mboost-dp1

overcloking af cpu

Gå til bund
Gravatar #1 - POHF_Monty
22. nov. 2004 09:11
heyza

jeg vil gerne overklokke min cou jeg har en intel p4 2.8

ghz, og jeg vil godt have den op på så meget som mulig den

den skal stadig køre stabilt og ikke bliver for varm. er

der nogen som har et program dom kan klare dette hvor der

er en diagram visning af tempratur på cpu´en og hvor det

er let at kunfigurer.
Gravatar #2 - amokk
22. nov. 2004 09:58
"den skal stadig køre stabilt og ikke bliver for varm. er "

så skal du nok ikke overclocke... medmindre du kan bryde fysikkens love (hvilket du ikke kan) så VIL din cpu blive mere ustabil og varmere af overclocking

hvis du VIL overclocke, så læs en overclocking-guide, de findes på google, og en anden gang du beder om support, så prøv lige at fortælle lidt mere om din hardware, hvilken CPU er det præcist, P4 findes i mange udgaver, og hvilket MB, RAM, køler osv.
Gravatar #3 - TWFH
22. nov. 2004 10:08
Problemet med P4 er at du ikke kan hæve multiplier'en men kun FSB'en, og det giver i min erfaring en højere grad af ustabilitet.

Følgende fremgangsmåde skulle dog virke:
1) Gå ind i BIOS
2) Find siden med FSB og Multiplier Settings - dette afhænger af din BIOS, da denne varierer fra board til board.
3) Som sagt kan du ikke sætte din multiplier med en P4, så du må "nøjes" med FSB-feltet. I dette hæver du værdien med 1MHz, gemmer og rebooter.
4) Starter maskinen op, går du ind i BIOS og gi'r FSB'en et nøk mere opad.
5) På et eller andet tidspunkt støder du på at maskinen ikke vil starte op - medmindre der er en "smart" feature til at nulstille CMOS ved "fejlindstilling" af CPU'en skal du til at rode i maskinen - du skal finde batteriet (stor, flad rund fætter) og en jumper i umiddelbar nærhed (tjek evt. i manualen efter "CMOS reset"). Jumperen skal først flyttes en tak (der er to muligheder for montering på stikket da der er tre ben), hvorefter man tager batteriet ud, flytter jumperen tilbage og derpå sætter batteriet i igen.

Hvorfor mener jeg man skal lade FSB'en være?
Fordi bl.a. PCI og AGP-portene som regel ikke er "låst", så når du hæver FSB'en følger deres clocks med - ofte er det årsagen til, at maskinen ikke vil starte op når man har pillet.
En helt anden ting er, at der er stor begrænsning på, hvor meget din CPU kan klare - hvis du hæver hastigheden skal du nogle gange også hæve VCore, så der er i det hele taget en del faktorer at tage højde for. Plus, det er jo ikke sikkert dine RAM vil køre ved den højere hastighed.

Hvis du mangler et program til overvågning
kan jeg anbefale SpeedFan. Kan aflæse temperaturer og styre blæserhastigheder, alt efter motherboard.

Og for 576.879. gang (ikke henvendt til nogen specielt): Kom i det mindste med nogle specs når i vil have support, goddammit!
Gravatar #4 - amokk
22. nov. 2004 10:33
#3 øhm der er ingen grund til at pille ved batteriet.

man skal blot flytte clear CMOS jumperen og tænde maskinen, slukke den og flytte den tilbage!!!

fatter faktisk ikke at så mange stadig snakker om at pille ved batteriet, det må være noget en eller anden person som ik havde læst en motherboard manual prøvede en gang, med succes, og derefter har spredt tippet... jeg har i hvert fald aldrig læst en MB manual hvor der står at man skulle pille batteriet ud, der står ALTID hvordan man laver clear CMOS med jumperen, som netop er der for at folk ikke sidder og piller batteriet ud og kommer til at ødelægge noget...

