mboost-dp1

Hjælp jeg har fucket en af mine venners computer!!!!!

Gå til bund
Gravatar #1 - kristofferj
8. apr. 2003 15:38
Jeg er kommet i den "dejlige" situation at jeg, i mit forsøg på at hjælpe, har gjort det hele meget værre.
Jeg skulle formatere min vens computer der kørte alm. win 98 og installere win 98 se. Det gik fint indtil jeg havde formateret og skulle indstallere windows igen.
1. problem: der var password på bios'en
2. problem computeren vil ikke boote fra cd-rom, når den har fundet cd-rom drevet under opstarten og skal til at gå videre bliver hele skærmen fyldt med "ljljljljljljljljljljljljljljljlj" over det hele, of i bunden flimrer det lidt og der kører nogle flade streger henover skærmen. Der sker ikke mere lige meget hvor længe jeg venter.
jeg har prøvet at ligge windows ind på hans harddisk med min computer, men det virkede ikke.
Computeren der drejer sig om er som følger:
AMD Thunderbird 1400 mhz
512 ddr
Geforce 2
(jeg kan ikke huske hvilket bundkort)
På forhånd tak for hjælpen!
Gravatar #2 - west
8. apr. 2003 15:57
Hvis du kører 98 selv kan du lave en boot _diskette_ fra din egen maskine ...
Gravatar #3 - *Iceman
8. apr. 2003 16:28
Hvis du fjerner batteriet fra bundkortet, skulle den gerne efter en time eller mere, glemme sit password. Husk også at tage strømstikket helt ud, ellers tager den nemlig strømmen derfra istedet.

Som en lille bonus kan det godt betale sig, at formattere sin harddisk og derefter kopier win98 filerne ind og kører installationen derfra. Det resultere nemlig i, at hver gang den skal bruge win98-cden så henviser den bare automatisk til det bibliotek og du får ikke brug for cden.

/Poul
Gravatar #4 - Cyrack
8. apr. 2003 16:36
Hvis du alligevel har hans HDD ovre i din computer han du bare formatere den med
format c: /s /q

så kommer de mest nødvendige systemfiler med over (og mbr'en bliver opdateret) derefter kopiere du bare indholdet af en normal windows boot disk over på hdd'en og sætter den i hans computer og booter, nu skulle den finde cd-rom-drevet og derfra er det jo barnemad....
Gravatar #5 - kristofferj
8. apr. 2003 17:37
Mange tak for de indlæg der har været indtil videre, nu har jeg lidt at arbejde med.

Jeg tænkte på om der er nogen der ved hvorfor der kommer det føromtalte skærmbillede med ljljljljljljljljlj. Burde den ikke bare nå til c:> og så stoppe der? Altså når harddisken er helt tom.

Jeg har prøvet at kopiere indholdet af en bootdisc over på harddisken, men den når stadig ikke videre end til skærmbilledet med ljljljljljljl.

Min egen computer ville også kun se hans harddisk i windows, i Dos var der ikke noget at gøre, den ville kun starte med min harddisk i.

Det med at pille batterriet af motherboardet:
Er det svært?
Hvordan gør man?
Kan man ødelægge noget?

Jeg værdsætter alle forsøg på at hjælpe, meget!
Gravatar #6 - Cyrack
8. apr. 2003 17:47
"Jeg tænkte på om der er nogen der ved hvorfor der kommer det føromtalte skærmbillede med ljljljljljljljljlj. Burde den ikke bare nå til c:> og så stoppe der? Altså når harddisken er helt tom."

No, commando-prom'en er er en del af DOS, når tegnene bliver skrevet er det fordi MBR'en henviser til et område af disken som er blevet slettet...

"Jeg har prøvet at kopiere indholdet af en bootdisc over på harddisken, men den når stadig ikke videre end til skærmbilledet med ljljljljljljl."

Huske du at formatere med format c: /q /s (prøv evt med fdisk /mbr)

"Det med at pille batterriet af motherboardet:"
"Er det svært?"
Hvis du kan pille dig i nænsen uden at ødelægge finger og næse går det nok...

"Hvordan gør man?"
Der er en lille (ca. 2 - 3 cm i diameter) rund metalting (et batteri) som sider på bundkortet (se evt. bundkort manual), det kan pilles af, normalt er 10 minutter mere end nok. Bare pas på du ikke taber batteriet ned på bundkortet, da det jo er en strømkilde, og er man uheldig kan det koste et bundkort...

