mboost-dp1

a vitja a linux distro

Gå til bund
Gravatar #1 - Inum
7. apr. 2003 07:56
Er der nogen der kender en brugervenlig linux distro. Skal kunne køre på en 166 Mhz.

Har tidligere brugt debian, (som af en eller anden grund er gået i kage). Og da jeg skal til at geninstallere linux, ville jeg høre om der var en mere brugervenlig.
Gravatar #2 - sKIDROw
7. apr. 2003 08:08
Har kun hørt godt om Mandrake 9.1.
Gravatar #3 - Gruesome
7. apr. 2003 08:33

På en 166 Mhz?
Gravatar #4 - lean
7. apr. 2003 08:43
Jeg kører selv med en 166mhz server med debian - jeg startede ud med Mandrake på den, men basis installationen er for stor og gennerelt er der for meget bloat. Den kørte også meget langsommere. Og jeg tror ikke at Mandrake er blevet mindre bloatet med nyere versioner :/
Så hvis du har mod på Debian igen, så husk at http://debianguiden.dk/ er guld værd. Der får man tips til alle de grimme kanter i Debian.
Personligt har jeg kun installeret Debian en gang på mine computere - der har _aldrig_ været et problem jeg ikke kunne løse (til sammenligning installerede jeg windows om en gang om måneden pga for meget rod i programmer osv, og Mandrake ca det samme). Og det er ikke fordi jeg leger mindre på Debian.
Men det var da Mandrakes autoopdatering var skod, og rpm databasen konstant blev slettet, bare man legede den mindste smule. Jeg tror Mandrake er blevet meget bedre i de nye versioner, men det kræver så også en kværn der kan trække den.
Gravatar #5 - Gruesome
7. apr. 2003 08:46
Hvad med Gentoo? Selvom der er en masse der skal kompileres osv, så må det da betyde man får et forholdsvist hurtigt system i sidste ende... Og det er jo heller ikke sådan at man skal til at kompilere hverken X eller KDE :)
Gravatar #6 - sKIDROw
7. apr. 2003 09:01

Gentoo styrer for hårdt.. :)
Men på en 166Mhz er det et tidskrævende valg.. :D
Jeg syntes så personligt Gentoo er hele installationstiden værd.
Og så er Gentoo 100% bloat fri.. :)
Med hensyn til Mandrake, så er den ikke så krævende hvis var slår alle unødvendige services fra.. ;)
Gravatar #7 - lean
7. apr. 2003 10:02
Sidst jeg prøvede Mandrake fjernede jeg alt i /etc/rc.d/rd2.d og den var alligevel ni år og en sommer om at starte op...
Det skal også lige siges at da jeg kørte med Mandrake kunne jeg kun få 8 MB ud af min hd controller og med Debian kunne jeg få 14 MB - selvom det var samme kerne.

Fordelen med Mandrake kunne være at den er compilet til 586, mens debian kun er til 386.
Gentoo virker lidt som overkill, imho - mens hvis det bare er en server uden for mange programmer kan det godt være at installationstiden bliver menneskelig. Og så skal alle opdateringer også compiles, ikke så fedt hvis man bruger maskinen som fil server og harddisken bliver kværnet for vildt.
Gravatar #8 - Inum
7. apr. 2003 13:01
Vil helst ikke bruge gentoo. Er der andre brugervenlige distroer, som nogen har prøvet
Gravatar #9 - sKIDROw
7. apr. 2003 13:58
#7 lean

"Gentoo virker lidt som overkill, imho - mens hvis det bare er en server uden for mange programmer kan det godt være at installationstiden bliver menneskelig."

Dettager tid men listen over fordele er lang.
Det stopper ikke ved bedre optimering.

"Og så skal alle opdateringer også compiles, ikke så fedt hvis man bruger maskinen som fil server og harddisken bliver kværnet for vildt."

Et cronjob til klokken lort, er laver en emerge rsync && emerge -up system.
Og i weekenderne kan den så få lov at køre en emerge -up world.. ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login