mboost-dp1
Hvad gør min bærbare pc langsom?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej! Jeg købte min bærbare computer i håb om, at kunne spille spil som fx Counter-Strike på den i stedet for min gamle stationære.
Jeg regnede klart med, at den i det mindste kunne køre det efterhånden ældgamle spil (CS) med 100fps:
AMD Sempron 3000+ (128kb L2)
1GB DDR RAM
ATI Mobility Radeon x700 PCI-E (128mb)
100GB HDD (sikkert 5200 rpm), og andre specs der er irrelevante..
Problemet er bare, at spil kører dårligt på min computer. Min FPS i Counter-Strike 1.6 hopper mellem 30 og 100.
Jeg har efter flere formateringer og efter at have prøvet mange forskellige drivere til både grafikkort, processor og mere efterhånden konkluderet at det ikke er drivernes skyld. Jeg har også prøvet at rense den for støv.
1: Hvorfor kører min computer så dårligt?
1b: Vil det hjælpe at købe en Turion 64 MT-37 (2GHz, 1MB L2 cache) processor?
2: Til tider larmer min computer lidt i 20-30 sekunder, hvor jeg får under 10 FPS i alle 3D spil, hvad kan grunden være?
På forhånd mange tak!
- Tais
Jeg regnede klart med, at den i det mindste kunne køre det efterhånden ældgamle spil (CS) med 100fps:
AMD Sempron 3000+ (128kb L2)
1GB DDR RAM
ATI Mobility Radeon x700 PCI-E (128mb)
100GB HDD (sikkert 5200 rpm), og andre specs der er irrelevante..
Problemet er bare, at spil kører dårligt på min computer. Min FPS i Counter-Strike 1.6 hopper mellem 30 og 100.
Jeg har efter flere formateringer og efter at have prøvet mange forskellige drivere til både grafikkort, processor og mere efterhånden konkluderet at det ikke er drivernes skyld. Jeg har også prøvet at rense den for støv.
1: Hvorfor kører min computer så dårligt?
1b: Vil det hjælpe at købe en Turion 64 MT-37 (2GHz, 1MB L2 cache) processor?
2: Til tider larmer min computer lidt i 20-30 sekunder, hvor jeg får under 10 FPS i alle 3D spil, hvad kan grunden være?
På forhånd mange tak!
- Tais
1:b
Du kan altså ikke skifte CPU på en bærbar (ihvertfald meget sjælendt)
Prøv det her program som "løsner" ram når du har brug for det... Utrolig godt IMHO
Dit GFX køre med delt RAM derfor er der de store spring, mit råd er at købe 2x1GB klodser og sælg de gamle på QXL
Det er Windows der er synderen da OS mener det har førsteret til de første 1½GB RAM, uanset hvad du køre, men prøv #2's her link først, da det ville være det billigste hvis det funker, plz skriv hvis det gør
Det er Windows der er synderen da OS mener det har førsteret til de første 1½GB RAM, uanset hvad du køre, men prøv #2's her link først, da det ville være det billigste hvis det funker, plz skriv hvis det gør
#3 Tais
Vidste jeg faktisk ikke man kunne :)
men umiddelbart virker det som en lidt dyr opgradering på en iforvejen hurtig bærbar...
kan sige at på min Toshiba Sattelite pro LH10 med 512mb ram, shared onboard intel gpu med 32mb ram, 1.5Ghz intel celeron og der kan jeg sagten spille CS source på uden probs. så må vel være en slags hardware fejl eller software måske.
Hvilken maskine er der tale om?
Har funket på min upåklageligt... fungere sådan at når den lille bare bliver rød, så frigører den automatisk så mange mb ram om den kan... Det resultere så at den ikke svarer i et ½ minut men genere ikke det vildeste. Man kan også gøre sådan at den kun gør det når man beder om det.. (smart når du spiller)
Vidste jeg faktisk ikke man kunne :)
men umiddelbart virker det som en lidt dyr opgradering på en iforvejen hurtig bærbar...
kan sige at på min Toshiba Sattelite pro LH10 med 512mb ram, shared onboard intel gpu med 32mb ram, 1.5Ghz intel celeron og der kan jeg sagten spille CS source på uden probs. så må vel være en slags hardware fejl eller software måske.