"Kan man ødelægge noget?"
Ja, men så er du ikke værdig til at arbejde med computere
Gravatar #7 - kristofferj
8. apr. 2003 18:14
jeg ved godt at jeg virker som en totalt newbie, det er jeg måske også, men skal batterriet skrues ud, klikkes ud, eller noget helt andet?
Gravatar #8 - kristofferj
8. apr. 2003 18:16
forresten, hvad kan grunden være til at min computer ikke kan se hans harddisk i Dos?
Gravatar #9 - Yasw
8. apr. 2003 18:45
Normalt burde en lang negl ind under batteriet værer nok til at "klikke" det ud. Hvorfor den ikke kan læse harddisken i DOS kan skyldes mange ting. Fejl i formateringen eller et ukendt filsystem for DOS osv.
Gravatar #10 - brislingf
8. apr. 2003 21:48
Prøv lige kigge på hvem der har produceret bios'en sikkert award..
Tag google.com og søg på producenten plus password..
ergo du får løsningen...
ellers er der en jumper der løser problemet på bundkortet.. Drop alt det der med at fjerne batteriet da tit ender galt for folk...
Gravatar #11 - Hell_Keeper
9. apr. 2003 11:36
WHY Format c:

SYS C:
Det virker det er mange gange alt hvad der skal gøres, og man mister ingen data overhoved. Hvilken BIOS er det. Der findes til Master Password til alle BIOS hvis du er heldig, kan det findes på nettet. Eller fåes der hvor PC'en er købt.
Gravatar #12 - Simm
9. apr. 2003 11:41
Masterpassword til AWARD mener jeg er AWARDSW, SW_AWARD eller noget i den stil...
Gravatar #13 - ZAik
9. apr. 2003 13:39
jeg har før oplevet ljljljljljljl problemet og det var simpelt hen fordi at jeg under boot af windows havde glemt at tage en boot disk ud af diskettedrevet. Det er meget lang tid siden og jeg mener at kunne huske at boot disken ikke virkede ordentligt, så prøv med en anden boot disk.
Gravatar #14 - annoia
9. apr. 2003 14:22
Uhm... I stedet for at pille ting af motherboardet, hvorfor så ikke kortslutte den jumper der resetter biosen? Sådan en har de fleste bundkort da.
Gravatar #15 - amokk
9. apr. 2003 15:53
ehm... ved ikke lige hvor mange af jer som snakker om batteriet der rent faktisk har prøvet det, men på stort set alle moderne motherboards, bruges batteriet kun til at opretholde spændingen til uret, så klokken går rigtigt, BIOS indstillingerne ligger i en EEPROM chip, og slettes ved at man afbryder strømmen, flytter Clear CMOS jumperen, tænder computeren, afbryder strømmen og sætter jumperen tilbage
Gravatar #16 - nightH
9. apr. 2003 16:35
@ #1 <STRONG>kristofferj : </STRONG>"2. problem computeren vil ikke boote fra cd-rom, når den har fundet cd-rom drevet under opstarten og skal til at gå videre bliver hele skærmen fyldt med "ljljljljljljljljljljljljljljljlj" over det hele, of i bunden flimrer det lidt og der kører nogle flade streger henover skærmen."
noget siger mig at du med 99% sikkerhed ikke har nøjes med at formatere han hdd, men at du også har brugt fdisk, da det eneste tidspunkt jeg har oplevet "ljljljljljljljljljljljljljljljlj" tingen, er hvis man har glemt at sætte den primære partition bootable under fdisk.
@ #4 <STRONG>CyRacK</STRONG> "Hvis du alligevel har hans HDD ovre i din computer han du bare formatere den med format c: /s /qså kommer de mest nødvendige systemfiler med over (og mbr'en bliver opdateret).
jeg er 99% sikker på at det ikke vil løse han´s ovenstående "bootable fdisk ting" (forudsat at det er korrekt), jeg kan ihvertfald sige med 100% sikkerhed at hvis du gør det via sys (som i sys c:) så vil du kunne gøre det i al evighed uden at det ville virke.
"derefter kopiere du bare indholdet af en normal windows boot disk over på hdd'en og sætter den i hans computer og booter, nu skulle den finde cd-rom-drevet og derfra er det jo barnemad...." er fløjtende lige meget INDTIL har har fået gjort sin partition bootable, men ja korrekt, selvom jeg nok ville gøre som #3 forslår med at kopiere installationen ind. (kun win98 biblioteket, fylder ca 120-130 MB.)
@ #5 <STRONG>kristofferj :</STRONG> "Jeg tænkte på om der er nogen der ved hvorfor der kommer det føromtalte skærmbillede med ljljljljljljljljlj. Burde den ikke bare nå til c:> og så stoppe der? Altså når harddisken er helt tom. se kommentar til #1
"Jeg har prøvet at kopiere indholdet af en bootdisc over på harddisken, men den når stadig ikke videre end til skærmbilledet med ljljljljljljl." dette skyldes højst sansynligt at biosen er sat til at boote på c:, og hvis det forholder sig som jeg mener, så når den aldrig til systemfilerne. og så skal vi også lige have på plads at hvis du vil kopiere en bootdisk over til c:, så skal du huske at lave en sys c: til sidst for ellers virker det ikke, da "bootdetaljerne" ellers ikke bliver korrekte.
men som sagt(indirekte), tag hdd´en over i din computer (fjern din egen(e) først for ellers får du ikke lov), boot på din 98 bootdisk, start fdisk og sæt den aktive partition til at være bootable.
"Min egen computer ville også kun se hans harddisk i windows, i Dos var der ikke noget at gøre, den ville kun starte med min harddisk i."
jeg går ud fra at du fik det samme "ljljljljljljl" snask da du prøvede ?

