mboost-dp1
Flytning af Linux server til anden HW?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Min højt elskede serverspand er samlet af hvad jeg nu kunne finde af hardware i skabet, men nu har jeg fået fat i en samlet pc der vil være værdig til opgaven - og nok holde bedre på længere sigt. Men hvordan flytter jeg den nemmest? Diskene ud af den gamle, over i den nye, og så ellers krydse fingre? Skal sige at den kører SME server 7.0, der trækker qmail, apache, samba og noget FTP-hejs. Har en stak brugere der har deres mail på den, så 14 dages nedetid for at lave en clean install og sætte det hele op igen er IKKE den populære option!
Nogen forslag?
Nogen forslag?
#3 Jeg ville helt sikkert også som #2 undlade at pille ved dit "live" system, når du hoster andre menneskers mails og skidt.
Jeg ville helt sikkert sætte server-2 op sideløbende og så foretage et switch. Hvor stor er den disk? Hvis du hoster bare 10 mennesker på den, kunne de jo kaste en 100-mand i potten hver for den service du tilbyder, ellers kan de jo få en gmail.
Jeg ville helt sikkert sætte server-2 op sideløbende og så foretage et switch. Hvor stor er den disk? Hvis du hoster bare 10 mennesker på den, kunne de jo kaste en 100-mand i potten hver for den service du tilbyder, ellers kan de jo få en gmail.
Nu så jeg lige, du bruger SME. Er der ikke mulighed for noget "backup of existing server conf" og "install backup conf"... Evt. via et plugin...
I så fald laver du bare en backup på din nuværende server, installerer backup'en på den nye i et test-miljø og checker alt fungerer.
Derefter "burde" det ikke være værre end at skifte netkablet over i den nye server.
I så fald laver du bare en backup på din nuværende server, installerer backup'en på den nye i et test-miljø og checker alt fungerer.
Derefter "burde" det ikke være værre end at skifte netkablet over i den nye server.
Hm. Da jeg rykkede min Gentoo install fra en Pentium 3 til en AMD Athlon K7 3200 2.2 Ghz compilede jeg bare til først i386 (som både Intel og AMD cpuen forstod) samt ændrede kernen med de rigtige moduler som der var i min nye maskine, og så smed jeg harddisken over og optimerede compileflags til AMD cpuen.
Jeg kender ikke din distribution, men er den ligesom Debian kører de jo med de samme binaries til alle deres systemer som kører på samme arkitektur. Deres compileflags du'r næsten til alle x86 maskiner.
Jeg kender ikke din distribution, men er den ligesom Debian kører de jo med de samme binaries til alle deres systemer som kører på samme arkitektur. Deres compileflags du'r næsten til alle x86 maskiner.
Grunden til at valget faldt på SME er at så skal jeg ikke spekulere på ord som "compileflags" ;)
Ja, der er en backup-to-desktop funktion, hvor man simpelthen får en backup smidt over på sin desktopspand. Men de anbefaler ikke at man bruger den til mere end 4 gb, og jeg har ca. 60. Langt det meste af det er billeder og musik (legalt!), og måske kan jeg nøjes med de 4gb til backup af systemet.
Hrm... så skal jeg bare lige brænde 10 DVDer med resten. Nitte.
Ja, der er en backup-to-desktop funktion, hvor man simpelthen får en backup smidt over på sin desktopspand. Men de anbefaler ikke at man bruger den til mere end 4 gb, og jeg har ca. 60. Langt det meste af det er billeder og musik (legalt!), og måske kan jeg nøjes med de 4gb til backup af systemet.
Hrm... så skal jeg bare lige brænde 10 DVDer med resten. Nitte.
Hvad med at du sætter den nye maskine op (uden data disk) og kopierer alt fra /etc (inklusiv password filerne).
Når den kører og du har testet de forskellige brugerkonti kan du smide datadisken over. Gør det om natten og hvis det spiller lader du det stå, ellers smider du disken tilbage i den gamle og spørger igen.
Når den kører og du har testet de forskellige brugerkonti kan du smide datadisken over. Gør det om natten og hvis det spiller lader du det stå, ellers smider du disken tilbage i den gamle og spørger igen.
Hvis du ikke selv har været ved at pille ved kernel efter install, burde det ikke være noget problem bare at sætte diskene over i den nye pc, bare de sidder på samme sted. hdc=hdc og hdd=hdd og så videre.. rasten burde gå af sig selv.. hvis det ikke virker er det jo bare at skifte tilbage.. og finde en anden løsning
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.