Hvilken maskine er der tale om?
Har funket på min upåklageligt... fungere sådan at når den lille bare bliver rød, så frigører den automatisk så mange mb ram om den kan... Det resultere så at den ikke svarer i et ½ minut men genere ikke det vildeste. Man kan også gøre sådan at den kun gør det når man beder om det.. (smart når du spiller)
#4 CS kører fint på min stationære der har 512mb ram, og grafikrammene er ikke delt så vidt jeg ved. Jeg har allerede haft programmer til optimering og frigørelse af ram, det gjorde ikke min FPS bedre.
#5 #6
Det er også derfor jeg synes det er underligt. Grafikkortet er godt i forhold til, at det er en bærbar, og mine venner der har x600 kan selv køre CS Source uden store problemer.
Min bærbar er en Acer Aspire 3023WLMi (dog med de ekstra RAM og større HDD)
#5 #6
Det er også derfor jeg synes det er underligt. Grafikkortet er godt i forhold til, at det er en bærbar, og mine venner der har x600 kan selv køre CS Source uden store problemer.
Min bærbar er en Acer Aspire 3023WLMi (dog med de ekstra RAM og større HDD)
hmm.. du siger du har prøvet at rode med CPU- & GFX-drivere, men hvad med HDD-drivere (incl. opsætning af dem)?
2. bud: hvordan har du testet? når du geninstallerer er det så fra nogle recover-cd/dvd´ere? de har det med at indeholde alt muligt der sagtens kan give det problem som du har. hvis du installerer fra scratch når du tester, er der så noget extra du installerer hver gang? (f.eks antivirus, speciel driver til keyboard/usbenheder/printere/etc etc.)
2. bud: hvordan har du testet? når du geninstallerer er det så fra nogle recover-cd/dvd´ere? de har det med at indeholde alt muligt der sagtens kan give det problem som du har. hvis du installerer fra scratch når du tester, er der så noget extra du installerer hver gang? (f.eks antivirus, speciel driver til keyboard/usbenheder/printere/etc etc.)
Har du evt. checket om det skulle være et varmeproblem? Umiddelbart ser det jo ikke ud til at være en mobile-CPU, så det kunne jo være at kølingen ikke er god nok.. hvilket også kunne forklare støjniveauet.
Hvis CPU'en f.eks. konsekvent kører varm, så er det jo ikke umuligt at den clocker ned på en eller anden måde, så du rent faktisk ikke får det ud af den som den kan levere.
Hvis CPU'en f.eks. konsekvent kører varm, så er det jo ikke umuligt at den clocker ned på en eller anden måde, så du rent faktisk ikke får det ud af den som den kan levere.
#8 jeg installerer fra "scratch", jeg bruger altså ikke de cd'er der fulgte med computeren. Jeg har prøvet mange forskellige antivirus programmer, og jeg installerer ikke andre drivere end gfx, cpu og motherboard drivere. Jeg har aldrig hørt om HDD-drivere til normale harddiske.
#9 Det kunne måske være problemet. Min CPU kører normalt med 1800MHz, men jeg har set med CPU-Z at den nogen gange clocker ned til 800MHz. Men jeg kan jo ikke rigtigt gøre noget ved varmen andet end at rense den for støv (som jeg som sagt har prøvet).
Men den burde trods alt kunne køre spil ordentligt. Det er underligt :/
Jeg vil måske prøve at bruge den CD med Win XP Home der fulgte med til bærbaren næste gang jeg formaterer, for der følger måske nogen drivere eller modificerede filer med, der skal bruges for at den kører ordentligt.
#9 Det kunne måske være problemet. Min CPU kører normalt med 1800MHz, men jeg har set med CPU-Z at den nogen gange clocker ned til 800MHz. Men jeg kan jo ikke rigtigt gøre noget ved varmen andet end at rense den for støv (som jeg som sagt har prøvet).
