mboost-dp1

Problemer med egen mailserver og port 25 på Webspeed-forbindelse

Gå til bund
Gravatar #1 - amokk
27. okt. 2004 15:36
Jeg har en mailserver kørende hjemme (MDaemon på Windows Server 2003) og den har kørt uden problemer i et halvt år. Men i de sidste par dage har jeg ikke modtaget nogen af de mails som er blevet sendt til mig, og det virker som om min server intet modtager på port 25.

Jeg ved at TDC mere eller mindre har lukket for indgående port 25 på alle deres opkoblinger, så jeg har selvfølgelig deres backup-MX server angivet i min DNS.
min DNS:

amokk.dk MX preference = 20, mail exchanger = backup-mx.post.tele.dk
amokk.dk MX preference = 10, mail exchanger = mail.amokk.dk

Name: mail.amokk.dk
Address: 80.167.215.62

Ovenstående er IP-adressen på min webspeed-forbindelse.

I min router er angivet følgende:

TCP(25 to 25) 192.168.1.1

Så alt SMTP trafik sendes til min server med ovenstående IP.

jeg har testet på
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
og det ser ud som om min port 25 er "stealth" dvs. fuldstændig lukket

Men ifølge TDC burde det ikke være noget problem, så længe min MX record henviser til deres backup-mx server, da den som den eneste kan sende til min port 25.

Jeg har kigget mine gamle mails frem til 19/10 som var sidste dag jeg modtog mails, igennem og kan se at ikke dem alle er sendt via deres backup-mx:

se f.eks. denne, min sidst modtagne mail:

Received: from mail.ngdc.net (mail.ngdc.net [195.190.153.169]) by amokk.dk (amokk.dk) (MDaemon.PRO.v7.2.0.R) with ESMTP id md50000041933.msg for ; Tue, 19 Oct 2004 05:28:21 +0200

At dømme ud fra denne, ser det ud som om den er gået direkte fra mail.ngdc.net og til port 25 på min server, mail.amokk.dk

Ved en søgning, fandt jeg ud af at der dog var et par stykker som er modtaget gennem backup-mx serveren, f.eks. denne spam-mail:

Return-path:
Received: from fupA.post.tele.dk (fupA.post.tele.dk [195.41.53.68]) by amokk.dk (amokk.dk) (MDaemon.PRO.v7.2.0.R) with ESMTP id md50000041823.msg for ; Mon, 18 Oct 2004 15:51:03 +0200
Received: from jokeemail.com (unknown [220.161.8.141]) by fupA.post.tele.dk (Postfix) with SMTP id 61E66C1CE; Mon, 18 Oct 2004 15:50:43 +0200 (CEST)

jeg har haft kontaktet TDC, de siger at der ingen problemer er med deres backup-mx, og mener overraskende nok at det er mellem ½ og 1 år siden deres port 25 blev lukket!!!

jeg har forsøgt at geninstallere min mailserver, uden at dette løste problemet.

Så jeg står nu på 8. dag uden at kunne modtage mine emails, selv om jeg har brugt TDCs anbefalede opsætning i flere år, kan ses på http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogta...

Har andre det samme problem?

På forhånd tak, Esben
Gravatar #2 - Viperaberus
27. okt. 2004 16:44
Lige lidt supplerende info:
Amokk.dk kan man connecte til, men bliver smidt af så snart første tegn er sendt
mail.amokk.dk er død (også via 80.167.215.62)

Det tyder på et problem med firewall (router eller software) :-O
Har du nogen form for log i Routeren?
Gravatar #3 - amokk
27. okt. 2004 18:13
#2 nej, jeg har fundet svaret, og jeg er godt nok træt af TDC! de skal fandme ik lave meget mere lort, før min 512/128 kabelforbindelse til 339 kr bliver udskiftet med en cybercity adsl 2048/128 til 429 kr...

dybt begravet her: www.webspeed.dk -> Kundeservice -> nyhedsoversigt -> TDC Kabel TV sikrer mod spam-misbrug
fandt jeg denne:
http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=t...

ringede til dem, man skal åbenbart bede om KUNDESERVICE og ikke TEK. SUPPORT... nu virker lortet igen
Gravatar #4 - Viperaberus
28. okt. 2004 08:46
OK, det burde de sgu vide i teknisk support :-O

Og lad nu være med at ødelægge Newz layout med så lange links :-P
Gravatar #5 - amokk
29. okt. 2004 23:12
ok, skrev flg. mail til dem i onsdags og har endnu ikke fået svar... har en regning fra dem liggende som skal betales, og den har jeg ik betalt og gør det ik får jeg får svar...

-----Original Message-----
From: "esben von buchwald"
To: [email protected]
Date: Wed, 27 Oct 2004 22:02:54 +0200
Subject: Kreditering pga. nedetid

Jeg opdagede i går aftes, at det var umuligt for mig at modtage mails på
min mailserver som jeg har stående herhjemme.

Jeg har brugt det meste af dagen i dag på at undersøge problemet, og det
viser sig at port 25 er blevet totalt lukket, også for modtagelse gennem
jeres backup-mx server.

