mboost-dp1

portscanning

Gå til bund
Gravatar #1 - quebase
8. okt. 2003 20:31
Hvad er det lige præcis det gør når nogen scanner en ?
Gennem fx. 7 sphere..

Og hvad søger de efter?
Fatter det ikke...

På forhånd tak for hjælpen! :D
Gravatar #2 - sKIDROw
8. okt. 2003 23:51
Forsimplet fortalt så sender du forespørgsler til alle porte, for at se hvilke services en computer udbyder. (Med eller uden deres vidende.)
Denne vide kan bruges til både gode og onde ting.
En cracker kan f.eks checke hvilke services jeg kører, og derefter gennemgå dem for svagheder.
Bruges dog flittigt af sikkerhedsfolk, til at sikre mod sidstnævnte.. ;)
Gravatar #3 - quebase
9. okt. 2003 09:50
Dvs det ikke er ulovligt at scanne ?

Eller forstår jeg det forkert >:)
Gravatar #4 - DUdsen
9. okt. 2003 11:39
#3 der er så heller ikke 100% lovligt at portscanne fremmede folks computere uden tilsagn,
Portscanning kan fra tid til anden godt værre lidt mere avanceret end bare at forsøge at oprette forbindelser til portene, man anvender forskellige teknikker til at skjule at man scanner.

Under alle omstendignheder er det ikke etisk korekt at scanne uden tilsagn fra ejeren men det er vist kun ulovligt hvis man er i ond vilje.
Gravatar #5 - Wolly
9. okt. 2003 14:22
De fleste ISP'er her under CyberCity, forbyder deres kunder at bruge portscannere. Det stå i kontrakten man underskriver ved oprettelse af forbindelse...
Gravatar #6 - quebase
9. okt. 2003 14:34
Man kan da ikke lave noget direkte ondt, mod en anden bruger, ved bare at scanne hans porte ?.

Hvad får man ud af at scanne folks porte, man kan da ikke komme ind på deres computer via det eller hente oplysninger.

:)
Gravatar #7 - Kadann
9. okt. 2003 15:51
#6 -

De fleste udbydere ser det som et indledende angreb mod computeren, så derfor er det for det meste imod deres abonnementsbetingelser, at gøre det, som #5 også siger.

At det måske ikke er ment som noget ondt, er jo så bare ærgeligt, når det er imod betingelserne.
Gravatar #8 - Pally
9. okt. 2003 18:30
#6:
Som sKIDROw skrev, kan man finde ud af hvilke services du kører; services der måske er åbne for forskellige exploits.
Gravatar #9 - Gruesome
11. okt. 2003 12:12
Eller scanne efter public FTP'er (pub scanning...). Der er meget af sådan noget støj på nettet og det er derfor rart at side bag en godt konfigureret Firewall så man slipper for det meste af det (imo).
Gravatar #10 - Nysted
12. okt. 2003 20:29
Hvilke proram bruger i til det, og hvor kan det hentes henne. (lovligt vel og mærke)

Jeg vil nemlig gerne have mine maskiner scannet.
Gravatar #11 - Gruesome
13. okt. 2003 01:09

Du kan jo prøve den her eller også den der er på dslreports.
Gravatar #12 - Pally
13. okt. 2003 10:41
Der er osse Gibson Research på www.grc.com
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login