mboost-dp1

domæne, dns og cybercity

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
18. sep. 2005 10:25
Problem:
Jeg kan ikke connecte til mine servere så længe jeg sidder på indersiden af mit netværk, hvis jeg skriver mit domæne eller eksterne IP i stedet for min interne IP. Alle udefra kan godt komme ind gennem domænenavnet.

Opsætning:
Jeg har en Zyxel Prestige 2602R-61 sat direkte til internettet med en intern IP 192.168.0.1. Den er sat op til at videresende alle requests til min D-LINK router som har 192.168.0.2 på ydersiden og 10.0.0.1 på indersiden. Før i tiden kunne jeg godt (da jeg havde en anden udbyder) bruge min D-LINK som ønsket. Eneste forskel i D-LINK routeren fra før er at WAN nu er 192.168.0.2 i stedet for min TELE2-ip.

Jeg kører to domæner på gratisdns hvor det ene peger på min IP og det andet peger på det ene. (Forståeligt?)

Problemløsningsforsøg:
Jeg har undersøgt om det er et problem at jeg har to routere ved kun at bruge Cybersitys Zyxel router. Det fungerer heller ikke.

Jeg har pillet ret meget ved dns, nat og lan for at finde ud af hvad der sker - uden held.

Hjælp? Cybercity giver fortabt og siger, at routeren ikke kan route fra indersiden, når jeg bruger www.mitdomæne.dk
Gravatar #2 - oleo
18. sep. 2005 14:11
Hvis du kun har en enkelt computer på indersiden, så er det nemmeste bare at filføje dine domæner i din hosts fil:
192.168.0.2 www.mitdomæne.com

Ellers kan du køre en intern dns server, eventuelt på samme computer som din web server, hvor du så har tilføjet samme linje til hosts filen, og så bruge denne dns server som dns server fra dine computere på indersiden.
Gravatar #3 - rackbox
18. sep. 2005 15:18
#2 det er begge muligheder jeg har overvejet... Jeg har bare et utal af maskiner på indersiden, og der er også gæstecomputere... Og en DNS-server er bare endnu en ting at holde ved lige...

Det ville være naturligt at antage at det bare ville kunne lade sig gøre at at kunne angive en ekstern IP eller et domænenavn, selvom man sidder på indersiden.

Jeg ville foretrække at få et svar der fortæller mig hvordan jeg skal sætte Zyxel-routeren op, omend jeg er meget taknemelig for dit svar, oleo.
Gravatar #4 - oleo
18. sep. 2005 15:46
Jeg tror faktisk at der er nogle routere, der automatisk gør det du efterlyser, jeg syntes jeg har oplevet det. Jeg kan bare ikke huske hvilke det var. Jeg har en netgear og den gør det ikke.
Måske en Linksys.
Gravatar #5 - oleo
18. sep. 2005 16:00
Hvis du kører linux, og har valge "de rigtige ting" under instalationen så kan du starte "din" dns server ved at skrive:
/sbin/service named start
som root

Mange gange får det faktisk internettet til at virke bedere, med en lokal dns.
Gravatar #6 - amokk
18. sep. 2005 16:19
det har været oppe og vende flere gange på dk.edb.internet.udbydere

jeg tror du går klogt i at smide 300 kr efter en ADSL-modem fra D-Link til 300 kr - så slipper du for at bekymre dig om det ekstra niveau af NAT som zyxel routeren tilfører
Gravatar #7 - rackbox
18. sep. 2005 18:28
Efter at have kigget de sidste ca. 2200 posts igennem på dk.edb.internet.udbydere kan jeg kun finde 1 emne som nærmer sig. Her er konklussionen, at det er muligt at forwarde alle porte fra Zyxel-routeren til en anden. Der er ikke nævnt problemet med at accesse den eksterne IP over det interne netværk.

EDIT: Åh, ja - jeg kan ikke bare smide Cybercitys router ud og erstatte med et modem. Jeg har jo osse IP-telefoni hos dem...
Gravatar #8 - amokk
18. sep. 2005 18:44
det er ikke alle routere som kan finde ud af loopback forwarding som det vist hedder, hvilket din xyxel sikkert ikke kan...
Gravatar #9 - mELIeha
18. sep. 2005 21:49
Kan godt huske problemet fra den periode jeg havde deres zyxel dims :( Der fandt jeg temmelig hurtigt ud af at jeg var gladere for min cisco 667 eller hvad den hedder :)
Gravatar #10 - rackbox
18. sep. 2005 22:23
Jeg fandt svaret... Det var NAT loopback, som ikke var slået til og som ikke var som en synlig option...

Her står noget om det: http://www.zyxel.com/support/knowledgebase2_1.php?...
Gravatar #11 - amokk
18. sep. 2005 22:36
sådan noget burde stå i manualen, og ikke være gemt af vejen et sted i en knowledge base på nettet
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login