mboost-dp1
hvad skal man skrive i DOS
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg sidder og roder rundt i DOS for at installere Red Hat (har aldrig leget med Linux før), men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive for at få den til at starte med at installere...
Og, er der en kommando som gør at man kan se toppen af en dir liste, jeg kan kun se de nederste filer, da der er for mange til de kan være på skærmen.
Venligst hjælp en Linux/DOS newbie!
Og, er der en kommando som gør at man kan se toppen af en dir liste, jeg kan kun se de nederste filer, da der er for mange til de kan være på skærmen.
Venligst hjælp en Linux/DOS newbie!
Du kan pipe dir ind i more.com (dir | more) .... AFAIR
Og RH installeres ikke fra DOS, men fra en bootable cd.
Alt andet er masochism. :)
Og RH installeres ikke fra DOS, men fra en bootable cd.
Alt andet er masochism. :)
Man kan boote fra en diskette... men jeg ved ikke lige med en CD... men er jo også newbie på det punkt
du har nogle lange dage foran dig det er da helt sikkert.
af hvilken årsag har du tænkt dig at installere linux?
for det lyder som en meget dårlig ide
af hvilken årsag har du tænkt dig at installere linux?
for det lyder som en meget dårlig ide
Du kan boote fra en cd. Undtagen hvis du sidder med en meget gammel comp .. sælg den til Nationalmuseet og køb en ny ;)
Mangel på noget bedre at give mig til... og én gang skal jo være den første...
Altså, jeg skal ikke bruge det til noget specielt...
Mangel på noget bedre at give mig til... og én gang skal jo være den første...
Altså, jeg skal ikke bruge det til noget specielt...
Gammel det er den... men jeg vil ikke købe en ny, det er jo ikke den jeg normalt bruger...
--
tak for hjælpen ellers...
Gammel det er den... men jeg vil ikke købe en ny, det er jo ikke den jeg normalt bruger...
--
tak for hjælpen ellers...
Check BIOS for Boot Device Priority, eller noget i den stil ,,, den skal seriøst være gammel hvis det ikke virker !
Eller muligvis "dir /s .exe, bat eller com", for så vidt jeg husker ligger filen man skal bruge, ikke ude i roden.
Som tidligere skrevet... Du har en MEGET lang dag foran dig :-)
Hvis du ikke kan boote fra CD'en så gå ind på RedHats hjemmeside... Der står der sikkert alt hvad du skal bruge... Noget med en boot disk, og et bootdisk image... Nej fuck det jeg forbarmer mig over dig :-)
hent filen boot.img herfra:
ftp://sunsite.dk/disk2/redhat/8.0/en/os/i386/image...
og rawwrite samt dll fil her fra:
ftp://sunsite.dk/disk2/redhat/8.0/en/os/i386/dosut...
Gå ind i windows og brug programmet til at ligge boot.img over på en diskette med... Husk at formaterer disketten... Boot på disken og du burde være igang :-)
Hvis du ikke kan boote fra CD'en så gå ind på RedHats hjemmeside... Der står der sikkert alt hvad du skal bruge... Noget med en boot disk, og et bootdisk image... Nej fuck det jeg forbarmer mig over dig :-)
hent filen boot.img herfra:
ftp://sunsite.dk/disk2/redhat/8.0/en/os/i386/image...
og rawwrite samt dll fil her fra:
ftp://sunsite.dk/disk2/redhat/8.0/en/os/i386/dosut...
Gå ind i windows og brug programmet til at ligge boot.img over på en diskette med... Husk at formaterer disketten... Boot på disken og du burde være igang :-)
#17 - The-Lone-Gunman
Hvis du nu er hurtigere end en gennemsnitsemu (hvilket du nok er da du fandt newz.dk og man sjældent ser emuer herinde) så henter du Mandrake 9.0 og får en dig-selv/ven/bekendt/whatever til at brænde dem for dig, laver et hurtigt hop ind i BIOS og kigger under Boot (der finder man det normalt) hvis der er en liste med forskelleige drev HDD, CD-ROM, removable osv, så lægger du dit CD-ROM drev øverst og lusker den første cd i drevet og genstarter, her efter gør du bare hvad der står på skærmen (og nej, expert er IKKE en god idé for førsteganglinuxer ;)
Ellers er der ikke andet end at ønske dig held og lykke med det, hvis det ikke lykkedes første gang kan du altid prøve igen eller tage til et install-party, der skulle nok være nogen som kan hjælpe dig med at få startet din maskines indre pingvin =)
- CyRacK (som er glad for sin MDK9.0 box)
EDIT: der tages forbehold for stavefejl, grammatikfejl og skader på syns- og følenerver
Hvis du nu er hurtigere end en gennemsnitsemu (hvilket du nok er da du fandt newz.dk og man sjældent ser emuer herinde) så henter du Mandrake 9.0 og får en dig-selv/ven/bekendt/whatever til at brænde dem for dig, laver et hurtigt hop ind i BIOS og kigger under Boot (der finder man det normalt) hvis der er en liste med forskelleige drev HDD, CD-ROM, removable osv, så lægger du dit CD-ROM drev øverst og lusker den første cd i drevet og genstarter, her efter gør du bare hvad der står på skærmen (og nej, expert er IKKE en god idé for førsteganglinuxer ;)
Ellers er der ikke andet end at ønske dig held og lykke med det, hvis det ikke lykkedes første gang kan du altid prøve igen eller tage til et install-party, der skulle nok være nogen som kan hjælpe dig med at få startet din maskines indre pingvin =)
- CyRacK (som er glad for sin MDK9.0 box)
EDIT: der tages forbehold for stavefejl, grammatikfejl og skader på syns- og følenerver
Jeg ved ikke meget om de forskellige distro'er, men jeg fik bare anbefaldet Red Hat af ham så jeg lånte CD'erne af. Men jeg vil prøve Mandrake så :-)
Vi skal jo alle starte med Linux på et eller andet tidspunkt, og jeg syntes det er ved at være på tide, er jo snart 17...
Hvaaa... ZyBo/CyRacK er du blevet skitzo? ;-)
Jeg ved ikke meget om de forskellige distro'er, men jeg fik bare anbefaldet Red Hat af ham så jeg lånte CD'erne af. Men jeg vil prøve Mandrake så :-)
Vi skal jo alle starte med Linux på et eller andet tidspunkt, og jeg syntes det er ved at være på tide, er jo snart 17...
Hvaaa... ZyBo/CyRacK er du blevet skitzo? ;-)
Jeg tænkte på om man kan installere Mandrake 9.0 fra harddiskken, altså slippe for at brænde det ned...
Vil gerne spare pengene, har ikke lige en brænder...
(ok, kald mig bare nærig ;-)
Vil gerne spare pengene, har ikke lige en brænder...
(ok, kald mig bare nærig ;-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.