeg ikke et sekund i tvivl om hvem der bliver snydt.
Jeg kan se du lægger op til en sub-discussion om hvorvidt man snyder systemet eller ej. Jeg vil sige at så længe tolden for at få en vare sendt over grænsen overstiger prisen på varen i modtager-landet, så er det at snyde modtageren og ikke systemet. Hvis jeg bliver taget i tolden for at modtage en iPad til 3800 kroner (den amerikanske pris for den model jeg ønsker) og så skal betale så meget mere end hvad jeg skulle betale for samme vare herhjemme, så har jeg på ingen måde nogle problemer med at købe varen i USA og forsøge at snyde uden om tolden.
Hvis jeg skulle gå efter den lovlige version så ville jeg som minimum kræve at tolden højst kan være det ekstra der skal til for at varen er tilsvarende pris som varen koster i modtagerlandet.
Dvs hvis iPad'en koster 4500 i Dk og 3800 i USA så må tolden højst være på 700 kroner.
Så længe prisen overstiger even så er jeg ikke et sekund i tvivl om hvem der bliver snydt.
Acid (9) skrev:Har været ude for at jeg skulle bevise min relation til afsenderen. Det endte med at jeg måtte betale tolden alligevel.
Men er relationen netop ikke på plads her? Jeg tænker, at det jo er hans ven, der sender ham "en gave" fra staterne, og så er den vel god nok :)
Det ændre selvfølgelig ikke på, at du var uheldig med dit køb ;)
De foretager en vurdering af sagen. Det betragtes som være urealistisk at en ven giver dig en gave til flere tusinde krone, men hvis det f.eks. var din far, ville det være mere sandsynligt.
Tolderne forholder sig ikke kun til tal og papirer, men også til sund fornuft, og der falder denne "gave" lidt udenfor.
Noget helt andet. Hvis du gør det med annoncen og køber den af ham, skal du så ikke stadig betale told? ...og hvis prisen er underligt lav, taler noget nok igen for første del af dette indlæg træder i kraft.
Tolderne forholder sig ikke kun til tal og papirer, men også til sund fornuft, og der falder denne "gave" lidt udenfor.
Noget helt andet. Hvis du gør det med annoncen og køber den af ham, skal du så ikke stadig betale told? ...og hvis prisen er underligt lav, taler noget nok igen for første del af dette indlæg træder i kraft.
#22 & #23
Jeg skriver det lige for nok tredje gang: der er så vidt jeg ved en max-grænse for hvor meget en gave må koste. Hvis en gave opgives som værende udover det beløb skal man betale told uanset om det er en gave eller ej.
iPad'en overstiger langt det beløb som jeg har læst mig til er på €45 - så glem det med gaver... den holder ikke uanset om det er familie eller en ven der leger pakkeleg.
Jeg skriver det lige for nok tredje gang: der er så vidt jeg ved en max-grænse for hvor meget en gave må koste. Hvis en gave opgives som værende udover det beløb skal man betale told uanset om det er en gave eller ej.
iPad'en overstiger langt det beløb som jeg har læst mig til er på €45 - så glem det med gaver... den holder ikke uanset om det er familie eller en ven der leger pakkeleg.
#Alle
Måske skal man bare google det?
Ideen er altså langt bedre end, hvad du gør den til, når man faktisk har de rigtige tal. :)
Måske skal man bare google det?
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1792446&vId=0 skrev:Gaver
Hidtil har reglerne for gaver afsendt fra lande uden for EU været sådan, at du skulle betale told, hvis gavens værdi oversteg 340 kroner (45 euro). Fra den 1. december bliver grænsen hævet, så du først skal betale told, hvis gavens værdi overstiger 1.150 kroner (150 euro).
Hvis du får tilsendt en gave, som har en værdi mellem 1.150 og 5.250 kroner, skal du som udgangspunkt betale 2,5 pct. af gavens værdi i told. Hidtil har du skullet betale 3,5 pct. af gavens værdi i told.
Bemærk, at du efter den 1. december fortsat skal betale moms og eventuelle punktafgifter, hvis gavens værdi overstiger 360 kroner.
Ideen er altså langt bedre end, hvad du gør den til, når man faktisk har de rigtige tal. :)
#27 Der er (forhåbentligt) ingen, der tvinger dig til at købe en iPad. :)
Når det er sagt, så fik jeg netop endnu en pakke igennem tolden uden at blive opdaget. De havde skrevet, at værdien af pakken var USD 25,01 (den reelle værdi var USD 275), og da de ikke åbnede den, skulle jeg hverken betale moms eller told.
Yeah.
Når det er sagt, så fik jeg netop endnu en pakke igennem tolden uden at blive opdaget. De havde skrevet, at værdien af pakken var USD 25,01 (den reelle værdi var USD 275), og da de ikke åbnede den, skulle jeg hverken betale moms eller told.
Yeah.
Kian (29) skrev:#28
hvis jeg nu siger jeg ikke vil betale told, ryger den så tilbage til afsender?
Jeg har aldrig prøvet det, men det svarer (vel) til at nægte modtagelse, og så skal postsvæsnet følge anvisningerne for dette. Ofte skriver afsenderen, at pakken skal sendes retur ved nægtet modtagelse som anvisning.
Så ja, men med få "men'er".
Kian (29) skrev:#28
hvis jeg nu siger jeg ikke vil betale told, ryger den så tilbage til afsender?
Hvis du har betalt med PayPal (f.eks. over eBay) så skal du være opmærksom på, at sælgeren har ret til iflg. paypals betingelser at kræve penge for fragten x2 (frem og tilbage).
Og nogen gange kan fragten tilbage godt være dyr.. Af en eller anden grund..
MiniatureZeus (31) skrev:Og nogen gange kan fragten tilbage godt være dyr.. Af en eller anden grund..
Det er ofte langt dyrere at sende fra Danmark (med PostDanmark) end til Danmark.
Eksempelvis skulle jeg betale 200-250 kroner for at sende en pakke på et par kilo til Holland (min defekte PSU). For Corsair kostede det vist kun 70-80 kroner at sende den til Danmark, hvis jeg ikke tager meget fejl.
Fåcked up i skalle...
Hejsa, kan nogle lige hjælpe mig med dette. Indlægget er hos HOL.dk:
http://hol.dk/traad.aspx?fid=23&tid=546594#SN9
Mange tak. :)
Hamza (33) skrev:Hejsa, kan nogle lige hjælpe mig med dette. Indlægget er hos HOL.dk:
Svaret på dit spørgsmål: Læs indlæg #25
Det er generelt altid godt at læse indlæg, får du stiller et spørgsmål. I dette tilfælde skal du bare lette røven og scrolle lidt op... :)
Vil helt sikkert anbefale at mellemlande, på studietur lykkedes det en klassekammerat at få en PS3 med i sin håndbagage, og da vi landede i Billund var det ingen problem at gå lige igennem.
Hvorfor kan din ven ikke 'købe den til sig selv', installere nogle random apps, eventuelt bare lade ham lege med den en dags tid. Så hvis han har været derovre et stykke tid og tager derover igen, kan det jo bare være hans, og så kan han sende emballagen før/senere hvis det endelig er.
Hvorfor kan din ven ikke 'købe den til sig selv', installere nogle random apps, eventuelt bare lade ham lege med den en dags tid. Så hvis han har været derovre et stykke tid og tager derover igen, kan det jo bare være hans, og så kan han sende emballagen før/senere hvis det endelig er.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.