Jeg har haft utallige opkald til den tekniske support, hvor jeg hver gang
fået at vide at jeres backup-mx server intet fejler, og at jeg blot
skulle
følge vejledningen på
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogta...
627
i afsnittet om opsætning af mailserver.

Men mit system har været opsat efter denne i et halvt år uden problemer.

Ved at spørge rundt omkring i diverse debatfora, finder jeg frem denne
nyhed:

Override=%2Fportlets%2Fcms%2Fnyhed%2Fshow_nyhed&CMSnyheder_1id=15+sikring
+mod+spam&_windowLabel=CMSnyheder_1&_pageLabel=kndsrvc_nyhedsoversigt

Jeg kan derfor konkludere at I - uden at orientere kunderne - har lukket
fuldstændigt af for port 25 på jeres webspeed forbindelser, og derefter
krævet at man aktivt beder om at få åbnet porten igen. De personer jeg
har
talt med i teknisk support, påstod over for mig at port 25 havde været
lukket i et år, og at førstnævnte vejledning burde virke. De mente at det
slet ikke kunne komme på tale at genåbne min port 25.

Men efter at have læst ovenstående nyhed, kunne jeg kontakte det nævnte
tlf. nummer, først kom jeg til at tale med tek. support IGEN, som stadig
nægtede at åbne porten, men efter at jeg havde refereret til nyheden,
blev
jeg stillet om til kundeservice, som åbenbart gerne ville åbne porten for
mig.

Dette har betydet at jeg i perioden 19/10 og frem til i dag, 27/10 for en
30 min siden, ikke har modtaget noget af det post som er blevet sendt til
mig, og har derfor på ingen måde haft glæde af min mailserver med
tilhørende websped-forbindelse.

Derfor vil jeg bede jer om at sende en kreditnota på mindst 9 dages
webspeed abbommement, hvilket beløber sig i ca 100 kr (præcist 98,42kr).

Jeg vil samtidig informere om, at jeg efter denne oplevelse (specielt
svarene fra supporten og den manglende information af mig som kunde) ikke
har meget til overs for at være TDC KabelTV kunde. Hvis jeg oplever flere
problemer af denne slags med Webspeed, vil jeg med garanti være ekskunde
hos jer. Specielt med de tilbud man kan se hos firmaer som f.eks.
CyberCity og Tele2 for tiden.

MVH: Esben von Buchwald
Kundenr. 605 xxx 418 (har efterhånden lært det i udenad!!!)
Gravatar #6 - Wolly
30. okt. 2004 17:54
hehe jeg har ligesom dig for nyligt oplevet problemer med TDC. Godt nok var det ikke angående en privat internet forbindelse, men problemet blev 10 doblet pga. ukompetente medarbejdere i support afdelingen...

Vil du ikke lige skrive deres respons i denne tråd, når du høre fra dem. Det kunne være sjovt at høre hvad de siger:-)
Gravatar #7 - Acro
30. okt. 2004 18:51
#5 amokk:
Du er godt naiv og blåøjet, hvis du ikke selv har læst deres generelle forretningsbetingelser og de specifikke abonnementsbetingelser.

Tror du virkelig på, at du får krediteret en del af abonnementet, når du intet sted med produktet er lovet en oppetid eller en tilgængelighed på alle porte.

Dit regnestykke bør også se anderledes ud, for du har kun haft nedetid på en specifik port ud af 65.536, hvorfor TDC Kabel-TV i så fald kun skulle skylde dig 0,0015 kr., da din forbindelse på intet tidspunkt har været så restriktiv, at den ikke har kunne anvendes fuldt.
Gravatar #8 - amokk
30. okt. 2004 21:32
#7 jeg har jo netop ikke kunnet bruge den fuldt ud... en af de vigtigste funktioner med min internetlinje er at køre mailserver, og det har ikke været muligt i denne periode.

jeg regner da med at du også kan se det groteske i at de bare lukker nogle porte for kunderne, uden hverken at informere kunderne eller tek.support, og samtidig instruerer tek.support om ikke at åbne portene hvis kunderne beder om det.
Gravatar #9 - Acro
31. okt. 2004 02:51
#8 amokk:
Jeg kan sagtens se det forkerte i det, og jeg kan godt se, at deres informationsstrøm bør forbedres væsentligt.

Jeg synes dog, at det havde været bedre, hvis du havde indsendt det som konstruktiv kritik, hvor du ikke ville fastsætte et urimeligt krav. Det virker lidt som om, at det for dig er okay, hvis du bare får betaling for nedetiden.

