mboost-dp1

prob. i opstart af com (HDD vs. Win2k)

Gå til bund
Gravatar #1 - MaxXDk
13. okt. 2004 11:54
Hey.. har et huge problemt som jeg håber der er nogen der kan help med ..

Jeg har lige smidt et IDEcontroller kort i min com ... ATA100 ... fordi jeg skulle have en harddisk mere i min com - så jeg kommer op på 7 diske i alt ..

MEN!

Når jeg har sat den disk til og starter op, så går min com i stå lige inden den skal til at load win2k .. den når alzo ikke at komme frem til loadscreen ..

Disken er en WD 200 gb .. og jumperen har været på master, og cable select .. ingen af delene ser ud til at virke- selvom det i realiteten burde være 100% ligemeget da det er den eneste disk på det controllerkort, samt at den finder disken korrekt under opstart ..

Nogen der har gode forslag til hvad dette måtte skyldes??

Kan de være bios der er anderledes i ata100 end i ata133 - hvor den i ata100 ikke understøtter så store diske? eller sådanne en ting - som så kræver en bios update?
Gravatar #2 - Deternal
13. okt. 2004 12:06
Du kan prøve at hive en eller flere af de andre diske ud og se om det hjælper (i så fald er det din PSU der ikke kan trække det). Hvis det er den eneste HDD skal du enten sætte på cable select eller master mht. jumping. Evt. check om hdd'en virker på en anden controller.

Dernæst så prøv at resette irq i din bios og evt. sætte bios til at den ikke bruger PnP OS. Nogle gange laver windows nogle spøjse ting med irq'er.

Hvis du har mulighed for at så opdater desuden din bios og prøv evt. at starte windows i fejlsikret tilstand og sikre at driveren til controlleren er installeret ordentligt.

Hvis intet af dette virker, må du finde et diagnostics program og checke (vil sandsynligvis kræve en dos disk - men ellers kan du prøve http://sysresccd.org/).
Gravatar #3 - MaxXDk
13. okt. 2004 12:09
Tror nu min PSU godt kan trække dem .. har lige fået en sprit-ny 650W i ... hehe ..

men - hvordan sætter man den til ikke at bruge PnP OS?

prøver lige at udate bios på ata100 kortet som noget af det første så .. hehe ..
og har et ata133 kort i som styrer 4 diske, som ikke har nogen problemer ..
Gravatar #4 - Deternal
13. okt. 2004 12:15
Du skal slå PnP OS fra, da det i de fleste motherboard bios er slået til som default.

Mht. strøm så kan en standard 300W psu ikke klare 2x cdrom + 2x hd + athlon 1ghz + gf, net, lyd. Så har du et sammenlignings grundlag.

Mht. bios mente jeg nu til dit bundkort, men selvfølgelig er det også oplagt med bios på controlleren.
Gravatar #5 - MaxXDk
13. okt. 2004 13:34
well .. syntes nu min standard 360W chieftec PSU klarede det meget godt med 6 diske + 1 cdrom + cpu + diverse indstiksskort .. ;)

men .. som sagt .. strøm er ikke et issue mere .. hehe ..

men prøver lige med de to bios'er .. :)
Gravatar #6 - amokk
14. okt. 2004 01:27
#4 det er da løgn, har kørt med en billig 300 wat PSU fra et skod kabinet til 300 kr, i 3 år... lige nu sidder der CDROM, brænder (SCSI), 3 HDs alle 7200 RPM, Geforce 3 og Athlon XP 2400+... den har også kørt med en 1333 MHz Athlon... UDEN problemer

men ok det kan godt være man kan være uheldig at finde en 300W PSU som ikke leverer ret meget strøm på 12V udgangen
Gravatar #7 - Deternal
14. okt. 2004 06:11
#6: SCSI spinner heller ikke op samtidigt med IDE - problemet er at have 4 enheder på default onboard controlleren. De spinner op samtidigt med at cpu og pci kort suger strøm, og det er sådan set det der ofte giver problemer. Det kan dog godt være at standarden for 300W psu'er er steget siden jeg kiggede på sådan nogle.
Gravatar #8 - amokk
14. okt. 2004 10:29
det er kun brænderen der er SCSI... så nej den spinner selvfølgelig ikke op samtidig med HDerne, det gør en IDE brænder heller ikke...

i øvrigt spinner de kun op hvis der er en CD i
Gravatar #9 - Deternal
14. okt. 2004 12:09
Ja du har ret i spin, men de kræver stadig strøm v. boot og checker om der er en cd i drevet.
Gravatar #10 - amokk
14. okt. 2004 15:37
well, det er ikke det om det er SCSI eller ej der gør forskellen... min PC kan også sagtens boote med 2 IDE drev i stedet for 1 IDE og 1 scsi
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login