mboost-dp1

ftp-server

Gå til bund
Gravatar #1 - gabuda
24. nov. 2004 23:42
dav jeg har lige sat min linux box op som ftp server men jeg kan ikke logge på den ude fra mit eget netværk, det går fint når jeg er på mit hjemme netværk men lige så snart jeg tager hjem til nogle venner og bruger deres forbindelse så kan jeg ikke få forbindelse til serveren. jeg har åbnet porten til min box men der sker ikke noget jeg kan stadi ikke logge ind....

hvad kan være fejlen
Gravatar #2 - gabuda
24. nov. 2004 23:43
jeg har stadi ikke fattet hvad dette går ud på
Gravatar #3 - Pernicious
25. nov. 2004 16:30
Går ud fra at du benytter default port 21, så prøv også at åbne port 20.
Gravatar #4 - Fafler
29. nov. 2004 17:37
Sørg for at bruge en ftpd der understøtter passive mode.
Gravatar #5 - blackthorne_dk
3. dec. 2004 06:06
#4 passive mode er et hack, det er sjovere at køre aktivt

#1 ftp protokollen er en speciel træls protokol, da den kører tovejs. Din router skal kunne forstå denne tovejs traffik, for at 'åbne' for den.

Når du connecter til en ftp server, foregår det sådan her: Du starter med at åbne en kontrol connection, fra en tilfældig TCP port på din IP adresse, til TCP port 21 på serveren. Gennem denne kontrol connection, sender du diverse kommandoer til serveren, fx skift mappe, log ind som den her user, det her pass etc. Når du så vil hente en fil, beder du faktisk serveren om at sende filen til dig, på port 20 på din ip. Serveren opretter så nu en connection tilbage til dig på port 20, og sender filen.

Dvs at serveren skal have mulighed for at åbne connections til Internettet, og du skal forwarde port 21 til serveren. Hvis du ikke kan koble op mod serveren overhovede udefra, kan det være port 21 der ikke er forwardet. Hvis du godt kan connecte, men ikke får nogen dirlist frem, er det nok dataforbindelsen der ikke går igennem. Det kan så være din default route på serveren, men formentlig er det din kammerats router der er problemet. Man kan så vælge at bruge 'passiv connection' som betyder at serveren ikke bruger data connection, men kontrol connection til at overføre diverse data over.

Tjek at serveren kan pinge ud (www.dix.dk fx) og at port 21 er forwardet i den router der står foran serveren.
Gravatar #6 - Fafler
5. dec. 2004 07:55
#5: Hack, ja, men efterhånden at ret anerkendt og udbredt hack og med den opbygning internettet er gået imod er det mere reglen end undtagelsen at man bruger passiv FTP. SSH er jo også bare et hack til at kryptere en telnet forbindelse.
Gravatar #7 - blackthorne_dk
6. dec. 2004 10:12
Hvis man har muligheden for at få sin server til at køre aktiv ftp, må det da klart være at foretrække? Hvis du kører passiv kan du ikke køre fxp, og der er nogle funktioner der ændrer karakter. Jeg kan ikke huske præcist hvad der sker, men jeg mener at man ikke kan skifte navn på filer, uden at de også skifter creation time.
Gravatar #8 - nightH
6. dec. 2004 13:00
#7 sikke noget vrøvl, man kan da sagtens køre fxp med en passiv ftp opsætning. ved dog ikke mht det der med timestap på filer.
Gravatar #9 - amokk
6. dec. 2004 15:15
#7 hvorfor skulle filernes creation time dog ændres af en navneændring? det er vel op til den enkelte FTP server at vælge hvad der skal ændres...

ang. FXP kommer det an på serveren...

med en alm. BP FTP server kan jeg ik få den til at modtage FXP når jeg har den kørende i passive mode (kun port 21 åben)

men jeg prøvede noget kaldet Fastream Netfile server... og det ser ud til at virke fint med FXP i passive mode... det er bare et skod-program :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login