Desuden er der jo ikke tale om en linje, som de overhovedet tør love hastighed, tilgængelighed eller oppetid på. Det sælges som "op til" hastigheder, og løsningen er henvendt til alt andet end erhvervsmæssige formål.
Gravatar #10 - amokk
31. okt. 2004 04:25
det har du ret i, jeg skelner bare mellem ting som systemnedbrud og overbelastning, og så begrænsninger som de laver med vilje.

hvis du pludselig ikke kunne modtage SMS beskeder på din telefon, og du ikke anede det fordi du jo ikke vidste folk havde skrevet til dig, havde du nok også brokket dig til dit teleselskab...

i øvrigt har jeg også tidligere fået refunderet lidt over en uges abbonnement, da de lavede en kæmpe brøler i deres system, en gang hvor jeg havde ISDN+ADSL, og opsagde ISDN delen.
Gravatar #11 - amokk
5. nov. 2004 11:08
well, har talt med dem igen, de påstår ikke at have fået mailen, så jeg har sendt den igen...

amatør-firma, altid noget de lige har fordoblet min upload...
Gravatar #12 - mib-vejle
5. nov. 2004 11:09
er det et proacess abb. eller et privat abb du har hos dem ?
Gravatar #13 - amokk
5. nov. 2004 11:27
vil lige tillade mig at gentage overskriften:

"Problemer med egen mailserver og port 25 på Webspeed-forbindelse"
Gravatar #14 - mib-vejle
5. nov. 2004 11:32
Ha, så er der lukket for port 25 total ! du skal relaye over deres mail server !

De har en bestemt dns record du skal sætte din mx til før du kan modtage mail !
Gravatar #15 - amokk
5. nov. 2004 12:05
prøv lige at læse hele denne tråd, mester!

"Ha, så er der lukket for port 25 total !"
ja jeg fik den ligesom åbnet igen

"du skal relaye over deres mail server !"
det var netop det der ikke virkede
Gravatar #16 - mib-vejle
5. nov. 2004 12:07
du kan ikke få den port åbnet ! det er en gang vås !
Gravatar #17 - amokk
5. nov. 2004 12:19
det aner du ikke en skid om kan jeg høre!

jeg gentager lige den URL som du ikke gad læse før:

og jeg citerer fra den:

"Du har mulighed for at få åbnet for port 25 ved at ringe til kundeservice på 80 80 40 10."

og eftersom jeg er i stand til at modtage mails igen, må det jo betyde at de åbnede den da jeg ringede ind!
Gravatar #18 - mib-vejle
5. nov. 2004 13:10
ja men nu har jeg arbejdet som sys admin i en af de store virksomheder herhjemme og det er ikke lykkedes nogen endnu og få åbnet den port !
Gravatar #19 - amokk
5. nov. 2004 14:01
utroligt så klog du er...

prøv at skrive

telnet 80.167.215.62 smtp

skriv derefter

ping -a 80.167.215.62

vil du stadig påstå at det er umuligt at få åbnet port 25 på en webspeed forbindelse?
og hvorfor læser du ikke det link jeg har gentaget for dig 3 gange nu?
Gravatar #20 - The-Lone-Gunman
5. nov. 2004 17:29

Fordi han jo er en mægtig sys-admin, og som bekendt ved de alt. Derfor behøver han ikke se dit link.

Eller hvordan er det nu det er...
Gravatar #21 - amokk
5. nov. 2004 21:42
#20 yeah...

han har måske bare skrevet de 2 ovenstående kommandoer i URL feltet på sin browser (da han ik kan finde ud af at åbne en cmd prompt) - og derfor nægter han stadig at tro på at det virker
Gravatar #22 - amokk
24. nov. 2004 22:19
så er der lidt opfølgning på sagen:

Kundesvar på sagsnummer: 6200XXX
Tak for din mail af 10. november vedr. reduktion pga. nedetid.

Vi beklager dybt den behandling du har fået af teknisk support.

Dine indvendinger er noteret og der er blevet foretaget nødvendige tiltag for at undgå lignende situation i fremtiden.

Som en refusion for episoden tilbyder vi dig en reduktion svarende til 200 kr., som vil blive pålagt næste faktura.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på 80 80 40 10.

Venlig hilsen

Julia Nielsen
Kunderådgiver
Gravatar #23 - Wolly
26. nov. 2004 16:24
Man må sq give dem at de tager klager seriøst... Jeg synes at det er virkelig god service at de giver dig pengene tilbage, men det ændre ikke på deres uduelighed :-)
Gravatar #24 - amokk
26. nov. 2004 16:54
hmmm har sgu lige fået ENDNU en mail fra dem... (det skal lige siges at jeg sendte mailen til dem 2-3 gange på opfordring af hende damen jeg talte med da jeg ringede og spurgte hvorfor de ikke havde svaret.)

Kundesvar på sagsnummer: 6221xxx

Tak for din 29. oktober 2004.

Jeg beklager meget det sene svar, som skyldes stor travlhed.

Vi kan ikke se, at port 25 skulle være lukket derfor vil du på næste fakura finde en kompensation på kr. 200,00.

Hvis der stadigvæk skulle være problem, skal du henvende dig til vor support på tlf. 80 80 40 20, ellers vil du ikke få noget af abonnementet refunderet.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på 80 80 40 10, eller klik ind på tdckabeltv.dk

Venlig hilsen

Birgitte Nor Nielsen
Kunderådgiver

nu er det så bare spændende om de vil give mig 2x200 kr, fordi de begge går ind og krediterer mig... man kan jo håbe!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login