mboost-dp1

Hjælp til linux.

Gå til bund
Gravatar #1 - min fattar a æ søman
8. jan. 2004 19:56
Jeg har i et par måneder kørt Mandrake 9.1 på en 300 Mhz maskine, men jeg vil gerne benytte det på min 2 Ghz.

Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af at installere programmar fra f.eks. tucows eller holde min maskine opdateret.

Derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til dette, inden jeg begynder at benytte det fast.

/edit/
Jeg glemte at nævne jeg pt. bruger KDE 3.1 (Jeg tror det er 3.1) Har også arbejdet med Gnome.
/edit/
Gravatar #2 - min fattar a æ søman
9. jan. 2004 16:54
Er der ingen som kan give en simpel forklaring på at installere programmer i Mandrake??

Det er ligemeget om det er i bash eller med en "grafisk" installation..
Gravatar #3 - Wolly
9. jan. 2004 17:33
Yeps... det kan vi da hurtigt klare...
First of all, så er det en god ide at downloade 9.2. Den har MANGE forbedringer:-)

Jeg formoder at du har en god opkobling til nettet, ADSL eller noget, så når du har installeret dit system, evt kun CD1 (går hurtigere) ubner du en konsol og skriver "drakconf". Det er mandrakes "kontrolpanet". Under pakkeadministration kan du vælge hvilke pakker du vil have installeret, og vupti den installere pakkerne for dig. Det kunne ikke blive nemmere:-)

Jeg kommer lige med en post til om lidt :-)
Gravatar #4 - Wolly
9. jan. 2004 17:41
For at Mandrake kan finde en god liste over pakker du kan bruge på dit system, skal du opdatere din serverliste. Dette kan også gøres i kontrolpanelet, men er meget nemmere i kosollen. Åbn en konsol, og skriv "su" efterfulgt af root password når du bliver bedt om det. Her efter copy/paster du denne linie og trykker enter:

urpmi.addmedia distrib_ftp.sunsite.dk_i586_9.2 ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso/../9.2/i... with ../base/hdlist.cz

Her er en til med 2G ekstra programmer:

urpmi.addmedia contrib_ftp.sunsite.dk_i586_9.2 ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso/../9.2/c... with hdlist.cz

Under kontrolpanelet -> pakkeadministration kan du nu se dine nye sources, du kan evt fjerne CD-rom kilderne, hvis du har ADSL eller noget.

Har du flere spørgsmål, fyrer du bare løs:-)
Gravatar #5 - min fattar a æ søman
9. jan. 2004 22:18
@ Wolly

Tak for det. Nu har jeg fået opdateret min maskine (hentede 313 MB.) og tilføjet de lister..

Men hvordan installere man f.eks. openoffice som man skal hente fra openoffice.org. Hvad skal man skrive i sin konsol for at det virker
Gravatar #6 - Wolly
9. jan. 2004 22:44
Du behøver ikke at hente det fra hjemmesiden. Openoffice er kompilet til mandrake, og ligger også på listen over pakker...

Hvis du aligevel vil hente det, så se om ikke der ligger en rpm (pakke) på siden. Der plejer at ligge en rpm til 386 eller 586. Da du har en ny computer, så vælg den med det højeste nummer. Download filen til harddisken, og brug en konsol til at navigere til kataloget. Som root skriver du nu "urpmi pakkensnavn" og mandrake installere pakken og evt. andre pakker der behøves for at din pakke kan installeres. Du kan bruge * (vildcard) når du angiver pakkens navn...
Gravatar #7 - Infophreak
10. jan. 2004 10:18
og endnu en god en at kigge på: http://plf.zarb.org.
Gravatar #8 - DUdsen
10. jan. 2004 13:30
RPM pakker instalere du ved i konqueror at dobbeltklikke på dem.
Mandrake, der ligger en række pakke på forskellige FTP servere du kan søge i via mandrake controlcenter se http://urpmi.org/easyurpmi/index.php for en vejledning i at installere disse.

