mboost-dp1

Hjælp til trådløst netværk

Gå til bund
Gravatar #1 - helsinghof
8. nov. 2006 18:07
Hilfe! Jeg har i lang tid haft problemer med mit trådløse netværk. Har nu købt en ny router da den gamle d-link blev ved med at tabe forbindelsen.
Min nye router er en Netgear WGR 614 og jeg har clearwire der virker upåklageligt med kabel direkte til pc'en.
Jeg støder altid ind i problemer efter at jeg har opsat det trådløse netværk, nogle gange med det samme, andre gange inden for en uge. Vi har to PC'er der skal på og de har begge et Intel Pro/wireless 2200BG netværks kort, der fint kan komme på andre trådløse netværk.
Er der nogen der kan hjælpe med en helt grundlæggende guide til hvordan jeg opsætter mine netværksindstillinger? Jeg ved meget lidt om trådløse netværk, og har bare prøvet mig frem, så se mig som total nybegynder!
Gravatar #2 - buch
8. nov. 2006 18:11
Og du siger problemet er følgende: ?

Jeg har en bil, når den kører går den ud, kan du hjælpe mig?
Du bliver antså nødt til at fortælle hvad problemet er!
Gravatar #3 - helsinghof
8. nov. 2006 18:26
Sorry, havde skrevet indlægget en gang og så havde jeg glemt at logge ind, så teksten forsvandt og jeg skulle skrive det hele igen.
Lige nu kan jeg ikke komme på routeren, ved ikke hvad problemet er. Jeg har prøvet at nulstille den uden held. Jeg tror jeg har ændret for meget i mine netværksindstillinger. Derfor spørger jeg om der er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal indstille disse?
Som sagt, jeg fatter minus om netværk...
Gravatar #4 - buch
8. nov. 2006 18:59
Kan du surfe på nettet?
Er du forbundet med en ip til routeren?
Gravatar #5 - helsinghof
8. nov. 2006 19:25
Jeg kan godt surfe når jeg har kablet fra modemet til pc'en. Jeg kan ikke komme på routeren. Den plejer at stå til automatisk at finde en ip.
Gravatar #6 - tgr
8. nov. 2006 19:29
Hvad har du nøjagtigt ændret i dine netindstillinger? For for at få et trådløst netværk til at fungere burde ikke være så kompliceret.

Først tjekker du selvfølgelig om din stationære PC med kablet forbindelser virker upåklageligt.

Sørg for at du routeren resat rigtigt. Tag strømmen fra den og hold "knappen" inde i 10 sek.

Jeg kan godt hjælpe hvis du giver lidt flere oplysninger :)
Gravatar #7 - buch
8. nov. 2006 19:34
Man skal da ikke tage strømmen ud, så kan man ikke genstarte den!

Du kan jo heller ikke genstarte din computer hvis den er slukket?
Gravatar #8 - tgr
8. nov. 2006 19:38
#7 taget fra Netgears egen side

Write down configuration information such as IP addresses, security keys, opened ports and services, etc., that you modified. (The default username is admin and the password is either password or 1234. Try these before resetting the router.)

1. Press the reset button on the back until the test light blinks. This takes about 10 seconds. (To avoid accidental resets, the small button is recessed. Use a pen or paperclip to access it.)
2. Release the button.
3. Wait for the router to reboot.
4. Log in with the default password.

If the router was not cleared, try these additional steps AFTER the router has finished rebooting.
5. Unplug the router's power.
6. Press and hold the reset button. While the button is held down, reconnect router's power.
7. Continue to hold the reset button for 20 seconds after reconnecting the power.
8. Wait for the router to reboot.
9. Log in with the default password.

Så vi har begge ret, jeg glemte bare at skrive hvornår han skulle sætte strømmen til igen.
Gravatar #9 - helsinghof
9. nov. 2006 21:30
Nu har jeg prøvet at true den lidt og det hjalp!
jeg har opdateret firmwaren igen, og har installeret den med et kabel denne gang. Tror måske det gjorde forskellen, for wizarden så anderledes ud.
Anywho, lortet virker so far. Giver lyd hvis det bryder sammen igen...
Mange tak for hjælpen alle sammen!
Gravatar #10 - helsinghof
10. nov. 2006 19:43
Hmm... jeg truede åbenbart ikke nok.
Jeg bliver stadig smidt af nogen gange. Jeg tror det har noget at gøre med den wpa-psk kryptering jeg bruger.

http://trueblade.com/knowledge/using-wpa-psk/

På routerens opsætningsside fandt jeg et sted hvor der stod Key lifetime: 60 min.
Kan det passe at man så kun kan være på 60 minutter af gangen? eller hvordan skal dette forstås? Hvem kan man få til at ordne sådan noget for sig. Altså betale sig fra det? Jeg vil helst undgå den lokale computerbutik
Gravatar #11 - peter_m
14. nov. 2006 11:49
#10 nej, det betyder, at din computer og routeren skifter krypteringsnøgle med et interval på 60 minutter. Derved har evt. wardrivers altså 60 minutter til at bryde din "key" inden den skiftes.
Gravatar #12 - helsinghof
17. nov. 2006 08:36
Er det så derfor at den falder ud i nogle minutter inden den får forbindelse igen?
Det er møg irriterende.
Gravatar #13 - peter_m
17. nov. 2006 09:22
#12 det skal jeg ikke kunne sig noget om, men du kan jo teste det.

Slå al kryptering fra og benyt kun MAC-filter, så kan du jo se om det gør nogen forskel. Hvis den ikke falder ud, kan du jo tilnærmelsesvist konkludere, at der er noget galt. Dernæst kan du jo update firmware og se om det hjælper.

Jeg vil dog ikke anbefale at køre uden sikkerhed på dit trådløse, med mindre du spærrer for alt andet en VPN trafik og har det trådløse på et DMZ.
Gravatar #14 - helsinghof
17. nov. 2006 12:22
Jeg har slået al kryptering fra nu, hvilket virker fint...
Jeg slukker routeren når jeg ikke bruger den og går ikke på netbank med det trådløse net.
Har opdateret firmwaren
Vil prøve at slå mac filter til.
DMZ???
Gravatar #16 - Benjamin Krogh
19. nov. 2006 13:23
Mac filter er ikke en sikkerhed. Om ikke andet så falsk sikerhed. Den eneste fordel ved MAC filtrering er at andre skal gøre noget bevidst for at komme på netværket. Hvilket har indflydelse retsmæssigt.
Gravatar #17 - helsinghof
20. nov. 2006 15:05
Det virker altså bare så skidt... Kan jeg ikke få en kort walkthrough af en venlig sjæl der har prøvet en netgear router??
Gravatar #18 - peter_m
27. nov. 2006 10:50
#16 forslaget om MAC filtrering var ikke ment som et forslag, men som en "minimal" sikkerhedsforanstaltning i mens helsinghof testede om det var WPA der skabte problemer.

Det er problematisk at skabe sikkerhed på trådløse forbindelser, derfor kan man vælge at flytte sikkerheden mod misbrug til et punkt efter den trådløse forbindelse. Det vil sige, at man flytter "godkendelsen" til f.eks. en ipsec eller pptp server bag den trådløse gateway. Derved skaber man et accesspoint, som er let at forbinde til, men flytter sikkerheden til en teknologi der ikke er trådløs og ikke lider under svaghederne ved denne.

Ved at køre en krypteret tunnel gennem sit trådløse netværk, opnår man stadig at traffikken mellem ens computer og netværket er krypteret, men undgår at skulle betro sig til WEP eller WPA og implementationerne af disse i tvivlsomt SOHO udstyr.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login