mboost-dp1

Hjælp til Gentoo...

Gå til bund
Gravatar #1 - Wolly
23. mar. 2003 08:27
Har nu besluttet mig for at give gentoo en chance til, men er stødt ind i problemer under installetionen... Hvis der er en venlig person eller to der kan give et råd, bliver jeg meget glad :-)

Jeg har brugt den 3. tar ball i håb om at installetionen ville gå hurtigere end sidst hvor jeg brugte den 1. Installetionen tog dog stadig 8 timer, og nu virker det ikke endgang :-/ Men det skyldes nok at jeg lavede en fejl under kompileringen af min kerne.

Alt så ud til at gå som det skulle, men når jeg booter comp'en siger GRUB at den ikke kan finde kernen. Jeg tror jeg har konfigureret GRUB rigtigt, med følgende konf:
root (min boot partition)
kerne = (min boot partition)/boot/(et eller andet jeg ikke kan huske)/BzLinux

Nu bliver det lidt tåbeligt for det er ca. 1 time siden jeg rodede med det og kan ikke helt huske hvad der stod, men jeg fulgte installetiones teksten.

Da jeg kompilerede min kerne, tog det ca 1 min at downloade den og kompile den, så derfor tror jeg der gik noget galt der... Jeg har på intet tidspunkt angivet at kernen skulle ligge på boot partitionen, finder den selv ud af det???

Jeg har fulgt instruktionerne rigmeligt nøje, men kan der være gået noget galt der???

Og i så fald, hvordan ændre jeg det... Jeg kan jo ikke boote på disken, så min intuitation siger mig at jeg må boote på CD'en, mounte partitionerne og lave en chroot til /mnt/gentoo /bin/bash og så forsøge at kompilerer kernen igen... Kan det passe???

Jeg formoder ikke at jeg ville have fået fejlmeddelser senere i installetionen, selv om kernen ikke blev kompileret rigtigt, da det jo ikke er den kerne der kører... Kan det passe???

Jeg takker mange gange hvis der er nogen der vil komme med et forslag til at løse problemet :-)

- Wolly -
Gravatar #2 - Wolly
23. mar. 2003 10:19
BTW hedder kernen ikke BzLinu<STRONG>z</STRONG>???

- Wolly -
Gravatar #3 - sKIDROw
23. mar. 2003 12:01
Hvis noget gik galt under kompileringen af din kerne, vil processen normalt stoppe og skrive error og sådan.
Så der burde du ikke være i tvivl.
Dit image skal ligge i /boot og det hedder normalt bzImage, medmindre du omdøber den.
Læg mærke til det store I.. ;)
Det med downloadningen, ja det er underlig.
Med mindre du har kernen cachet i en lokal proxy på lan'et, så burde det for de flestes vedkommende tage længere at downloade lidt over 20Mb.. ;)
Gravatar #4 - west
23. mar. 2003 13:01
Kernen ligger som /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage efter compile (hvilket vel tager 20 min. på min spand ...)

Det er den der kopieres ned i /boot/ biblioteket, og refereres til fra /boot/grub/menu.lst.

Grub kan være en bitch.
Sad selv en halv times tid og bandede over den idag .. :)
Gravatar #5 - sKIDROw
23. mar. 2003 13:48
#4 west

Det er næsten rigtigt.. :)
Skal lige skynde mig at indskyde at de har ændret navnet til grub.conf
Fordelen ved grub er iøvrigt det, at du kan lave midlertidige ændringer fra grub selv!.. :)
Gravatar #6 - Wolly
23. mar. 2003 15:53
Tak til jer alle... Jeg har rigmeligt styr på GRUB, så jeg tror ikke at det er der fejlen ligger...

Download og kompilering tog under 3 min på min 700 MHz så det er nok kernen den er gal med...

