mboost-dp1

batteri der "tikker"

Gå til bund
Gravatar #1 - helsinghof
8. sep. 2006 14:20
Når min bærbare pc er slukket kommer der en brumme lyd fra den. lidt som om den tikker. Det lyder som om det kommer fra batteriet. Den har været på værksted hvor jeg nævnte dette, men det kommenterede de ikke. Det er ikke altid den gør det, men dog det meste af tiden.

nogen der ved hvad det kan være...?

og nej, jeg tror ikke det er al qaida der har lavet en bombe der tikker...
Gravatar #2 - ztyle
8. sep. 2006 14:32
Det er da uret i maskinen du kan høre :P

Er det efter du har trykket Luk Computeren
Gravatar #3 - themuss
8. sep. 2006 15:49
Du skal nok ikke tage den med på flyet til New York (nej, jeg har ingen ide om, hvad problemet er).
Gravatar #4 - helsinghof
8. sep. 2006 17:03
#2: håber ikke det er det digitale ur;)
det er efter at den er slukket(så det er ikke HDD selv om det lyder lidt sådan...)

#3: Jeg tror slet ikke jeg skal nævne noget om det i en lufthavn. Keywords: bombe, al Qaida, exploderende batteri...

det er virkelig irriterende selvom lyden ikke er vildt høj. Er dog også nervøs for at den fejler noget...
Gravatar #5 - DUdsen
8. sep. 2006 18:17
#1 Selve batteriet burde ikke tikke, men det er sikkert noget der bør fikses, en forklaring kunne værre at det simpelt hen er metallet i et kølegitter der bliver deformet mens det afkøler på en måde hvor det skaber støj,

Den anden og mere sandsynlige er at der en løs forbindelse der får en komponent til at tende og slukke hvilket nok bør indikere at der er noget galt.

et andet scanarie kan værre at det er helt mekanisk altså at de fjedre der holder batteriet der fortsætter med at vibrere det kan også spille ind sammen med forklaring1.

Er det sådan at den brummer permanent eller kun umidbart efter den har været slukket?
Gravatar #6 - helsinghof
9. sep. 2006 06:53
#5 Jeg kan ikke høre noget når den er tændt. Da jeg vågnede i morges gjorde den det. og der har den trods alt stået i en 8-9 timer uden at være tændt... Jeg tror lige jeg prøver at teste og fejlsøge lidt for at se om jeg kan fremprovokere det.

Meget mærkeligt.
Gravatar #7 - helsinghof
9. sep. 2006 07:02
update... Efter afskillige sekunders fejlsøgning fandt jeg ud af at den kun larmer når strømforsyningen er fra. Efter jeg slukker maskinen siger den ingen ting, lige indtil jeg fjerner strømmen. så går der 3 sekunder og så kan den ellers tikke herfra til dommedag, medmindre jeg sætter strømmen i igen. Når jeg fjerner batteriet stopper lyden med det samme.
Så kan jeg vel konkludere at det er i batteriet fejlen er?
Kan det være fordi batteriet står og aflader?
Gravatar #8 - DUdsen
9. sep. 2006 09:26
#7 nej det er nok ikke selve batteriet men en konponent der dræner batteriet og støjer mens den gør det.

Hvis den er under 2 år gammel så smid den tilbage til forhandler og bed dem om at fikse det.
Gravatar #9 - MiniatureZeus
9. sep. 2006 10:51
# helsinghof
prøv at ladde dit batteri op fuldkommen, og tag så stikket ud og sluk den... efter 6-7 timer prøv så og tænd den og se om batteriet er afladt.. burde den jo gerne ikke efter så kort tid..
Gravatar #10 - Benjamin Krogh
9. sep. 2006 14:45
Hvad med at prøve at tage batteriet ud for at se om det tikker? På den måde er du da ret sikker på at det er den... :)
Gravatar #11 - helsinghof
9. sep. 2006 17:04
#8 Det lyder sandsynligt... for når jeg tager batteriet ud siger den ingenting, men jeg kan tydeligt høre at det er derfra lyden kommer.

Batteriet aflader ikke. I hvertfald ikke så meget at man kan se at den mangler mere end 1-3 % når den først er tændt helt op.
Gravatar #12 - DUdsen
10. sep. 2006 09:33
Det behøver det heller ikke hvis der ikke er varmeudvikling er det ikke store mæmgder strøm der bruges.
Gravatar #13 - rackbox
10. sep. 2006 18:52
Du kunne osse prøve at tage batteriet ud og sætte en 9v cykellygtepære (eller anden strømtager) til to poler på batteriet. Hvis det foregår lydløst, så kan jeg næppe forestille mig at dit batteri har problemer. Så er det nok nærmere, som tidl. nævnt, en komponent, der sidder et sted mellem batteriet og powerknappen...

Eller noget... men få en pro til at kigge på det... Du skulle nødigt ende som ejer af en Dell- eller Applependant :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login