OpenOffice.Org er lidt tricky at intstalere men der følger en god dokumentation med og installeren er grafisk, hvilket er det der iritere mig mest ved den.
Du skal pakke den zip fil ud den kommer i og læse den medfølgende PDF fil.

programmer distribueret som kildekode, instalere man ved at pakke den tgz fil den komme i ud, dette gøres i en konsol ved at skrive tar -zxvf filnavn.
engang imellem kommer de i tar.bz2 format så skal man bruge tar -jxvf filnavn
og går ind i det bibliotek der skaber
Herefter skriver man
./configure
make
su root -c 'make install'
Det er en god ide at læse de medfølgende README og INSTALL-filer
Gravatar #9 - Wolly
10. jan. 2004 19:51
Mit råd til dig er at glemme alt om at compilere dem selv! Prøv at finde en rpm pakke, de ligger der altid et eller andet sted :-)

Hvis du dobbelklikker på en pakke i konqueror, forsøger den oftest at installere pakken under den bruger du er logget ind som. Det er ikke altid lige fedt, da man ofte får fejl under installationen, så jeg vil råde dig til at bruge konsollen.
Gravatar #10 - min fattar a æ søman
10. jan. 2004 22:29
Jeg holder mig til rpm pakkerne..

Jeg har nu fået installeret Open Office og gaim, så nu kører det perfekt. Tak for hjælpen..
Gravatar #11 - DUdsen
10. jan. 2004 22:34
#9 på et mandrake system vil den som default værre sat op til at køre gurpmi med root privilegier, den spørger om passwd.
Gravatar #12 - min fattar a æ søman
11. jan. 2004 09:49
Hey en lille ting til..

Hvordan kan jeg opdatere min kernel fra 2.4 til 2.6
Gravatar #13 - DUdsen
11. jan. 2004 11:50
#12 finder en rpm pakke der indeholder den nye kerne instalerer denne som enhver anden rpm, jeg mener der ligger en 2.6 kerne i cooker reprository'et.
Altilernativet at kompilere sin kerne selv er lidt mere besværligt og krever man kender sin hardware.
Gravatar #14 - min fattar a æ søman
11. jan. 2004 14:47
Jeg har fucked min maskine.. Når den skal starte op skriver den:

Kernel panic: Attempted to kill init!

Kan jeg rede den eller skal jeg ha geninstalleret Mandrake
Gravatar #15 - Wolly
11. jan. 2004 15:05
LOL Hvad har du lavet???
Gravatar #16 - min fattar a æ søman
11. jan. 2004 15:18

Jeg skulle installere nogle pakker som i alt fyldte ~30 MB. Den skulle fjerne nogle andre pakker for at den kunne installere dem. Da jeg kiggede på maskinenen ca. 10 min efter jeg havde sagt ok til de pakker lavede den intet..

Den stod som om alt var installerede som det skulle, men da jeg ville starte konsollen skrev den noget i retning af: konsol: direction not found. Så ville jeg logge ud men da bogsen til at logge ud kom med lavede den mærkelige tegn. Jeg kunne så huske hvor den log ud knappen sad så jeg trykkede på den. Da den havde lukket x ville jeg så starte den igen. Men så skev den startx: direction not found.

Så prøvede jeg at trykke: halt -men: direction not found.
Jeg ville så logge ind som root men det kunne den ikke...

Så slukkede jeg maskinen og nu laver den kernel panic.

btw. Wolly det er ikke sjovt :)
Gravatar #17 - DUdsen
13. jan. 2004 11:32
ahh en kernel upgrade der er gået i fisk.
Hvis du har mandrake CD'en kan du sætte disk i i cdrom drevet og boote op i rescue mode.
Gravatar #18 - min fattar a æ søman
13. jan. 2004 22:35

Det lyder da godt..Nu skal jeg bare have mit cd-drev til at virke, og så kan jeg benytte mandrake igen.
Gravatar #19 - DUdsen
14. jan. 2004 12:43
har du et LG-drev? ellers kan du bruge en netinstall floppy som rescue disk.
Der findes vist også en decideret rescue floppy.
Gravatar #20 - min fattar a æ søman
14. jan. 2004 16:09
Jeg har ingen floppy, så jeg må hente mit asus 52x speed cd-drev over ved en ven.. (bruger pt. et-eller-andet-ukendt 24x tror jeg; når det vel og mærke virker)

/edit/
Det er helt sikkert ikke LG
/edit/
Gravatar #21 - Wolly
14. jan. 2004 18:12
Hvorlangt når du i opstarten-> er det et program der laver din kernelpanic??? Eller kommer den når du går fra bootloaderen til kernen...
Gravatar #22 - min fattar a æ søman
14. jan. 2004 23:27
Det må være den sidste.. Fra bootloaderen til kernen. Den viser ikke at den starter nogle programmer. Det starte at man kan vælge linux, linux failsafe (tror jeg det hedder)m.m. Når den så har hentet det skifter den billede og der skriver den kernelpanic.
Gravatar #23 - Wolly
15. jan. 2004 17:19
Ja den er ikke god... du kan alternativt boote en anden kerne, aner ikke om det vil virke, der er jeg sq ikke helt nørdet nok. Men for at ligge en anden kerne ind på disken skal du have en eller anden form for Linux/UNIX kørende, så det er nok bare nemmest at geninstallere...
Gravatar #24 - min fattar a æ søman
25. jan. 2004 17:10
Nu har jeg geninstalleret det. Men der opstår noget sjovt når jeg vil installere flere programmer...