nu skriver han ikke hvilket MB han har (goddamnit) men de fleste nye boards at jo AGP/PCI lock, så man kan indstille FSB uafhængigt af resten af systemet...

til slut vil jeg lige sige at overclcking er på eget ansvar, og at det er meget sandsynligt at ens CPU bliver beskadiget en smule af at køre for hurtigt, hvilket betyder at den kan blive mere ustabil når man sætter den tilbage til normal hastighed.
Gravatar #5 - TWFH
22. nov. 2004 12:12
#4: ASUS A7N8X Manual (E1086) side 21:
"4) Clear RTC RAM/CMOS (CLRTC1)
This jumper clears the Real Time Clock (RTC) RAM of date, time and system setup parameters in CMOS. The RAM data i CMOS is powered by the onboard button cell battery.
To erase the RTC RAM:
1. Turn OFF the computer and unplug the power cord.
2. remove the battery
3. Move the jumper caps from [1-2] to[2-3] momentarily.
Replace the jumper cap to the original position, [1-2].
4. Re-install the battery.
5. Plug the power cord and turn ON the computer.
6. Hold down the <Del> key during the boot process and enter
BIOS setup to re-enter data."

Til gengæld har jeg aldrig hørt om at man skulle flytte jumperen, starte maskinen, slukke den igen for derefter at flytte jumperen tilbage. Eneste grund skulle da være for at se, om den rent faktisk har smidt sin CMOS eller ej. Hvis jeg fjerner batteriet og flytter jumperen er jeg da i det mindste sikker på det resultat jeg ønsker.

nu skriver han ikke hvilket MB han har (goddamnit) men de fleste nye boards at jo AGP/PCI lock, så man kan indstille FSB uafhængigt af resten af systemet...
Afhænger stærkt af producenten, så vidt jeg er orienteret er f.eks. de fleste SIS-baserede boards til P4 ude af stand til at låse PCI/AGP.
Havde han skrevet hvilket board han har, kunne det være afgjort på ti sekunder. Det er i folks egen interesse, at deres forespørgsler er så detaljerede som det er dem muligt, og i dette tilfælde skal man dæleme være doven eller have meget ringe viden om emnet, hvis man ikke gider undersøge hvad det er for hardware man vil have hjælp til.
Gravatar #6 - POHF_Monty
22. nov. 2004 12:44
skriver lige hvilket MB jeg har senere idag det var mest et

program jeg ledet efter da jeg ikke gider at rode med mit

harware..

kald mig bare doven..

men sådan er jeg...

grunden til at jeg ikke har skrevet mit hardware i er at jeg

ikke er hjemme

og kan ikek lige huske hvad det er for et mb som jeg præcist

har.. da jeg har nogle stykker såå...
Gravatar #7 - amokk
22. nov. 2004 14:42
så kan du lige så godt droppe det på forhånd... du finder ikke noget program som bare kan overclocke din CPU uden at du skal tage stillig til noget som helst - det er helt absurd tænke i de baner. når man overclocker, presser man sin hardware til at køre på en måde som det ikke er beregnet til, og så er man sgu nødt til at vide hvad man laver!

#5 det er rigtigt at det afhænger af chipset - men som sagt, de nyere intel og nvidia chipset kan gøre det uden problemer - men når manden ikke aner hvilken computer han har, hjælper det os ikke.

ang. clear CMOS, har jeg selv på et A7N8X clearet CMOS, ved blot at flytte jumperen, tænde, flytte den tilbage og tænde igen.

grunden til at man tænder compen når man har flyttet jumperen, er at man derved sender et signal til CMOS om at den skal cleares, og det kan af gode grunde kun sendes når der er strøm til maskinen.

jeg har rodet med en del forskellige maskiner og motherboards, synes jeg selv - og har aldrig haft brug for at pille batteriet fra, vil da også tro at de fleste andre MB manualer end den du lige har fundet frem der, foreskriver den metode som jeg har nævnt...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login