mboost-dp1

60% Crash

Gå til bund
Gravatar #1 - Gruesome
17. jul. 2003 13:15
Så slog sommervarmen ind. Om det er den der er skyld i min computers crash må vi så se lidt nærmere på.
Uprovokeret crashede min computer da den røg op på 60% CPU brug under en brænding (Gkrellm frøs så jeg kunne se det :) og da jeg rebootede fik jeg fejlen at min CPU var for varm. Har sat den til at komme når temp ryger over 60 grader så det har den ihvertfald været. Da den har kølet lidt af starter jeg den op til bare at stå i BIOS og jeg ser lige så stille temperaturen stige til 60 grader og jeg lukker den igen og bestiller noget kølepasta ved en ven og venter. Normalt ligger temperaturen på 48 grader idle og 53 ved 100% load og køleren er en Silent Twin på en Athlon Thunderbird 1400 MHz. Men tilbage til historien. Jeg får fat i kølepastaen, skraber lige så stille resterne af det gamle af og smører et tyndt lag på efter alle kunstens regler. Sætter køleren på igen, booter, henter et CPU burn program (cpuburn) og den staller i det sekund jeg trykker enter. Jeg tænker (og håber) det er en fejl i programmet så i stedet starter jeg NWN op efter en reboot og ser maskinen gå i knæ efter 5 sekunder. Temperaturen ligger der på 55 grader når den står idle hvilket stadig er en del men jeg tænker det kan skyldes sommervarmen. Sætter min bordblæser ned foran på max styrke og krydser fingre og booter igen. Kører cpuburn programmet igen, men crash i samme sekund og 48 graders temp i BIOS efter en hurtig reboot (den har ikke kunnet nå at køle meget af...).

Jeg kan næsten ikke forstille mig det er temperaturen den er gal med, da det sker ligepludseligt uden advarsel. Strømmen ville også virke underligt da jeg ikke har tilsluttet noget nyt uden at ha' haft den oppe og bruge så meget strøm som muligt. Den eneste teori jeg lige har skulle være bøjlen på min køler kunne være blevet "slap" og så er vi tilbage ved varmeproblemet igen. Jeg har ikke haft mulighed for at skifte CPU for at se om det er den der har ladet livet.
Lidt andre specs:
340 watt PSU
40 GB Maxtor Fluid
80 GB Maxtor Fluid
120 GB Maxtor Fluid
GeForce 2 Pro
Soltek SL-75KAV
2x 80mm kabinetblæsere
Gravatar #2 - seahawk
17. jul. 2003 13:24
Kunne det tænkes at det er PSU'en der bliver for varm? Kører blæseren i PSU'en?
Gravatar #3 - emil fra sygiroen.dk
17. jul. 2003 13:32
Det lyder som om din cpu har fået et typisk AMD syndrom (staves det sådan?) Level1 cachen har det med at stå af i dem og det resultere i en extremt ustabil maskine!

Er den også ustabil når du bruger den til andre ting?
Gravatar #4 - nightH
17. jul. 2003 21:32
@#3 "typisk AMD syndrom" ?? gider du uddybe det ? det har jeg godt nok aldrig hørt om/oplevet. evt lidt dokumentation ville være rart.
Gravatar #5 - Wolly
17. jul. 2003 23:27
Jeg synes dine temperaturer ligger meget højt. Har en gang for længe siden læst en artikel fra AMD, hvor de skrev at temperaturer på 60+ kunne/ville skade CPU'en permanent. Burde idle temp ikke være på 42 - 45 grader? Måske du har været så uheldig at CPU'en er brændt halvt af, da den første gang nåede over de 60 grader...
Gravatar #6 - annoia
18. jul. 2003 00:22
Wolly - Min Athlon T-bird 1400 ligger konsant på 60 grader, og den har det fint. Mit skærmkort ligger på 70 grader, og det kører også glimrende... Bare ærgeligt at skidtet ikke har godt af at man prøver at stege æg på, til det ville det ellers være ideelt ;)
Gravatar #7 - sim
18. jul. 2003 00:25
#5:
Min Athlon XP 2400+ (2 GHZ) kører så vidt jeg husker omkring 60°C, og eftersom den blev købt in-a-box og jeg benytter medfølgende køler, som AMD jo altså selv har valgt og derfor må have sagt god for, så tvivler jeg meget på det.
Gravatar #8 - seahawk
18. jul. 2003 07:44
#5:

I AMD's reference papirer skriver de max temperatur på typisk 90 eller 95 grader på nyere athlons...

[edit]
Lidt dikumentation:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white...
Se bunden af side 3
[/edit]
Gravatar #9 - Gruesome
18. jul. 2003 13:34
Tak for svarene (og den underholdende flamewar :). Det eneste jeg lige kunne forstille mig var strømforsyningen der fejlede (som seahawk beskriver) men det må jeg lige kigge på når min fars fødselsdag er ovre :)
Gravatar #10 - Wolly
18. jul. 2003 15:36
hmmm det kan så konkluderes at jeg må tage fejl. Måske det var til dokumentation til nogle gamle CPU'er jeg kunne huske. ( Den førstående linie var IKKE et desperat forsøg, på at bortforklare min uvidenhed på området :-)

Nu vi er ved det, var der så ikke en flink person der lige ville smide ca. max temperaturene for Intel i hovedet på mig... Det er sq lidt vigtigt at vide :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login