mboost-dp1
Hjælp til linux.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg har i et par måneder kørt Mandrake 9.1 på en 300 Mhz maskine, men jeg vil gerne benytte det på min 2 Ghz.
Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af at installere programmar fra f.eks. tucows eller holde min maskine opdateret.
Derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til dette, inden jeg begynder at benytte det fast.
/edit/
Jeg glemte at nævne jeg pt. bruger KDE 3.1 (Jeg tror det er 3.1) Har også arbejdet med Gnome.
/edit/
Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af at installere programmar fra f.eks. tucows eller holde min maskine opdateret.
Derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til dette, inden jeg begynder at benytte det fast.
/edit/
Jeg glemte at nævne jeg pt. bruger KDE 3.1 (Jeg tror det er 3.1) Har også arbejdet med Gnome.
/edit/
Er der ingen som kan give en simpel forklaring på at installere programmer i Mandrake??
Det er ligemeget om det er i bash eller med en "grafisk" installation..
Det er ligemeget om det er i bash eller med en "grafisk" installation..
Yeps... det kan vi da hurtigt klare...
First of all, så er det en god ide at downloade 9.2. Den har MANGE forbedringer:-)
Jeg formoder at du har en god opkobling til nettet, ADSL eller noget, så når du har installeret dit system, evt kun CD1 (går hurtigere) ubner du en konsol og skriver "drakconf". Det er mandrakes "kontrolpanet". Under pakkeadministration kan du vælge hvilke pakker du vil have installeret, og vupti den installere pakkerne for dig. Det kunne ikke blive nemmere:-)
Jeg kommer lige med en post til om lidt :-)
First of all, så er det en god ide at downloade 9.2. Den har MANGE forbedringer:-)
Jeg formoder at du har en god opkobling til nettet, ADSL eller noget, så når du har installeret dit system, evt kun CD1 (går hurtigere) ubner du en konsol og skriver "drakconf". Det er mandrakes "kontrolpanet". Under pakkeadministration kan du vælge hvilke pakker du vil have installeret, og vupti den installere pakkerne for dig. Det kunne ikke blive nemmere:-)
Jeg kommer lige med en post til om lidt :-)
For at Mandrake kan finde en god liste over pakker du kan bruge på dit system, skal du opdatere din serverliste. Dette kan også gøres i kontrolpanelet, men er meget nemmere i kosollen. Åbn en konsol, og skriv "su" efterfulgt af root password når du bliver bedt om det. Her efter copy/paster du denne linie og trykker enter:
urpmi.addmedia distrib_ftp.sunsite.dk_i586_9.2 ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso/../9.2/i... with ../base/hdlist.cz
Her er en til med 2G ekstra programmer:
urpmi.addmedia contrib_ftp.sunsite.dk_i586_9.2 ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso/../9.2/c... with hdlist.cz
Under kontrolpanelet -> pakkeadministration kan du nu se dine nye sources, du kan evt fjerne CD-rom kilderne, hvis du har ADSL eller noget.
Har du flere spørgsmål, fyrer du bare løs:-)
urpmi.addmedia distrib_ftp.sunsite.dk_i586_9.2 ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso/../9.2/i... with ../base/hdlist.cz
Her er en til med 2G ekstra programmer:
urpmi.addmedia contrib_ftp.sunsite.dk_i586_9.2 ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso/../9.2/c... with hdlist.cz
Under kontrolpanelet -> pakkeadministration kan du nu se dine nye sources, du kan evt fjerne CD-rom kilderne, hvis du har ADSL eller noget.
Har du flere spørgsmål, fyrer du bare løs:-)
@ Wolly
Tak for det. Nu har jeg fået opdateret min maskine (hentede 313 MB.) og tilføjet de lister..
Men hvordan installere man f.eks. openoffice som man skal hente fra openoffice.org. Hvad skal man skrive i sin konsol for at det virker
Tak for det. Nu har jeg fået opdateret min maskine (hentede 313 MB.) og tilføjet de lister..
Men hvordan installere man f.eks. openoffice som man skal hente fra openoffice.org. Hvad skal man skrive i sin konsol for at det virker
Du behøver ikke at hente det fra hjemmesiden. Openoffice er kompilet til mandrake, og ligger også på listen over pakker...
Hvis du aligevel vil hente det, så se om ikke der ligger en rpm (pakke) på siden. Der plejer at ligge en rpm til 386 eller 586. Da du har en ny computer, så vælg den med det højeste nummer. Download filen til harddisken, og brug en konsol til at navigere til kataloget. Som root skriver du nu "urpmi pakkensnavn" og mandrake installere pakken og evt. andre pakker der behøves for at din pakke kan installeres. Du kan bruge * (vildcard) når du angiver pakkens navn...