@ #6 <STRONG>CyRacK</STRONG>
"Jeg tænkte på om der er nogen der ved hvorfor der kommer det føromtalte skærmbillede med ljljljljljljljljlj. Burde den ikke bare nå til c:> og så stoppe der? Altså når harddisken er helt tom.""No, commando-prom'en er er en del af DOS, når tegnene bliver skrevet er det fordi MBR'en henviser til et område af disken som er blevet slettet..."Jeg har prøvet at kopiere indholdet af en bootdisc over på harddisken, men den når stadig ikke videre end til skærmbilledet med ljljljljljljl."Huske du at formatere med format c: /q /s (prøv evt med fdisk /mbr)"
se ovenstående, jeg er lydhør over for rettelser (ikke ment som noget mod dig personligt, jeg mener bare ikke at det er korrekt, men som sagt så er jeg åben for rettelser/konstruktiv kritik)

@ #9 Yasw : "Hvorfor den ikke kan læse harddisken i DOS kan skyldes mange ting. Fejl i formateringen eller et ukendt filsystem for DOS osv."
man kan også få mange sære ting ved at sætte 2 hdd´s der begge er primære på samme ide-kanal, er min erfaring ;( (om det er tilfældet her skal jeg ikke kunne sige men det er mit gæt.)

@ #11 <STRONG>Hell_Keeper : "</STRONG><STRONG> </STRONG>
WHY Format c:
SYS C:
Det virker det er mange gange alt hvad der skal gøres, og man mister ingen data overhoved."
øhh.. den har jeg sgu ikke set/hørt før (når vi ser bort fra virusangreb).
det skal ikke forstås som om jeg ikke tror dig, men jeg har aldrig i gennem de 10+ år jeg har arbejdet med pc´ere, kunnet "nøjes" med at gøre dette. så nu er jeg da nysgerrig, når du skriver ..."det er mange gange alt hvad der skal gøres"... så jeg ved ikke om du kunne lokkes til at beskrive nogle tilfælde ?

puh ha, det blev jo en hel roman...det kunne være jeg skulle overveje at blive forfatter ;))
ps : jeg håber alle tager dette som konstruktive løsninger/kritik, der er intet negativt ment med det.
Gravatar #17 - Pernicious
15. apr. 2003 08:04
Uhh, sikke mange lange indlæg, prøver lige med en kort version.

Opret en bootdisk på et Windows 98 system, bare en helt plain = Fra en DOS-prompt 'format a: /s'.

Kopier fdisk og format over på disketten.

Boot op på din kammerats maskine, start fdisk (svar J eller Y hvis det er en engelsk version, på spørgsmålet om understøttelse af store diske) og slet alle partitioner.

Genstart, start fdisk, svar igen J/Y, opret ny primær partition på den ønskede størrelse, evt. hele disken.

Genstart, formatér disken, evt. med system 'format c: /s'.
Virker dette ikke, er problemet ikke harddisken!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login