mboost-dp1

Computer larmer!!!

Gå til bund
Gravatar #1 - bennyggg
5. sep. 2005 11:18
Hej. Min computer (amitech) larmer helt vildt meget, især når jeg har et spil kørende...

Har prøvet at sende den til reparation, men de sagde at den ikke larmede mere end normalt.

Jeg går meget op i, at min computer er støjsvag - derfor havde jeg valgt en computer som amitech beskrev som meget støjsvag. Tilmed sagde de, at man ikke bemærkede computeren, hvis der var almindelig aktivitet i rummet. Dette er dog langt fra tilfældet med min computer.

Er der nogen, der har et forslag til, hvad jeg skal gøre?
Gravatar #2 - addlcove
5. sep. 2005 11:33
du skal tænke på at amitechs test værksted er ved siden af deres support afdeling, så "almindelig aktivitet" omfatter supportere der sidder og river dem selv i håret og skriger og råber fordi at.

1. kunderne er svatfage (skal man næsten være for at købe en amitech, belkager :))
2. de ved deres produkter stinker og fortryder de fik jobbet.

:)

Jeg har en gang arbejdet med en amitech maskine (min brors) jeg gør det aldrig igen, de kunne ikke fortælle os hvilket grafikkort der sad i.
Gravatar #3 - buch
5. sep. 2005 11:43
du kan skifte nogen af kølerne ud med mindre støjende kølere
du kan lydisolere dit kabinet

3 jeg ville presse dem noget mere, hvis de har lovet dig en støjsvag computer, evt. så lån en db måler et sted og mål hvor meget den larmer.
Gravatar #4 - mrmorris
5. sep. 2005 12:07
Masser af komponenter beskrives idag som "støjsvage", men der er desværre gået marketing i dette! :/ Det der larmer i en PC, er de mekaniske dele dvs. blæsere og andre ting der kører rundt:

- Gfx-blæser
- Chipsæt-blæser
- Strømforsyning
- CPU-blæser
- Kabinet-blæser
- Harddisk

De værste støj-syndere er blæsere med en meget lille diameter, da disse ofte vil køre tilsvarende hurtigere rundt. Dette er oftest chipsæt samt gfx-kølerne og bør derfor være det første du kigger på. Der laves "low-noise" erstatninger til begge, men allerbedst er det naturligvis helt at undvære disse (som i mit tilfælde).

Dernæst bør du undersøge CPU-køleren og strømforsyningen. Jeg kan anbefale en Zalman kobber-køler til CPU'en og en QTec keramisk strømforsyning. Begge disse ting kan du stort set ikke høre når de kører!

Sidst men ikke mindst, så bør du have en kabinet-blæser med så stor en diameter som mulig og så lille rpm som mulig, f.eks. en 12cm Papst blæser på 1500rpm. Nye moderne harddiske er rimelige støjsvage, især hvis de er med væskefyldt kugleleje (Seagate & Maxtor) men du bør naturligvis også lige undersøge hvor meget denne larmer.

Så er du klar til at sætte ind og efter de støjende dele. God jagt!
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
6. sep. 2005 10:21

Det ville ikke være en helt dårlig idé hvis du fortalte os hvilken computer der er tale om.....
Gravatar #6 - bennyggg
6. sep. 2005 12:24
Plus Lite Amitech SS Modul:

Intel Celeron 2,67 GHz 775 pins

1 GB DDR RAM 400 MHz

80 GB Harddisk 5400 rpm

52/32/16/52 Combo drev
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
6. sep. 2005 13:12

Vent lige lidt, er det en bærbar? Har ikke lige kunne finde modellen på Google, men når harddisken er 5400 RPM må det jo næsten være det.

Hvis du har købt en bærbar computer med en Celeron processor, så er det vist din egen skyld hvis den larmer.
Gravatar #8 - bennyggg
6. sep. 2005 13:16
Det er ikke en bærbar. Men det er en tilpasset model fra serien Amitech Smartsize.
Gravatar #9 - ZOPTIKEREN
6. sep. 2005 16:19
Så skal man selvfølgelig også huske på at tjekke efter hvilken enhed lydstyrken bliver opgivet i. Der er ingen standardiseret enhed, men som hovedregel bruger vi dB til at måle en lydstyrke. I Qtec strømforsyningen opgives lydstyrken i dBA, hvilket imho er en markedteknisk måde, at få produktet til at se bedre ud på end det er. Lyde der kommer med en frekvens på <1kHz mener nogle (fx ANSI) åbenbart , at man "ikke" kan høre, selvom det svjv er 20Hz som er grænsen, og giver derfor disse en lavere lydstyrke end hvad reelt er.
Gravatar #10 - jafar
7. sep. 2005 12:08
tja du kan altid give din computer et eller to slag med hammeren det burde stoppe larmen haha
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login