Men den burde trods alt kunne køre spil ordentligt. Det er underligt :/
Jeg vil måske prøve at bruge den CD med Win XP Home der fulgte med til bærbaren næste gang jeg formaterer, for der følger måske nogen drivere eller modificerede filer med, der skal bruges for at den kører ordentligt.
#10 -
Hvis den clocker ned på den måde, så skal du helt sikkert smide den i nakken på forhandleren, fordi det kan jo ikke være meningen. Så må de jo tage sig af problemet.
Hvis CPU'en gør det, er det jo ikke umuligt at grafikkortet også clocker ned, hvis det er et varmeproblem - jeg er dog ikke klar over om der er indbygget den slags beskyttelse i grafikkort, men det skulle undre mig en del, hvis det ikke findes, specielt i bærbare.
Hvis den clocker ned på den måde, så skal du helt sikkert smide den i nakken på forhandleren, fordi det kan jo ikke være meningen. Så må de jo tage sig af problemet.
Hvis CPU'en gør det, er det jo ikke umuligt at grafikkortet også clocker ned, hvis det er et varmeproblem - jeg er dog ikke klar over om der er indbygget den slags beskyttelse i grafikkort, men det skulle undre mig en del, hvis det ikke findes, specielt i bærbare.
#12 jessendk
Gør min også... på lysnet er den de omkring 1.5GHz, på batteri 1.1GHz cirka og på batteri med WiFi slået til er den på 1GHz cirka... ifølge vores sys admins er det meget normalt... :S
Gør min også... på lysnet er den de omkring 1.5GHz, på batteri 1.1GHz cirka og på batteri med WiFi slået til er den på 1GHz cirka... ifølge vores sys admins er det meget normalt... :S
På lysnettet kører min 1,7GHz og på batteri 699 MHz. Hvis jeg starter op på batteriet så kan jeg clocke den ned på 200 MHz.
Intels SpeedStep teknologi gør efter min mening underværker .
På lysnettet kører min 1,7GHz og på batteri 699 MHz. Hvis jeg starter op på batteriet så kan jeg clocke den ned på 200 MHz.
Intels SpeedStep teknologi gør efter min mening underværker .
#12 Jeg har sat den til fuld performance når den kører på batteri så længe batteriet er over 25%. Men jeg spiller aldrig spil når jeg kører på batteri og den clocker også ned nogen gange når den er på strømforsyningen.
Jeg har meget lidt lyst til at sende den til forhandleren/Acer da det sidste gang tog 2 måneder før jeg fik den tilbage (der var noget galt med strømstikket dengang; jeg fik en ny computer)...
Jeg har meget lidt lyst til at sende den til forhandleren/Acer da det sidste gang tog 2 måneder før jeg fik den tilbage (der var noget galt med strømstikket dengang; jeg fik en ny computer)...
Fuld performence kan godt være mindre end de 1800 MHz den kører med gennem lysnettet hvis den underclocker sig selv ved skift til batteri. Min Asus bærbar kan ikke køre 1700 MHz på batteriet, maks 700 MHz
Kører den 1800 MHz hvis du starter maskinen op med strømforsyningen isat?
Kører den 1800 MHz hvis du starter maskinen op med strømforsyningen isat?
Nu skal jeg ikke gøre mig for klog på dette område, men tror ikke de to ting hænger sammen. Jeg tror muligvis der kan være noget galt med din strømstyring. Prøv næste gang den clocker ned til 800 MHz at se om den kører på lysnettet eller om den kører på batteriet - for så at koble tilbage på lysnettet
Du har ikke sat windows til at være i "Præsentation" for der clocker den også ned på alt for at støje så lidt som muligt.
Har du et selvstændigt program til at styre ydelsen?
Jeg har f.eks. Intels Power4Gear til at styre ydelsen på min cpu og alt muligt andet.
Jeg har f.eks. Intels Power4Gear til at styre ydelsen på min cpu og alt muligt andet.
