mboost-dp1

Billedeformater

Gå til bund
Gravatar #1 - export
24. aug. 2005 17:29
Hejsa,

Ved I, hviklet billedeformat, der fylder mindst? Jeg har en ordentlig stak billeder, jeg skal have uploadet, men pladsen på serveren er ikke uendelig stor, så ...
Gravatar #2 - BurningShadow
24. aug. 2005 17:32
Hvis det er billeder (foto) så vil jeg mene at det er JPEG.

Hvis det er billeder (anden grafik) så vil jeg mene at det er PNG.

I dit tilfælde må det så være JPEG.
Gravatar #3 - buch
24. aug. 2005 17:51
jeg ville også mene jpeg.

men for at spare lidt på pladsen kan du skalere billederne ned, til en mindre opløsning og så gøre billed kvaliteten en lille smule ringere.
Gravatar #4 - export
24. aug. 2005 17:52
Okay, mange tak for det!

Nu jeg er i gang med det her billedpjat; I Photoshop CS2, ved I da hvordan man farvelægger et helt område af et billede på én gang (ligesom man gør med 'malerspanden' i Paint)?
Gravatar #5 - mrmorris
24. aug. 2005 17:53
#1 Også JPEG kompressionen kan have betydning, du bør her kunne gå ned til ~80, afhængig af hvad det er du skal vise.

Udover selve formatet, så husk at størrelsen på hvert individuelle fil stiger med kvadratet på bredden/højden. (En halvering af opløsning, vil få filen til at fylde 4 gange mindre!)
Gravatar #6 - Indox
24. aug. 2005 17:53
#4 - Vælger en mega pensel, og så ellers bare smøre det på.
Gravatar #7 - export
24. aug. 2005 18:01
#6: Det nytter ikke noget, for jeg skal have området rundt om et objekt farvelagt. Hvis jeg bruger din metode, kommer jeg bare til at farvelægge noget af objektet samtidig.
Gravatar #8 - Indox
24. aug. 2005 18:13
#7 - Hvad med at farveligge hele baggrunden og så smide billedet ind oveni?

Undskyld, men Photoshop er ikke lige min stærke side :)
Gravatar #9 - mrmorris
24. aug. 2005 18:19
Skift til PSP, PS er for pro grafikere eller folk med Apple nostalgiske tendenser.
Gravatar #10 - export
24. aug. 2005 18:27
#9: For fanden da ... hvis du ikke kan hjælpe, så lad dog være med poste sådan nogle ubrugelige indlæg!
Gravatar #11 - mrmorris
24. aug. 2005 18:36
#10 Jeg kommer i #5 og #9 med gode råd mht. dine spørgsmål. Da du ikke just virker som grafiker (kender ikke et flood tool), så anbefalede jeg Paint Shop Pro fordi det simpelthen er nemmere at gå til. Hvis du ikke ønsker råd, så lad for f..... være med at spørg og RTFM istedet!
Gravatar #12 - wazari
24. aug. 2005 18:42
Kort sagt, er det .JPG som fylder mindst i tilfælde af billeder/fotos. Det er også bare et spørsgsmål om at bestemme sig for kvaliteten. Vil du have bedre kvalitet, eller mindre filer? ;)

Hvis du absolut ikke vil miste noget af kvaliteten, så er .PNG din ven. Det fylder minimalt, uden kvalitetstab.
Gravatar #13 - export
24. aug. 2005 19:24
#11: Måske kan du ikke læse, men jeg spurgte om hjælp til PHOTOSHOP CS2 -- jeg bad ikke om at få at vide, at jeg bør skrifte til Paint Shop Pro. Så måske det var dig, der skulle lade være med at poste et indlæg som #9. (#5 derimod er ganske brugbart, eftersom det faktisk var det, jeg bad om hjælp til.)
Gravatar #14 - demiurgos
29. aug. 2005 12:36
Til hurtig konvertering af mange billeder bør du nok anskaffe dig et resizerprogram som f.eks. JPEG Resizer. Vær dog opmærksom på at dette program kræver at dine billeder er i jpeg til at starte med. Ellers er det med garanti mange andre værktøjer som kan klare det markant hurtigere end Photoshop.

Mht. dit spørgsmål om farvelægning i CS2... Sidder du med et objekt og en transparent baggrund, eller ønsker du at farvelægge en bestemt del af et billede? Det første er nemlig nemt nok, da du blot smider et "layer" under det eksisterende, trykker Shift+F5 (fill) og vælger den farve du ønsker. Hvis du skal farvelægge bestemte dele af et billede, bliver det straks mere komplekst, da du så skal vælge disse dele specifikt ud. Du kan vælge "malerspanden" (G) og blot trykke på den farve som du vil farvelægge. Der er dog stor sandsynlighed for at dette resultat vil blive utilfredsstillende. Derfor skal du sandsynligvis i gang med noget Quick Mask eller lign..

Og så kan det godt være at du ikke vil høre det (og du skal være velkommen til at ignorere dette), men hvis dit eneste behov er enkle billedbehandlingsopgaver som denne, så er Paint Shop Pro en bedre løsning. Det er nemmere at gå til og bruger færre ressourcer. Photoshop er kun relevant for tung og advanceret billedbehandling.
Gravatar #15 - athlon
5. sep. 2005 21:13
Til konvertering af mange billeder og andre opgaver der skal udføres på mange (eller få) billeder, vil jeg anbefale ImageMagick ( http://www.imagemagick.org/ ).

Hvis et alternativt billedbehandlingsprogram skal nævnes (ignorer resten af dette indlæg hvis ikke), vil jeg nævne The GIMP ( http://www.gimp.org/ ) som et frit, godt og i øvrigt gratis alternativ til de dyre, lukkede billedbehandlingsprogrammer :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login