Hvis du aligevel vil hente det, så se om ikke der ligger en rpm (pakke) på siden. Der plejer at ligge en rpm til 386 eller 586. Da du har en ny computer, så vælg den med det højeste nummer. Download filen til harddisken, og brug en konsol til at navigere til kataloget. Som root skriver du nu "urpmi pakkensnavn" og mandrake installere pakken og evt. andre pakker der behøves for at din pakke kan installeres. Du kan bruge * (vildcard) når du angiver pakkens navn...
RPM pakker instalere du ved i konqueror at dobbeltklikke på dem.
Mandrake, der ligger en række pakke på forskellige FTP servere du kan søge i via mandrake controlcenter se http://urpmi.org/easyurpmi/index.php for en vejledning i at installere disse.
OpenOffice.Org er lidt tricky at intstalere men der følger en god dokumentation med og installeren er grafisk, hvilket er det der iritere mig mest ved den.
Du skal pakke den zip fil ud den kommer i og læse den medfølgende PDF fil.
programmer distribueret som kildekode, instalere man ved at pakke den tgz fil den komme i ud, dette gøres i en konsol ved at skrive tar -zxvf filnavn.
engang imellem kommer de i tar.bz2 format så skal man bruge tar -jxvf filnavn
og går ind i det bibliotek der skaber
Herefter skriver man
./configure
make
su root -c 'make install'
Det er en god ide at læse de medfølgende README og INSTALL-filer
Mandrake, der ligger en række pakke på forskellige FTP servere du kan søge i via mandrake controlcenter se http://urpmi.org/easyurpmi/index.php for en vejledning i at installere disse.
OpenOffice.Org er lidt tricky at intstalere men der følger en god dokumentation med og installeren er grafisk, hvilket er det der iritere mig mest ved den.
Du skal pakke den zip fil ud den kommer i og læse den medfølgende PDF fil.
programmer distribueret som kildekode, instalere man ved at pakke den tgz fil den komme i ud, dette gøres i en konsol ved at skrive tar -zxvf filnavn.
engang imellem kommer de i tar.bz2 format så skal man bruge tar -jxvf filnavn
og går ind i det bibliotek der skaber
Herefter skriver man
./configure
make
su root -c 'make install'
Det er en god ide at læse de medfølgende README og INSTALL-filer
Mit råd til dig er at glemme alt om at compilere dem selv! Prøv at finde en rpm pakke, de ligger der altid et eller andet sted :-)
Hvis du dobbelklikker på en pakke i konqueror, forsøger den oftest at installere pakken under den bruger du er logget ind som. Det er ikke altid lige fedt, da man ofte får fejl under installationen, så jeg vil råde dig til at bruge konsollen.
Hvis du dobbelklikker på en pakke i konqueror, forsøger den oftest at installere pakken under den bruger du er logget ind som. Det er ikke altid lige fedt, da man ofte får fejl under installationen, så jeg vil råde dig til at bruge konsollen.
Jeg holder mig til rpm pakkerne..
Jeg har nu fået installeret Open Office og gaim, så nu kører det perfekt. Tak for hjælpen..
Jeg har nu fået installeret Open Office og gaim, så nu kører det perfekt. Tak for hjælpen..
Jeg har fucked min maskine.. Når den skal starte op skriver den:
Kernel panic: Attempted to kill init!
Kan jeg rede den eller skal jeg ha geninstalleret Mandrake
Kernel panic: Attempted to kill init!
Kan jeg rede den eller skal jeg ha geninstalleret Mandrake
Jeg skulle installere nogle pakker som i alt fyldte ~30 MB. Den skulle fjerne nogle andre pakker for at den kunne installere dem. Da jeg kiggede på maskinenen ca. 10 min efter jeg havde sagt ok til de pakker lavede den intet..
Den stod som om alt var installerede som det skulle, men da jeg ville starte konsollen skrev den noget i retning af: konsol: direction not found. Så ville jeg logge ud men da bogsen til at logge ud kom med lavede den mærkelige tegn. Jeg kunne så huske hvor den log ud knappen sad så jeg trykkede på den. Da den havde lukket x ville jeg så starte den igen. Men så skev den startx: direction not found.
Så prøvede jeg at trykke: halt -men: direction not found.
Jeg ville så logge ind som root men det kunne den ikke...
Så slukkede jeg maskinen og nu laver den kernel panic.
btw. Wolly det er ikke sjovt :)
Jeg skulle installere nogle pakker som i alt fyldte ~30 MB. Den skulle fjerne nogle andre pakker for at den kunne installere dem. Da jeg kiggede på maskinenen ca. 10 min efter jeg havde sagt ok til de pakker lavede den intet..