Nogle af disse kommandoer vil kunne få din fps til at ryge op i counter-strike - havde en nemmere måde ved at indstille dit grafikkort på, men den virker kun til nVidia kort. - alle de kommandoer jeg skriver her skriver du ingame i konsollen i cs.
gl_himodels "0" - Fjerner de høje kvalitets modeller, hvilket giver en del fps. Default = 0
gl_cull "1" - CS viser kun de objekter, der er synlige, hvilket giver fps.
gl_clear "1" - Giver flere FPS, ingen rigtig forklaring.
d_spriteskip "0"
gl_lightholes "0" - Fjerner "lys huller", der giver flere FPS.
gl_max_size "128" - Ændrer opløsningen på textures i CS. Default er 512, men du kan også sætte den til 256 for lidt pænere grafik end 128.
gl_playermip "2" - Player Models texture-kvalitet, du kan se her, hvordan du ændre den til noget bedre, eller dårligere:
"0" Default "1"-Lav kvalitet "2" Meget lav kvalitet
gl_picmip "0" - Gør mappet grimmere, det giver mange FPS at ændre det, men ændre kun dette hvis alt andet ikke virker.
gl_round_down "10" - Jo højere du sætter denne command, jo grimmere bliver mappets textures. Default er "3"
gl_palette_tex "0" - Laver texturesne flade, wauw.
gl_keeptjunctions "0" - Viser hak i texturesne, men giver en smule FPS.
gl_texturemode "GL_NEAREST" - Ændre "rendering mode". De 4 valgmuligheder, som du ser forneden, ændrer kvaliteten. Fra dårligste kvalitet - til bedste. Der er rimelig stor forskel på de forskellige valgmuligheder, men det er der til gengæld også på dine fps.
Vælg selv indstillingen:
GL_NEAREST_MIPMAP_NEAREST - GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST - GL_NEAREST_MIPMAP_LINEAR - GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR.
gl_wateramp "0" - Ændre vandets højde, hvilket giver flere FPS, det kan du blandt andet se i de_aztec.
mp_decals "0" - Ændre hvor mange patroner, blodpletter osv. som cs skal huske.
max_smokepuffs "0" - Denne command styre om der skal komme røg, der hvor du skyder - f.eks. på en væg. "1/0"
max_shells "0" - Med denne command kan du vælge hvor mange patroner der skal være synlige.
r_dynamic "0" - Fjerner noget lys og andre reflekterende textures.
r_mirroralpha "0" - Fjerner nogle flere reflekterende textures i CS.
r_mmx "0" - Sæt denne command til 1, hvis du har en Pentium processor. Det vil hjælpe en del på din ydeevne. Bare la' den være 0, hvis du har en anden processor som AMD, Celeron etc.
r_waterwarp "0" - Skifter vejrets overflade ved vandet.
violence_ablood "0" -
violence_agips "0" -
violence_hblood "0" -
violence_hgips "0" - Fjerner de voldelige effekter i CS. f.eks. når du laver et HS på en fjende og blodet vælter ud. Dette vil give en del FPS i nærkamp.
r_drawvievmodel "0" - Med denne command på "0" kan du ikke se dit våben, men det giver til gengæld gode FPS. Default er "1"
cl_weather "0" - Fjerner vejret i 1.6, dejligt for dine fps!
cl_shadows "0" - Fjerner skyggerne under spillerne, som hiver dine FPS lidt op.
High FPS Player Models - Kan give MANGE fps, men dine player models ser dog også pænt grimme ud. Disse models kan hentes her
FPS 1.6 Fix
For nogle virker dette fix, for andre gør det ikke.
Således fixer du problemet:
Gå til C:WindowsSystem32 og find filen opengl.dll
Hvis du bruger et nvidia kort er nvoglnt.dll den rigtige fil.
For Ati cards er det atioglxx.dll
Og for resten er det opengl32.dll.
Kopier filen til: ..steam/SteamApps/user@user/counter-trike/gldrv mappen.
Åben drvmap.txt i mappen og skift teksten til følgende:
Default Default
gldrv/ditfilnavn.dll OpenGL Driver
ditfilnavn.dll er selvfølgelig navnet på den fil du kopierede ind i mappen, så husk at skifte navnet.
-------------------------------------------
Du kan også ændre i din config fil i mappen cstrike.
