mboost-dp1
installere linux - hvad fylder det?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hey drenge!
Hvis jeg skal installere linux på min comp, hvor stor en partition skal jeg så allokere? Og hvilken en skal jeg vælge? Ubuntu? Redhat? etellerandetandet? Findes der en dansk linux?
MVH
DrBravo
Hvis jeg skal installere linux på min comp, hvor stor en partition skal jeg så allokere? Og hvilken en skal jeg vælge? Ubuntu? Redhat? etellerandetandet? Findes der en dansk linux?
MVH
DrBravo
Well du kan teoretisk set køre linux fra en floppy altså 1.4mb men realistisk set er en 3-10gb nok mere almindeligt, det fylder lige en smule mindre end en typisk win XP instalation men det er altså ikke meget, og det komme and på hvor mange forskellige programme du vil have instaleret, genrelt mere er bedre, så alokere du 20gb sker der intet ved det.
Du skal huske at en swap partition på en ½-1gb er en fordel men basalt set kan den både værre mindre og helt undværes, men...
Jeg kan ikke lide at ubunto har fjernet root kontoen, der er folk der syntes det er en god ide men hvis du vil lege med servere bliver det nok et iritationsmoment.
Der findes ikke en dansk linux men de "europæiske" distributioner SUSE og mandriva kommer med en god dansk understøttelse, debian er heller ikke ringe i den sammenhæng.
Hvis du er fuldstendig grøn så er SUSE nok ikke et dårlig valg, du kan evt også prøve med en knoppix disk install.
Det er debian så du slipper ikke for at lege root i en konsol men
Du skal huske at en swap partition på en ½-1gb er en fordel men basalt set kan den både værre mindre og helt undværes, men...
Jeg kan ikke lide at ubunto har fjernet root kontoen, der er folk der syntes det er en god ide men hvis du vil lege med servere bliver det nok et iritationsmoment.
Der findes ikke en dansk linux men de "europæiske" distributioner SUSE og mandriva kommer med en god dansk understøttelse, debian er heller ikke ringe i den sammenhæng.
Hvis du er fuldstendig grøn så er SUSE nok ikke et dårlig valg, du kan evt også prøve med en knoppix disk install.
Det er debian så du slipper ikke for at lege root i en konsol men
Er lige skiftet til ubuntu og det kan jeg klart anbefale. Selve installationen fylder ca. 2G inc. swap men en 10-20G er nok en god ide... Der er nogle få ting du skal ændre efter installetionen, for at få den bedste oplevelse ud af systemet, men hvis du vælger at prøve den, kan du bare skrive det her, og jeg skal nok lige skrive hvad det er.
Ubuntu er 100% på dansk. Når du under installationen har valgt dansk som dit sprog, henter den selv en masse sprog filer på nettet, og jeg er endnu ikke stødt på noget der ikke er dansk i ubuntu.
Lige en kommentar til #2's indlæg, så er det intet problem med root kontoen. Man skal bare ændre password med passwd og så har man sin root konto! Lige som i Knoppix.
Ubuntu er 100% på dansk. Når du under installationen har valgt dansk som dit sprog, henter den selv en masse sprog filer på nettet, og jeg er endnu ikke stødt på noget der ikke er dansk i ubuntu.
Lige en kommentar til #2's indlæg, så er det intet problem med root kontoen. Man skal bare ændre password med passwd og så har man sin root konto! Lige som i Knoppix.
#7 knoppix er i princippet en debian der er mishandlet så den kan passe ned på en CD og en disk install af knoppix vil ligne og opføre sig som en debian instalation med ca de samme værktøjer og lingende.
Man skal nok pille lidt før det hele er som ved en standard debian men det er svjv mugligt.
Man skal nok pille lidt før det hele er som ved en standard debian men det er svjv mugligt.
Når du har installeret systemet, så gå ind i system->administration->synaptic! Dette er et program til at installere programmer med. Du kan bare vælge fra listen hvad du vil have og programmet downloader og installere det!
Følgende tip VIL DER MED SIKKERHED være nogen der vil svine mig til over;
I Synaptic kan man til føje kilder til software, jeg mener det er mest fordelagtigt at tilføje dem alle!
Gå i indstillinger->arkiver og tilføj alle 3 arkiver med alle 4 komponenter slået til på hver. Hvis du har bredbånd er det en god ide at fjerne din CD kilde fra listen, da du ikke har brug for den mere, og det er skide irriterende at skulle sætte den i hele tiden, blot for at ubuntu henter en fil på 1mb fra den!
Nu har du mulighed for at installere mange sjove programmer... Her er et par stykker jeg vil foreslå dig at installere:
flash-mozilla
mplayer
mplayer-mozilla
Der er fra starten installeret et program der hedder totem til film afspilning. Programmet er godt nok, men der sker noget med codec's til programmet, så jeg i hvert fald ikke kan få det til at virke. Jeg tror det er bug'ed. Du kan i stedet bruge mplayer til at afspille film med. Hvis du har fulgt ovenstående punkter virker de uden du behøver at installere codec's
Skal du bruge et fildeligsprogram så søg efter mldonkey i ubuntu, det virker fint :-)
Følgende tip VIL DER MED SIKKERHED være nogen der vil svine mig til over;
I Synaptic kan man til føje kilder til software, jeg mener det er mest fordelagtigt at tilføje dem alle!
Gå i indstillinger->arkiver og tilføj alle 3 arkiver med alle 4 komponenter slået til på hver. Hvis du har bredbånd er det en god ide at fjerne din CD kilde fra listen, da du ikke har brug for den mere, og det er skide irriterende at skulle sætte den i hele tiden, blot for at ubuntu henter en fil på 1mb fra den!
Nu har du mulighed for at installere mange sjove programmer... Her er et par stykker jeg vil foreslå dig at installere:
flash-mozilla
mplayer
mplayer-mozilla
Der er fra starten installeret et program der hedder totem til film afspilning. Programmet er godt nok, men der sker noget med codec's til programmet, så jeg i hvert fald ikke kan få det til at virke. Jeg tror det er bug'ed. Du kan i stedet bruge mplayer til at afspille film med. Hvis du har fulgt ovenstående punkter virker de uden du behøver at installere codec's
Skal du bruge et fildeligsprogram så søg efter mldonkey i ubuntu, det virker fint :-)
ookay. Nu har jeg fået hentet knoppix, og ganske rigtigt.. "#¤"¤%!"%!%!¤#
Forbandede ubuntu er pænt langsom om at hente, men den er der efterhånden.
Forbandede ubuntu er pænt langsom om at hente, men den er der efterhånden.
Om små 2 uger ca den 15 Juni kan du/i download suse 9.3 Pro fra linket her :
http://www.novell.com/products/linuxprofessional/d...
http://www.novell.com/products/linuxprofessional/d...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.