- Wolly -
Gravatar #7 - west
23. mar. 2003 21:39
_Næsten_ rigtigt sKIDROw ...?
Hvad var fejl? Care to enlighten me? :)

Gentoo kører ellers hurtigt. Havde helt glemt hvor meget ..
Hehe =)
Gravatar #8 - Wolly
24. mar. 2003 08:25

Fejlen var som jeg havde forventet at jeg ikke havde kompilet kernen :-)

Jeg kom sent hjem fra arbejde i går, så jeg nåede ikke at komme så langt... Jeg har nu haft 4 kerner oppe at kører, men der er forskellige fejl i dem alle :-/

Nu er jeg i gang med kerne take 5, håber at jeg har fået konfigureret den rigtigt denne gang :-) Jeg har droppet at få kernen fra gentoo instruktionen til at virker, så nu laver jeg bare min egen :-)

Alle mine kerner kommer med en fejl om et manglende modul som jeg ikke kender... Den skriver at dette modul er nødvendigt for at gentoo kan kører, men det ser ud til at kører alligevel?!? Så jeg bliver nok nød til at trække på jeres viden igen senere, for jeg kan ikke lige huske hvad modulet hedder :-)

- Wolly -
Gravatar #9 - Wolly
24. mar. 2003 08:45
Modulet som den mangler hedder DEVFS

Nogen ideer???

- wolly -
Gravatar #10 - west
24. mar. 2003 08:47
Yep.

Device File System under File Systems i menuconfig.
Har du husket at få den med? :)
Gravatar #11 - west
24. mar. 2003 08:48
Nåja, underpunktet "Automagically mount at boot" må ikke slås til. Så vidt jeg husker. Sidder 30km fra min spand lige nu ... :P
Gravatar #12 - Wolly
24. mar. 2003 09:02
Først et spørgmål af ren interesse:
Mine kerner 1 -4 understøttede ikke ext3 filsystemer, men det lykkedes stadig at boote gentoo på disken, kunne bare ikke mounte min boot partition, hvordan f... kan det lade sig gøre???

Jeg tror jeg nu har fået rette de fleste fejl i kernen, og har lavet en "emerge xchat" har tidligere konfigureret systemet til at bruge GNOME som default, så nu sidder jeg bare og venter :-)

BTW gentoo startede ikke mit netværk op selv, så jeg måtte lave et script der probede modulet og startede netwærket, er det normalt???

Man kan sq sige maget om gentoo, men jeg har f.... lært meget af de 5 - 6 timer jeg har brugt på at få kernen og systemet til at virke :-)

- Wolly -
Gravatar #13 - west
24. mar. 2003 09:05
Hehe, måske skulle du give installations vildledningen lidt mere tid? ;)

Moduler der skal loades ved start skrives ind i /etc/modules.autoload, netværks indstillinger skriver ind i /etc/conf.d/net.eth0 .... svhj ....

--
Edit: Nåja, Grub forstår vistnok ext3, derfor.
Gravatar #14 - Wolly
24. mar. 2003 09:05
@ west

Thanks man... det havde da taget mig 5 timer mere at finde ud af :-)
Prøver lige om ikke min kerne virker som den er nu... Eller må jeg jo lave mig en ny - take 6 - :-)

- Wolly -
Gravatar #15 - west
24. mar. 2003 09:07
http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xm...

^ Læs. Følg. Det hele står der :)

Print den og hav den liggende mens du installerer.

Gentoo er faktisk nok den bedst dokumenterede distro jeg har været udsat for! =)
Gravatar #16 - Wolly
24. mar. 2003 09:16
Synes sq ikke at der står noget om netværket, men har jo heller ikke læst det hele igennem...

Jeg brugte vejledningen der lå i den ISO jeg havde downloadet, stort set det samme og der stod der IKKE noget om netværk, tror jeg :-)

Mange tak for hjælpen, jeg tror jeg kan klare resten selv ( jeg håber :-)

- Wolly -
Gravatar #17 - sKIDROw
24. mar. 2003 09:38
@ west

Problemmet er at den er begyndt at kigge efter grub.conf, og ikke menu.lst
For helvede for det drillede mig, fordi den pludseligt ikke kiggede efter den fil jeg regnede med.. ;)
Installerede jo fra hukommelsen.. :)
Gravatar #18 - west
24. mar. 2003 09:40
sKIDROw - Aaaah. Well, jeg installerede efter en 6 måneder gammel vejledning ... den sagde menu.lst :)

Som jo i øvrigt stadig eksisterer, bare som et symlink til grub.conf, så deet ...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login