Config Forslag:
Pænt
gl_playermip "1"
gl_wateramp "0"
r_dynamic "0"
r_mirroralpha "0"
max_shells "0"
max_smokepuffs "0"
violence_ablood "0"
violence_agips "0"
violence_hblood "0"
violence_hgips "0"
gl_himodels "0"
gl_cull "1"
gl_clear "1"
mp_decals "0"
gl_max_size "512"
cl_weather "0"
gl_round_down "4"
cl_shadows "0"
Mellem
gl_playermip "2"
gl_cull "1"
gl_clear "1"
gl_wateramp "0"
gl_himodels "0"
r_dynamic "0"
r_mirroralpha "0"
max_shells "0"
max_smokepuffs "0"
violence_ablood "0"
violence_agips "0"
violence_hblood "0"
violence_hgips "0"
mp_decals "0"
gl_max_size "256"
cl_weather "0"
gl_round_down "7"
cl_shadows "0"
Grimt
gl_himodels "0"
gl_cull "1"
gl_clear "1"
gl_lightholes "0"
r_mmx "0"
gl_round_down "10"
gl_picmip "0"
gl_texturemode "GL_NEAREST"
gl_wateramp "0"
violence_ablood "0"
violence_agips "0"
violence_hblood "0"
violence_hgips "0"
max_shells "0"
max_smokepuffs "0"
r_dynamic "0"
r_mirroralpha "0"
mp_decals "0"
r_drawviewmodel "0"
gl_max_size "128"
cl_weather "0"
cl_shadows "0"
--------------
gl_himodels "0" - Fjerner de høje kvalitets modeller, hvilket giver en del fps. Default = 0
gl_cull "1" - CS viser kun de objekter, der er synlige, hvilket giver fps.
gl_clear "1" - Giver flere FPS, ingen rigtig forklaring.
d_spriteskip "0"
gl_lightholes "0" - Fjerner "lys huller", der giver flere FPS.
gl_max_size "128" - Ændrer opløsningen på textures i CS. Default er 512, men du kan også sætte den til 256 for lidt pænere grafik end 128.
gl_playermip "2" - Player Models texture-kvalitet, du kan se her, hvordan du ændre den til noget bedre, eller dårligere:
"0" Default "1"-Lav kvalitet "2" Meget lav kvalitet
gl_picmip "0" - Gør mappet grimmere, det giver mange FPS at ændre det, men ændre kun dette hvis alt andet ikke virker.
gl_round_down "10" - Jo højere du sætter denne command, jo grimmere bliver mappets textures. Default er "3"
gl_palette_tex "0" - Laver texturesne flade, wauw.
gl_keeptjunctions "0" - Viser hak i texturesne, men giver en smule FPS.
gl_texturemode "GL_NEAREST" - Ændre "rendering mode". De 4 valgmuligheder, som du ser forneden, ændrer kvaliteten. Fra dårligste kvalitet - til bedste. Der er rimelig stor forskel på de forskellige valgmuligheder, men det er der til gengæld også på dine fps.
Vælg selv indstillingen:
GL_NEAREST_MIPMAP_NEAREST - GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST - GL_NEAREST_MIPMAP_LINEAR - GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR.
gl_wateramp "0" - Ændre vandets højde, hvilket giver flere FPS, det kan du blandt andet se i de_aztec.
mp_decals "0" - Ændre hvor mange patroner, blodpletter osv. som cs skal huske.
max_smokepuffs "0" - Denne command styre om der skal komme røg, der hvor du skyder - f.eks. på en væg. "1/0"
max_shells "0" - Med denne command kan du vælge hvor mange patroner der skal være synlige.
r_dynamic "0" - Fjerner noget lys og andre reflekterende textures.
r_mirroralpha "0" - Fjerner nogle flere reflekterende textures i CS.
r_mmx "0" - Sæt denne command til 1, hvis du har en Pentium processor. Det vil hjælpe en del på din ydeevne. Bare la' den være 0, hvis du har en anden processor som AMD, Celeron etc.