Den stod som om alt var installerede som det skulle, men da jeg ville starte konsollen skrev den noget i retning af: konsol: direction not found. Så ville jeg logge ud men da bogsen til at logge ud kom med lavede den mærkelige tegn. Jeg kunne så huske hvor den log ud knappen sad så jeg trykkede på den. Da den havde lukket x ville jeg så starte den igen. Men så skev den startx: direction not found.
Så prøvede jeg at trykke: halt -men: direction not found.
Jeg ville så logge ind som root men det kunne den ikke...
Så slukkede jeg maskinen og nu laver den kernel panic.
btw. Wolly det er ikke sjovt :)
ahh en kernel upgrade der er gået i fisk.
Hvis du har mandrake CD'en kan du sætte disk i i cdrom drevet og boote op i rescue mode.
Hvis du har mandrake CD'en kan du sætte disk i i cdrom drevet og boote op i rescue mode.
har du et LG-drev? ellers kan du bruge en netinstall floppy som rescue disk.
Der findes vist også en decideret rescue floppy.
Der findes vist også en decideret rescue floppy.
Jeg har ingen floppy, så jeg må hente mit asus 52x speed cd-drev over ved en ven.. (bruger pt. et-eller-andet-ukendt 24x tror jeg; når det vel og mærke virker)
/edit/
Det er helt sikkert ikke LG
/edit/
/edit/
Det er helt sikkert ikke LG
/edit/
Det må være den sidste.. Fra bootloaderen til kernen. Den viser ikke at den starter nogle programmer. Det starte at man kan vælge linux, linux failsafe (tror jeg det hedder)m.m. Når den så har hentet det skifter den billede og der skriver den kernelpanic.
Ja den er ikke god... du kan alternativt boote en anden kerne, aner ikke om det vil virke, der er jeg sq ikke helt nørdet nok. Men for at ligge en anden kerne ind på disken skal du have en eller anden form for Linux/UNIX kørende, så det er nok bare nemmest at geninstallere...
Nu har jeg geninstalleret det. Men der opstår noget sjovt når jeg vil installere flere programmer...
Jeg ville indstallere Open Office og Gaim. Det gjorde den også fint nok, men da jeg ville bruge kde's menu i bunden af skærmen var der ingen billeder. Det var rene textbokse med de forskellige ting. Da jeg så ville "gå-ind-i" Configuration på menuen var der kun en ting der inde. Nemlig KDE.
Det var sådan ved alle de forskellige ting. Jeg ville så instille KDE men jeg kunne ikke komme der ind (Jeg kan ikke bruge konsol). Så jeg valgte at afinstallere det.
Så da jeg havde afinstalleret Open Office og Gaim var det normalt igen..
Er der nogen som ved hvorfor det skete??
Jeg ville indstallere Open Office og Gaim. Det gjorde den også fint nok, men da jeg ville bruge kde's menu i bunden af skærmen var der ingen billeder. Det var rene textbokse med de forskellige ting. Da jeg så ville "gå-ind-i" Configuration på menuen var der kun en ting der inde. Nemlig KDE.
Det var sådan ved alle de forskellige ting. Jeg ville så instille KDE men jeg kunne ikke komme der ind (Jeg kan ikke bruge konsol). Så jeg valgte at afinstallere det.
Så da jeg havde afinstalleret Open Office og Gaim var det normalt igen..
Er der nogen som ved hvorfor det skete??
Mandrake 9.2 har nogle problemer med menuen. Der er så vidt jeg ved ikke kommet nogen update der fikser problemet. Det er skide irriterende, så jeg håber at de snart får det fixet.
Jeg har bemærket at problemerne med menuen ikke fremkommer, hvis man installere alle pakker til KDE og Gnome. Gaim er så vidt jeg husker en GTK applikation, så det var nok den der lavede fejlen. Prøv at installe alle pakker til Gnome, og se om ikke der virker.
Jeg har bemærket at problemerne med menuen ikke fremkommer, hvis man installere alle pakker til KDE og Gnome. Gaim er så vidt jeg husker en GTK applikation, så det var nok den der lavede fejlen. Prøv at installe alle pakker til Gnome, og se om ikke der virker.
Lige et hurtigt spørgsmål..
Hvordan for jeg min Mandrake maskine til at køre i netværk med win2k.. (Så man kan hente filer fra en maskine til en anden)
Hvordan for jeg min Mandrake maskine til at køre i netværk med win2k.. (Så man kan hente filer fra en maskine til en anden)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.