mboost-dp1
Pres CPU-hastigheden op ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg sidder med en ny bærbar pc, der er en AMD Sempron 3300+, 1 GB ram, 128 MB Radeon Express 200M
Problemet jeg har med den, er at den ikke kan yde særlig godt efter min mening...
Det er angiveligt på grund af at processoren automatisk indstiller processorhastigheden ift. hvad der er nødvendigt... Og den finder det åbenbart kun nødvendigt at sætte hastigheden til 800 MHz selv når jeg forsøger at presse den.
Jeg har forsøgt i strømindstillinger at ændre, men hastigheden indstilles maksimalt til 800 MHz, mens den jo egentlig burde kunne køre op mod 2 GHz...
Npgen der har en idé til hvordan man få den til at skrue hastigheden op??
Det er en fujitsu-siemens Amilo A1650
Problemet jeg har med den, er at den ikke kan yde særlig godt efter min mening...
Det er angiveligt på grund af at processoren automatisk indstiller processorhastigheden ift. hvad der er nødvendigt... Og den finder det åbenbart kun nødvendigt at sætte hastigheden til 800 MHz selv når jeg forsøger at presse den.
Jeg har forsøgt i strømindstillinger at ændre, men hastigheden indstilles maksimalt til 800 MHz, mens den jo egentlig burde kunne køre op mod 2 GHz...
Npgen der har en idé til hvordan man få den til at skrue hastigheden op??
Det er en fujitsu-siemens Amilo A1650
Det er Home Edition. Det er i egenskaberne for "Denne Computer" at den identificeres som kørende 800 MHz, men har også testet "Knights of the Old Republic" på maskinen, hvis diagnosticeringsprogram skriver den kun kører 800. Desuden kører spillet ikke særlig godt derpå.
CPU'en bliver ikke særlig varm, både hvad der kan mærkes ved at lægge hånden over det sted på tasteturet hvor den befinder sig under, men også monitorprogram, der siger mellem 55-60 grader.
CPU'en bliver ikke særlig varm, både hvad der kan mærkes ved at lægge hånden over det sted på tasteturet hvor den befinder sig under, men også monitorprogram, der siger mellem 55-60 grader.
Min gamle bærbare (med en P4) lavede et par gange det trick. Den justerede sig selv fra 2.8 til 2.1 GHz. I mit tilfælde hjalp det at skrue bunden af maskinen, og rode lidt rundt omkring køleren med en vatpind. Der samlede sig nemlig store mængder støv som gjorde det meget svært for den at komme af med varmen. Nu skal jeg ikke kunne sige om det er problemet i dit tilfælde, men hvis ikke du kan finde på andet, er det da et forsøg værd.
Har du prøvet i dine strømindstillinger at vælge minimal power managemenent, home/office desk eller lign.?
ellers så hent programmet speedswitchxp (google for it), det kan tvinge CPUen til at køre på den rigtige måde
men hvorfor ringer du ik bare og spørger fujitsu, det er jo dem der har lavet maskinen!
og en sidste ting, hvis du vil være hent sikker på hvad den kører af hastigheder under pres, så prøv at sætte strømstyringen til Home/office desk
og hent dette program, prime95
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=10...
og start en torture test eller noget
og hent så cpu-z fra www.cpuid.com og se hvad den siger mht. hastigheden
ellers så hent programmet speedswitchxp (google for it), det kan tvinge CPUen til at køre på den rigtige måde
men hvorfor ringer du ik bare og spørger fujitsu, det er jo dem der har lavet maskinen!
og en sidste ting, hvis du vil være hent sikker på hvad den kører af hastigheder under pres, så prøv at sætte strømstyringen til Home/office desk
og hent dette program, prime95
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=10...
og start en torture test eller noget
og hent så cpu-z fra www.cpuid.com og se hvad den siger mht. hastigheden
http://www.diefer.de/speedswitchxp/index.html - SpeedSwitchXP. Et lækkert program :)
Hvilken disk har du i dyret? 4200 rpm..? Den typiske kilde til lav performance i laptops er en sløv disk, og da jeg kan se at du har både rigeligt med cpu og ram, tror jeg, jeg ville sætte en hurtigere disk i til at starte med.
hvis du kører med pre-loaded winXP ville jeg også selv re-installere det, så du slipper for alt det fis og kanel som disse typisk er bloated med.
Og sidst men ikke mindst, selv om du lige har købt den, og den er 'ny for dig' kan den sagtens være produceret i maj måned, så check lige at der ikke er kommet updates til: bios, chipset, IDE og gfx...
hvis du kører med pre-loaded winXP ville jeg også selv re-installere det, så du slipper for alt det fis og kanel som disse typisk er bloated med.
Og sidst men ikke mindst, selv om du lige har købt den, og den er 'ny for dig' kan den sagtens være produceret i maj måned, så check lige at der ikke er kommet updates til: bios, chipset, IDE og gfx...
Tak for alle de gode råd, der alle ledte til samme konklusion: Dyret kunne ikke yde mere end 800 MHz, da den aldrig skruede op for CPU'en når den blev presset. Jeg ringede til Fujitsu Siemens og de måtte da også indrømme at den ikke lige opførte sig som den skulle, og derfor skulle leveres tilbage...
Så maskinen blev byttet til en bærbar fra HP, der til gengæld kunne skrue op og ned som om den aldrig havde lavet andet. :)
Så maskinen blev byttet til en bærbar fra HP, der til gengæld kunne skrue op og ned som om den aldrig havde lavet andet. :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.