mboost-dp1

hey linux freaks.. Vågn op...! Hvilke distro skal jeg bruge..

Gå til bund
Gravatar #1 - Ajax
21. sep. 2004 22:44
Hej derude..

Nu har jeg forgæves forsøgt mig med mandrake og efter ialt 8 timers forsøgen gider jeg ikke det pis mere. :(

Jeg troede mandrake skulle være den nemmeste distro at installere, men det tror jeg næppe, det forekom mig uhyre svært og jeg løb ind i mange ting jeg ikke forstod (Jvf. tidligere diskussion ang. "mandrakelinux install hjælp").

Nå men, for at gøre en lang historie kort.. Hvilken distro vil være nemmest at installere hvis i forestiller jer at jeg er en "Hr. Jensen" som gerne vil have noget op at køre i en fart uden at bruge for meget tid på det.. (LÆS GUI TIL ALT!!!, ingen command lines eller ini filer ..tak)

Til trods for jeg har arbejdet som programmør og med computere i mange år, formår jeg ikke at installere mandrake, så jeg formoder der er et langt nemmere og mere brugervenligt alternativt (rent installationsmæssigt ihvertfald)

PÅ FORHÅND TAK.. Alle forslag modtoges med stor glæde .. :D
Gravatar #2 - carb
21. sep. 2004 22:56
Suse, den har et alt-i-et konfigurationsværktøj(yast) til, nåh ja til alt.
Gravatar #3 - Ajax
22. sep. 2004 09:07
OK eftersom du var eneste svar vil jeg prøve det..
Har du et link til download?
Gravatar #4 - carb
22. sep. 2004 09:25
Du ville nok få flere reaktioner ved ikke at titulere folk som freaks :)

Du kan hente en 1cd's iso af SuSE 9.1 Personal her:
http://www.suse.co.uk/uk/private/download/ftp/pers...

-er der setup/konfig -problemer så start YaST
Gravatar #5 - Ajax
22. sep. 2004 11:09
hehe.. skrev netop freaks for at pisse folk lidt af.. så plejer de gerne at ville debatere helt vildt og modargumentere :D

Men jeg siger mange tak, det er sgu rart når nogen gider at svare så hurtigt som dig. (bukker ærbødigt)
Gravatar #6 - ZOPTIKEREN
22. sep. 2004 15:26
Den distro der skulle være den absolutte letteste for windows brugere skulle være Xandros.
Gravatar #7 - Wolly
22. sep. 2004 15:30
LOL jeg tror sq ikke du finder noget nemmere end mandrake. Min søster kunne selv installere den :-)
Gravatar #8 - Ajax
22. sep. 2004 19:43
#7 Wolly..

Så er din søster temmelig dygtigt eller heldig.
Hun var måske så heldig at have en maskine hvor mandrake selv kunne finde ud af at detektere alt hardware og konfigurere det selv. Men det var bare ikke tilfældet hos mig.

Jeg skulle selv manuelt vælge skærm drivers, grafikkort drivers, lydkort drivers, ethernet drivers..
Og eftersom mit grafikkort ikke var på listen over drivers så var det temmelig svært, og det hjalp ikke med standard drivers..
Gravatar #9 - Ajax
22. sep. 2004 19:45
Jeg har forresten fået installeret SUSE linux nu.. Det kørte som smurt, jeg vil nu nok mene SUSE var langt nemmere at installere, da den klarer næsten det hele selv og ikke kommer med så mange tekniske spørgsmål som mandrake..

Så nu er jeg kørende.. yeeha så skal der testes systemer om de vil køre under linux.
Gravatar #10 - Ajax
22. sep. 2004 19:55
Jeg er ikke decideret windows bruger. Jeg har også arbejde med andre operativsystemer fx MAC OSX.
OSX det er fandme også nemt at installere, det skulle i tage og prøve. Der skal man slet ikke gøre noget den klarer det hele selv.
Gravatar #11 - Yasw
22. sep. 2004 23:36
Hmm, dit indlæg overrasker mig. Mig bekendt bliver det ikke ret meget nemmere end Mandrake. SuSE og Xandros fungerer på ca. samme måde og er ligeså nemme.
Så der må altså næsten være noget andet galt.
Gravatar #12 - Ajax
23. sep. 2004 00:01
#11 Yasw
Det er muligt, men jeg stødte bare ind i mange problemer. Om det så var fordi at mandrake ikke havde driverunderstøttelse for mit grafikkort og skærm eller hvad der gik galt, ved jeg ikke.

Og så undrer jeg mig over hvor mange ting der generelt foregår i command shell så snart noget går bare en smule galt. Findes der ikke en linux hvor alt det der command shell geil er strippet helt væk?
Gravatar #13 - Yasw
23. sep. 2004 08:24
#12 - Tja, det kunne da tyde på at det var nogle driverproblemer. Derfor tvivler jeg på hvor meget en anden distro vil kunne hjælpe.

Man bestemmer jo egentlig selv hvor meget man vil bruge shellen. Det er bare sådan, at det jo er umuligt at lave grafiske værktøjer til hvert eneste suspekte problem der kan opstå.
Synes heller ikke man skal undervurdere shellen, da det er en stor force ved Linux. Det er altså nemmere at hjælpe folk via kommandolinjen, end at guide dem igennem hvor de skal klikke rundt forskellige steder, og så håbe på at deres GUI ligner ens egen.

Men der er da distroer som Xandros, Linspire og egentlig også Mandrake, som forsøger at undgå al shellbrug.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login