mboost-dp1

Linux og Windows-filsystemer

Gå til bund
Gravatar #1 - crazydiamond
3. mar. 2006 07:53
jeg havde tænkt mig at installere OpenSUSE 10.0 på en partition på mit drev og så ganske enkelt dedikere en anden partition til musik og film som så kunne bruges af både windows og OpenSUSE. Hvilket filsystem vil være bedst egnet til musik/film-partitionen? grunden til mit spørgsmål er at jeg har hørt et eller andet om at windows skulle blive ret utilfredst hvis man skriver på en ntfs-partition med andet end windows.
Gravatar #2 - HCAndersen
3. mar. 2006 08:01
fat32
Gravatar #3 - wizax
3. mar. 2006 08:21
eneste ulempe ved fat32 er at der er en max fil størrelse på 4,x Gb (ca) så hvis det er DVD film-images, kan du rende i problemer... jeg kender dog ikke bedre forslag selv.
Gravatar #4 - crazydiamond
3. mar. 2006 08:23
ok. det var også mit eget bud. hvor stor en indflydelse vil det få på hastigheden på partitionen? og kan det passe at fat32-partitioner skal defragmenteres oftere end ntfs-partitioner?
Gravatar #5 - crazydiamond
3. mar. 2006 08:24
det er heldigvis ikke dvd-film jeg skal have liggende. bare min cd-samling.
Gravatar #6 - wizax
3. mar. 2006 08:52
#4: Ingen nævneværdig, og ja, det er korrekt, da NTFS i teorien "defragmenterer" selv.... dog holder den ikke helt, men det er bedre end FAT32.
Gravatar #7 - crazydiamond
3. mar. 2006 10:43
ok. så vil jeg da bruge lidt af min weekend på at få det installeret.
Gravatar #8 - CZi
3. mar. 2006 13:00
Du kan få windows til at læse/skrive på en del af linux egne filsystemer (fx. ext3) - så er du udover problemerne med 4GB+ filerne og har fordelene af et mere moderne fs.
Gravatar #9 - m_abs
5. mar. 2006 22:32
Link til det #8 snakker om http://www.fs-driver.org/
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login