mboost-dp1

Låst pc... Hjælp!!!

Gå til bund
Gravatar #1 - Nicolai
5. jul. 2003 14:16
Hej alle sammen.
Jeg skriver herinde fordi jeg efterhånden har ret kraftigt brug for hjælp fra nogle garvede computerbrugere. Min beretning er ret lang, men ikke desto mindre håber jeg meget på at kunne få noget hjælp herinde da jeg efterhånden ikke rigtig ellers ved hvad jeg skal gøre.

Min computer lider af det klassiske problem, at den låser i tide og utide. Det lyder umiddelbart ikke som noget specielt, men det er nogle ret så prekære tidspunkter den vælger at gøre det på. Jeg har lavet en ret så gennemførlig gennemgang er fejlforløbet i håb om nogen kan hjælpe mig.

Det hele begyndte med at den virkede fuldstændig fint og helt upåklageligt i cirka et år, men en aften hvor jeg satte mig ned for at gå på Internettet normalt frøs den da jeg tjekkede min mail på ofir. Det skal siges at den faktisk ikke havde frosset før, så jeg undrede mig og genstartede. Men igen frøs den samme sted da jeg tjekkede mail. Den frøs samtidig også som jeg tjekkede alle mine andre mails hvilket var ret sært. Jeg tænkte ikke meget videre over det i starten, før det langsomt begyndte at blive værre og værre, og efter en dages tid begyndte den at låse ud af ingenting. F.eks. i et spil, og det var en sikker vinder at den altid ville fryse hvis jeg tjekkede mail eller afspillede en film af nogen art på den.
Jeg blev informeret om at det sikkert var mit styresystem, der dengang var windows 2000, og fik en ven til at partitionere min harddisk så jeg kunne redde de vigtigste ting, og så formatere og geninstallere på den anden del, hvorefter jeg satte de to dele sammen igen. Det skulle virke, men det gjorde det bare ikke. Den frøs stadig. Dernæst forsøgte jeg mig med både scandisk, defrag, alt. Også det nyeste antivirus jeg kunne finde, men de mente alle at det hele var okay. Det tegnede så kraftigt på en hardware fejl af en art og jeg startede fra en ende af. Først ved at prøve at have en ramblok siddende i af gangen af de to jeg har, men den frøs stadig med dem begge. Dernæst prøve at disable lyd og grafikkort på skift, men den frøs stadig. Ligeledes kunne det være overophedet processor, men da jeg tjekkede den under en af dens gåen kold lå temperaturen som den altid havde gjort. Det hele var blevet så kritisk, at jeg prøvede at sætte en ældre processor i (en 600mhz celeron, havde 900 før), og sjovt nok fungerede det pludseligt. Den gik ikke kold mere. Men eftersom det ikke var min egen satte jeg så min egen i igen og ”underclockede” den til 600mhz. Det kørte ikke helt så fint som den gamle, men den gik slet ikke kold i stor stil som før.(Forståes, den gik stadig kold, men ikke særlig tit). Jeg var derfra helt overbevist om at det var processorens skyld, og købte en ny celeron 1ghz. Problemet er bare at det ikke hjalp heller. Det blev en mellemløsning der hed, at den nu kun går kold når jeg besøger nogle bestemte hjemmesider (som f.eks. mail,lunarstorm etc.) og hver eneste gang den skal afspille nogen former for film overhovedet. Det er dog ingen garanti. Den kan også sagtens låse uden videre, selvom den som regel aldrig mere gør det i f.eks. spil?!

Lige nu aner jeg ikke rigtigt hvad jeg skal stille op med skidtet. Havde overvejet harddisken som en mulighed, men det undrer mig bare så at den som regel kun går kold på hjemmesider og i forbindelse med film, hvorimod en harddisk fejl vel kunne bryde ned altid. Jeg har forsøgt at opgradere til windows xp fra 2000, men det hjalp intet. Eftersom jeg er fattig studerende har jeg ikke umiddelbart råd til at sende den til reparation, og håber derfor meget en af jer kan hjælpe mig!
På forhånd mange tak. –mvh Nicolai den frustrerede.
PS: hvis i har nærmere spørgsmål vedrørende problemet så spørg endelig og jeg skal gerne forsøge at svare.
Gravatar #2 - Gruesome
5. jul. 2003 15:26
Tror ikke det er harddiskene der er noget i vejen med. Mit bud vil være et bundkort der er døende...
Gravatar #3 - Xanthia
5. jul. 2003 15:47
En af mine bekendte havde for ca. ½ år siden et lignende problem; Maskinen frøs tilfældigt under load.

