mboost-dp1

GRUB - Mandrake; jeg er fucked:-)

Gå til bund
Gravatar #1 - Wolly
7. maj 2005 11:38
Jeg kom til at smadre min bootloader da jeg forsøgte at installere fedora (aner ikke hvorfor jeg fik den skøre ide) nå men fedora virker ikke, og installetionen har naturligvis overskrevet mine GRUB instillinger :-(

Er der ikke en eller anden venlig sjæl der vil copy-paste deres config fil til GRUB fra et mandrake system så jeg kan få mandrake til at køre igen???

ellers er der måske en der ved hvordan f... init linien skal se ud... Det er den jeg ikke kan få til at virke.

Jeg får booted kernen men kan ikke få den til at finde initrd selv om jeg giver den den rigtige sti?!?
Gravatar #2 - ann o. nymose
7. maj 2005 12:03
Kunne du ikke copy paste din? Så er det nemmere at opdage fejl.
Gravatar #3 - Wolly
7. maj 2005 12:09
Den ser vist noget lignende sådan her ud...

root (hd0,5)
kernel /boot/vmlinuz ro root=/dev/hda5
initrd (hd0,5)/boot/initrd.img

dette er mit bedste bud på de "rigtige" linier... men de virker jo ikke :-) Har prøvet en del forskellige ting nu, men kan ikke få det til at virke... alle forslag er MEGET velkommene!!!
Gravatar #4 - Gruesome
7. maj 2005 13:03

Du burde kunne bruge Knoppix til at fixe din Grub med. Kig her.
Gravatar #5 - ann o. nymose
7. maj 2005 16:09
Det er ikke nødvendigt i denne situation da han godt kan rette, men bare ikke ved hvad der skal rettes. Desuden bruger man da ikke en LiveCD med KDE/Qt føj ;)
Gravatar #6 - Wolly
7. maj 2005 16:14
Jeg skriver dette fra knoppix :-)

jeg skal bare have de rigtige linier til grub, så kan jeg boote mandrake og ændre grum derfra...
Gravatar #7 - Wolly
7. maj 2005 16:15
Underligt jeg ikke kan finde dem på google... er ellers lykkes før :-(
Gravatar #8 - Deternal
7. maj 2005 16:22
Tjeah min grub.conf ser sådan her ud:

# For booting GNU/Linux
title 2.6.11-r6
root (hd0,0)
kernel /kernel-2.6.11-gentoo-r6-lotus root=/dev/hda3

Har aldrig haft brug for at køre initrd.

Vil gætte på at grub ligger på stien /boot/grub/ - og ser ud til at du har smidt grub ind på nr. 2 partition i din extended partition (idet hd0,5 == /dev/hda6).

Edit:
Dermed burde din kernel linie nok være:
kernel /vmlinuz ro root=/dev/hda5

Bortset fra det, har din mandrake install cd så ikke en slags repair ting du kan køre så du kan genskabe mandrake's grub indstillinger derfra?
Gravatar #9 - Wolly
7. maj 2005 16:52
jeg har forsøgt mig unden initrd defineret, men det virkede ikke... prøver lige igen senere...

Jeg er ved at teste disto'er da jeg er ved at være lidt træt af madrake, så nu sidder jeg på en ubuntu dist:-) Det ser ud til at virke meget godt :-)

Det var netop fordi at fedora lå på en extended partition at den ikke virkede, så den gider jeg ikke at lege med mere!

woops tror jeg fandt min fejl... da jeg læste din post...
Jeg har root=/dev/hda5 den skal sq nok være hda6 da der jo ikke er noget der hedder hda0!
Gravatar #10 - Wolly
7. maj 2005 17:05
LOL ja det er sq de mest latterlige ting man kan bruge timer på... Det virker nu... takker til jer alle... Min fejl var at jeg skrev:
root (hd0,5)
kernel /boot/vmlinuz ro root=/dev/hda5

den sidste linie skulle naturligvis være:
kernel /boot/vmlinuz ro root=/dev/hda6

Tåbelig fejl :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login