mboost-dp1
Park Net
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hey. Jeg ved ikke lige om det er det rigtige forum, men jeg tænkte, vi prøver.
Vi er ved at stemme om at skulle bruge Park Net hvor vi bor, og de fortæller os en masse om priser, båndbredde osv. og der står bl.a. at vi vil blive 666 personer om en fælles 45mbit linie.
Er der nogen der har erfaring med om dette overhovedet er nok, jeg ved der er leechers i mellem, lige så vel som ens forældre, der max checker mail en gang om ugen --- så derfor tænkte jeg at folk lige kunne hælde ud af deres erfaring med disse typer net, og om båndbredden er til grin eller hvad?
Jeg har selv 2048/512 p.t.
Vi er ved at stemme om at skulle bruge Park Net hvor vi bor, og de fortæller os en masse om priser, båndbredde osv. og der står bl.a. at vi vil blive 666 personer om en fælles 45mbit linie.
Er der nogen der har erfaring med om dette overhovedet er nok, jeg ved der er leechers i mellem, lige så vel som ens forældre, der max checker mail en gang om ugen --- så derfor tænkte jeg at folk lige kunne hælde ud af deres erfaring med disse typer net, og om båndbredden er til grin eller hvad?
Jeg har selv 2048/512 p.t.
666 til en 45 milibit linje?? så vil det da være hurtigere med brevduer. nå standarder til side, så mener du jo nok en 45 Mbit linje, og så kan vi jo lige prøve at regne på det :
45/666 = 0.0675 Mbit pr bruger. omregnet til Kbit er det 67.5 Kbit, dvs. ca. en ISDN-linje til hver bruger hvis alle gik på samtidigt og fik den samme båndbredde.
så er de store spørgsmål vel følgende :
hvor mange leechere er der og hvor mange post surfere er der ud af de 666 brugere, og kan (jeres/deres?) udstyr evt. garantere et "minimumshul" ud til internettet, f.eks de føromtalte 67.5 Kbit.
og noget helt andet, hvordan har de tænkt sig at strikke netværket sammen ? kommer der til at være nogle servere i "bogligblokken" f.eks, mail, DNS, proxy, firewall etc. etc. ?
hvad med ipaddresser ? jeg kan næsten garantere at i ikke får en offentlig ip hver. dette kan/vil give problemer med div. online tjenester som f.eks visse online-spil, og hvad hvis en af jer ønsker at have en server kørende (f.eks en CS server eller en webserver)? mit bud er at enten er det ikke tilladt, eller også er det umuligt, pga. i kommer til at sidde bag en router af en eller anden slags, som i formodligt ikke får lov til at bestemme over/pille i.
45/666 = 0.0675 Mbit pr bruger. omregnet til Kbit er det 67.5 Kbit, dvs. ca. en ISDN-linje til hver bruger hvis alle gik på samtidigt og fik den samme båndbredde.
så er de store spørgsmål vel følgende :
hvor mange leechere er der og hvor mange post surfere er der ud af de 666 brugere, og kan (jeres/deres?) udstyr evt. garantere et "minimumshul" ud til internettet, f.eks de føromtalte 67.5 Kbit.
og noget helt andet, hvordan har de tænkt sig at strikke netværket sammen ? kommer der til at være nogle servere i "bogligblokken" f.eks, mail, DNS, proxy, firewall etc. etc. ?
hvad med ipaddresser ? jeg kan næsten garantere at i ikke får en offentlig ip hver. dette kan/vil give problemer med div. online tjenester som f.eks visse online-spil, og hvad hvis en af jer ønsker at have en server kørende (f.eks en CS server eller en webserver)? mit bud er at enten er det ikke tilladt, eller også er det umuligt, pga. i kommer til at sidde bag en router af en eller anden slags, som i formodligt ikke får lov til at bestemme over/pille i.
Nu du selv har så travlt med Mbit kontra mbit burde du nok bruge kbit istedet for Kbit ;)
kilo er den eneste af betegnelserne der skal skrives med småt.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Kilobit
kilo/kibi bruges:
kb = kilobit = 1000 bits
kB = kilobyte = 1000 Bytes
kib = kibibit = 1024 bits
kiB = kibibyte = 1024 Bytes
Men udover det en udemærket post :D
Nu du selv har så travlt med Mbit kontra mbit burde du nok bruge kbit istedet for Kbit ;)
kilo er den eneste af betegnelserne der skal skrives med småt.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Kilobit
kilo/kibi bruges:
kb = kilobit = 1000 bits
kB = kilobyte = 1000 Bytes
kib = kibibit = 1024 bits
kiB = kibibyte = 1024 Bytes
Men udover det en udemærket post :D
jeg er selv på park net og det virker sgu udemærket
det kan dog godt være lidt sløvt i peak tiderne men jeg er nu generelt tilfreds
Det er også muligt at få fast ip. Det er vist noget med at man skal betale et gebyr på 100,- for det men de har aldrig opkrævet det fra mig
og så er det jo billigt og i får også billig telefoni med i pakken
http://parknet.dk/
det kan dog godt være lidt sløvt i peak tiderne men jeg er nu generelt tilfreds
Det er også muligt at få fast ip. Det er vist noget med at man skal betale et gebyr på 100,- for det men de har aldrig opkrævet det fra mig
og så er det jo billigt og i får også billig telefoni med i pakken
http://parknet.dk/
#2 : Ja, jeg mener 45 MEGABIT :o) Eftersom vi skal stemme om vi skal forfølge projektet så ved jeg ikke så meget om de tekniske detaljer. Det er klart det er det som jeg finder mest interessant, derfor posten, men det er ikke den information, der er lettest at hive ud af de folk, der står bag det.
Jeg har nogen af de samme anelser, omkring at hoste servere og/eller firewall/router blokering osv. Men du din post fortæller mig ikke meget andet end, at du har altså ikke erfaring med parknet, som mit spørgsmål gik på ;-)
#4 : Tak - det var den info. jeg ledte efter. Så man sidder med ping 100-1000 når folk kommer hjem fra arbejde, fx?
Jeg har nogen af de samme anelser, omkring at hoste servere og/eller firewall/router blokering osv. Men du din post fortæller mig ikke meget andet end, at du har altså ikke erfaring med parknet, som mit spørgsmål gik på ;-)
#4 : Tak - det var den info. jeg ledte efter. Så man sidder med ping 100-1000 når folk kommer hjem fra arbejde, fx?
Hvis det er relevant, er her en oversigt over adskillige kollegier i Odense's bandwidth-belastninger:
http://stats.kollegienet.dk/cgi-bin/mrtg.cgi?dir=m...
http://stats.kollegienet.dk/cgi-bin/mrtg.cgi?dir=m...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.