Det viste sig at være hans ECSK7S6a motherboard der forårsagede problemet, og et nyt bundkort af samme model viste sig at være løsningen.

Med det som begrundelse vil jeg stille mig bag #2
Gravatar #4 - Gruesome
5. jul. 2003 15:53

\o/ endnu en begrundelse jeg kan bruge for at folk ikke skal købe ECS :)
Gravatar #5 - Xanthia
5. jul. 2003 16:02

Tjae, kortet er billigt og kan dække hans behov :)

Og så har det nye kørt stabilt siden vi monterede det. Og her taler vi om en person der har sin maskine tændt 24*7, så i det tilfælde ser jeg ingen grund til at kritisere kortet.
Gravatar #6 - Acro
5. jul. 2003 16:55
#5 @Xanthia:
Heller ikke når man tænker på at det ikke længere virker? Hans behov kan vel ikke være at have en maskine han ikke kan bruge, grundet et defekt bundkort!
Gravatar #7 - Xanthia
5. jul. 2003 17:21

Nej, min kammerats behov er givetvis ikke at have en maskine der ikke virker. Men nu skrev jeg jo også at det nye kort har kørt stabilt i et halvt år :)
Gravatar #8 - Ivse
5. jul. 2003 19:53
Jeg havde samme problem på et tidspunkt, men det var min CPU der var brændt af. Jeg havde lige fået vandkøling og satte kølehovedet forkert på, så CPU blev ret varm.
Jeg havde problemer med at hente mail og hjemmesider, samtidig med at den frøs/genstartede i tide og utide.
CPU var 55 grader varm med vandkøling, som er ret meget hvis du forstår :) Men jeg kan godt se at når du har kommet en anden CPU, så er det lidt mystisk.
Så enten er det CPU eller bundkort vil jeg tro? Hvad hvis der er en anden der bruger din gamle CPU? Er det så galt på hans maskine?
Gravatar #9 - Nicolai
5. jul. 2003 22:18
Nej, jeg har ikke prøvet at sætte min cpu i en anden maskine, hvilket jeg måske skulle prøve. Ja, det kunne meget vel være bundkortet, og det er også der eller hos processoren min hovedmistanke ligger. Sidste gang den gik kold prøvede jeg at genstarte med det samme og tjekke dens temperatur i biosen. Der lå den på ca. 40 grader celsius, ved ikke om det er for meget?…
Men ellers må jeg jo prøve at finde et motherboard et sted og sætte i, og ellers håbe på det virker.
Gravatar #10 - Gruesome
5. jul. 2003 22:48
40 grader er bestemt ikke for meget. Det er en udemærket temperatur.
Gravatar #11 - Nicolai
5. jul. 2003 23:06
Jamen, så kan det jo i og for sig kun være bundkortet? :/ Så er det vel bare af sted og finde et et eller andet sted.
Gravatar #12 - Pernicious
8. jul. 2003 10:15
Der er en anden mulighed, strømforsyningen. En defekt PSU kan give anledning til mange sjove fejl, hvoraf et så bestemt kan være et ustabilt system.
Gravatar #13 - thunderhawk
8. jul. 2003 13:38
Jeg syntes at før du går ud og køber noget skal køre et test program der heder "Burn In Test" på maskinen det teste alle komponenter så kan du se hvad det laver fejl på. du kan hente en prøve udgave på download.com du kan bare søge på BIT så kommer den frem , eller så prøv da at høre hvad det koster at få den chekket på et værksted , jeg arbejder selv i Randers Computer Center som Chef tekniker og vi tager 250 kr for et eftersyn det vil de fleste kunne finde ;)
Gravatar #14 - Nicolai
8. jul. 2003 16:18
Ja, jeg har også fået for meget af den nu og smækker den til værksted. Måske jeg lige prøver det program for sjovs skyld, men håber så bare at de ikke tager for meget for det...
Gravatar #15 - Azjo
8. aug. 2003 16:08
Det kan være at lyd eller grafik kortet ikke sidder godt nok fast. Tag dem ud og rens "hullerne". Tag dem så tilbage igen pres dem rigtigt hårdt i uden at være voldelig. Det hjalp med mig ;)
Havde det problem engang heh.

fordi lydkortet var lidt løst crashede den af enhver video/internet lyd.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login