r_waterwarp "0" - Skifter vejrets overflade ved vandet.
violence_ablood "0" -
violence_agips "0" -
violence_hblood "0" -
violence_hgips "0" - Fjerner de voldelige effekter i CS. f.eks. når du laver et HS på en fjende og blodet vælter ud. Dette vil give en del FPS i nærkamp.
r_drawvievmodel "0" - Med denne command på "0" kan du ikke se dit våben, men det giver til gengæld gode FPS. Default er "1"
cl_weather "0" - Fjerner vejret i 1.6, dejligt for dine fps!
cl_shadows "0" - Fjerner skyggerne under spillerne, som hiver dine FPS lidt op.
High FPS Player Models - Kan give MANGE fps, men dine player models ser dog også pænt grimme ud. Disse models kan hentes her
FPS 1.6 Fix
For nogle virker dette fix, for andre gør det ikke.
Således fixer du problemet:
Gå til C:WindowsSystem32 og find filen opengl.dll
Hvis du bruger et nvidia kort er nvoglnt.dll den rigtige fil.
For Ati cards er det atioglxx.dll
Og for resten er det opengl32.dll.
Kopier filen til: ..steam/SteamApps/user@user/counter-trike/gldrv mappen.
Åben drvmap.txt i mappen og skift teksten til følgende:
Default Default
gldrv/ditfilnavn.dll OpenGL Driver
ditfilnavn.dll er selvfølgelig navnet på den fil du kopierede ind i mappen, så husk at skifte navnet.
-------------------------------------------
Du kan også ændre i din config fil i mappen cstrike.
Config Forslag:
Pænt
gl_playermip "1"
gl_wateramp "0"
r_dynamic "0"
r_mirroralpha "0"
max_shells "0"
max_smokepuffs "0"
violence_ablood "0"
violence_agips "0"
violence_hblood "0"
violence_hgips "0"
gl_himodels "0"
gl_cull "1"
gl_clear "1"
mp_decals "0"
gl_max_size "512"
cl_weather "0"
gl_round_down "4"
cl_shadows "0"
Mellem
gl_playermip "2"
gl_cull "1"
gl_clear "1"
gl_wateramp "0"
gl_himodels "0"
r_dynamic "0"
r_mirroralpha "0"
max_shells "0"
max_smokepuffs "0"
violence_ablood "0"
violence_agips "0"
violence_hblood "0"
violence_hgips "0"
mp_decals "0"
gl_max_size "256"
cl_weather "0"
gl_round_down "7"
cl_shadows "0"
Grimt
gl_himodels "0"
gl_cull "1"
gl_clear "1"
gl_lightholes "0"
r_mmx "0"
gl_round_down "10"
gl_picmip "0"
gl_texturemode "GL_NEAREST"
gl_wateramp "0"
violence_ablood "0"
violence_agips "0"
violence_hblood "0"
violence_hgips "0"
max_shells "0"
max_smokepuffs "0"
r_dynamic "0"
r_mirroralpha "0"
mp_decals "0"
r_drawviewmodel "0"
gl_max_size "128"
cl_weather "0"
cl_shadows "0"
--------------
#23 mange tak for svaret meen.. Jeg har styr på configs og sådan.. Jeg har også low fps models og andre ting der skulle give bedre FPS. Men jeg kan da godt prøve dine forslag.
Men jeg oplevede lige en sjov ting i Need For Speed Carbon demoen.. Da grafikken var sat til det allerlaveste hakkede det lidt, men jeg prøvede for sjovt at sætte den op til det allerhøjeste, og så kørte det næsten bedre. Så det kan godt tyde på, at det bare er selve beregningerne i spil der gør dem langsomme, og ikke grafikberegningerne/rendering.
Men jeg oplevede lige en sjov ting i Need For Speed Carbon demoen.. Da grafikken var sat til det allerlaveste hakkede det lidt, men jeg prøvede for sjovt at sætte den op til det allerhøjeste, og så kørte det næsten bedre. Så det kan godt tyde på, at det bare er selve beregningerne i spil der gør dem langsomme, og ikke grafikberegningerne/rendering.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.