Jeg ville indstallere Open Office og Gaim. Det gjorde den også fint nok, men da jeg ville bruge kde's menu i bunden af skærmen var der ingen billeder. Det var rene textbokse med de forskellige ting. Da jeg så ville "gå-ind-i" Configuration på menuen var der kun en ting der inde. Nemlig KDE.
Det var sådan ved alle de forskellige ting. Jeg ville så instille KDE men jeg kunne ikke komme der ind (Jeg kan ikke bruge konsol). Så jeg valgte at afinstallere det.

Så da jeg havde afinstalleret Open Office og Gaim var det normalt igen..

Er der nogen som ved hvorfor det skete??
Gravatar #25 - Wolly
25. jan. 2004 18:58
Mandrake 9.2 har nogle problemer med menuen. Der er så vidt jeg ved ikke kommet nogen update der fikser problemet. Det er skide irriterende, så jeg håber at de snart får det fixet.

Jeg har bemærket at problemerne med menuen ikke fremkommer, hvis man installere alle pakker til KDE og Gnome. Gaim er så vidt jeg husker en GTK applikation, så det var nok den der lavede fejlen. Prøv at installe alle pakker til Gnome, og se om ikke der virker.
Gravatar #26 - min fattar a æ søman
29. jan. 2004 17:52

Det kunne godt se ud til at være gaim som lavede problemet. Det virker i hvert fald nu..

Men hvilken IM klient kan jeg så bruge. (Skal understøtte msn og icq protocollerne)
Gravatar #27 - Wolly
29. jan. 2004 20:43
Prøv at installere alle pakker til Gnome, og se så om ikke det virker... Det ser ud til at virke nu på min installetion...
Gravatar #28 - Gruesome
30. jan. 2004 09:06

Kopete kan jeg anbefale. Synes den er lidt mere gennemført end Gaim, selvom de begge har deres forcer.
Gravatar #29 - Wolly
30. jan. 2004 15:15
Nu vi er ved gaim, er der så nogen der har en ide om hvilken pakke jeg skal installere for at kunne bruge msn på gaim???
Gravatar #30 - hundeboll
2. feb. 2004 00:21
wolly, hvis du bruger den nyeste gaim (PT er det Gaim 0.75), kan du trykke [Ctrl] + [a] og derefter trykke på [add].
Her skulle der gerne være en masse forskellige netværk under [Protocols].

Så kunne det vist heller ikke skæres ud i større bogstaver :D
Gravatar #31 - Gruesome
2. feb. 2004 00:48

Da jeg kørte Gaim fra unstable for en måned siden crashede den hver gang man prøvede at connecte. Var vidst nogen SSL problemer, men jeg ved ikke helt. Synes faktisk Gaim er det program der har crashed mest for mig når jeg nu tænker over det.
Gravatar #32 - Wolly
2. feb. 2004 17:01
@Hunn

hmmm meget underligt, det var lige det jeg gjore sidst og der virkede det ikke... Men det virker nu?!? Har i mellemtiden opgraderet til mandrake 9.2, måske det er det.

Men tak for hjælpen, tror jeg :-)
Gravatar #33 - min fattar a æ søman
20. feb. 2004 13:26
Lige et hurtigt spørgsmål..

Hvordan for jeg min Mandrake maskine til at køre i netværk med win2k.. (Så man kan hente filer fra en maskine til en anden)
Gravatar #34 - blackthorne_dk
20. feb. 2004 13:42
med samba demonen
Gravatar #35 - Wolly
20. feb. 2004 14:28
Lidt mere uddybende skal du installere pakken kaldet "samba"
Det er protokollen til windows fildeling, under drakconf kan du derefter se alle windows computere der er delt på netværket. Du kan også dele dit /home/user katalog så du kan se det fra en windows maskine.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login