mboost-dp1

Problemer med mus under Linux

Gå til bund
Gravatar #1 - TheFaN
9. jun. 2003 13:01
Jeg har installeret Mandrake 9.1 Linux

Min mus virker ikke. Jeg kører normalt med en Microsoft Intelii(optisk med ledning). Da jeg installede Linux virkede den fint nok, men ligepludselig gik den død(efter nogen timer)

Som sagt, det skete lige pludselig. Jeg slukkede min computer i går aftes og tænkte det måske virkede når jeg stod op - men næ nej. Jeg har prøvet at skifte port på computeren, men den reagere overhovedet ikke på det.

Så prøvede jeg at sætte min trådløse mus til(den som hører til mit trådløse kasteratir fra Logitech) det hjalp heller ikke. Mit keyboard virker fint!! Jeg HAR prøvet at skifte batterier i min trådløse mus.

Min Intelli mus kører usp port, og min trådløse kører i ps/2 port.

Når jeg hiver stikket ud til Microsoft musen så kommer Linux med en fejlmeddelse og siger der ikke er tilsluttet nogen mus. Men når jeg sætter stikket i igen og starter siger den ikke noget, men musen virker stadigvæk ikke.

Nogen som kan hjælpe?
Gravatar #2 - Wolly
9. jun. 2003 13:49
Tjek din XF86Config-4 fil. den ligger under /etc/X11 og sektionen InputDevice skal se nogenlunde således ud:

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IntelliMouse"
Option "Device" "/dev/ttyS1"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Din device option skal ændres til den port din mus er tilsluttet!

Jeg har selv haft nogle problemer med at Mandrake i opstarten valgte at ændre i XF86' filen, så min mus ikke virkede... Underlig fejl, men det virkede igen hvis jeg selv skrev de rigtige værdier!
Gravatar #3 - DUdsen
9. jun. 2003 15:24
eller så prøv at se om ikke mousedrake kan hjælpe dig
Gravatar #4 - Acro
9. jun. 2003 16:18
#2 @Wolly:
Man fristes til at spørge, hvorfor det skal være så bøvlet at få sin mus til at virke - det er BARE en mus. En helt basal ting, som de fleste (i mine øjne) brugervenlige operativsystemer sagtens sørger for at installere og konfigurere korrekt - Windows indbefattet.
Gravatar #5 - Wolly
9. jun. 2003 20:01
@ Acro
hehe yeps... Nu skal det jo så lige siges, at Mandrake i 99,9% af tilfældene klare problemet, men det kan jo gå galt. Jeg har da også set windows maskiner der lavede sjove ting med musen. For det meste noget med at den begyndte at hoppe rundt på skærmen, eller at hjulet ikke virkede rigtigt. Og her var der sq ikke så meget at gøre, andet end geninstallere. Måske et smart fix i regdb'en kunne have klaret problemet, men det anser jeg for mere uoverskueligt end XF86Config filen.

For at imødekomme din næste kommentar :-) vil jeg give dig ret i at det sikkert skyldtes en fejl i 3parts software, men det er jeg egentligt ligeglad med. Det virkede ikke!
Gravatar #6 - Acro
9. jun. 2003 20:34
#5 @Wolly:
Det skyldes med stor sandsynlighed en fejl i tredjeparts software. Spørg til side, det skyldes det sikkert - for jeg har aldrig oplevet at Windows får problemer med noget hardware på en tom maskine.

Det er muligt at dette også kan være årsagen på Mandrake (det lyder dog ikke sådan), men jeg var af den overbevisning at Linux var mere 'sikkert' - og forskellige processor ikke derfor kunne konfigurere andre, hvilket jo i realiteten er det der er sket i denne sag (hvis det altså skyldes tredjeparts software).

Jeg var ligeledes af den tro at Mandrake var den 'Linux-version' der henvender sig mest til begyndere, hvis man skal skrive nogle linjer i en tekstfil for at få enten en Microsoft eller en Logitech-mus (som man efterhånden må forvente er standard på markedet) til at virke - så må der være noget galt. Det er på ingen måde brugervenligt.

Med disse underbygninger synes jeg endnu engang jeg har fået belæg for at Linux ikke er klar til brug på maskiner, der primært betjenes af almindelige mennesker.
Gravatar #7 - sKIDROw
9. jun. 2003 22:03
@ Acro

Via af mit arbejde på en værksted har jeg mere end en gang set en Windows maskine nægte at bruge mus, hvis man sætter end anden en til end den man hele tiden har kørt med.. ;)
Der skal man så fjerne enhver musedriver i enhedshåndteringen, og derefter vil den kunne finde den igen.
Selv store softwarehuse i Redmond washington kan lave den slags dumme fejl.. ;)
Desuden kan både Mandrake og Redhat sagtens finde ud af de fleste mus normalt.
Mandrake har dog ind i mellem lavet nogle dumme fejl..

Min favorit måde at konfigurere X på, er ved at køre en XFree86 -configure og finpudse bagefter.. :)
Gravatar #8 - Wolly
9. jun. 2003 22:08
@ Acro
hehe... Jeg giver dig 90% ret. Her kommer en lille indrømmelse :-) Da jeg skulle fikse en af mine gode vininders comp, spurgte hun om hun skulle have Linux eller Windows ( no shit det var hende der spurgte :-)

Jeg installerede Windows til hende, netop fordi at det er nemmere at gå til, og det ikke fucker fuldstændig op hvis man sætter musen i en anden port.

Hvis jeg var administrator i en virksomhed ville jeg dog aldrig tøve ved at installere Mandrake på samtlige maskiner, da jeg jo selv ville være der hver dag til at tage mig af problemerne, og der efter min mening er færre problemer på Mandrake end Winows.

Nogle af de små perl-programmer der ligger i Mandrake til at hjælpe med opsætning af X-serveren, laver desværre stadig nogle fejl, men den er blevet meget bedre.

Hvad angår min mus-fejl i Windows, var det på en helt ren installation. Kun windows og Logitech's drivere var installeret, Jeg valgte netop at starte med Logitech drivere da de plejer at virke 100%. Jeg må indrømme at jeg blev noget forbløffet da musen ikke virkede ordenligt. Jeg brugte et par timer på at forsøge at løse problemet, og forsøgte så at geninstallere, hvorefter det hele virkede som det skulle!

Til din påstand om at Linux ikke er til brug for almindelige mennesker er jeg ikke helt enig. Almindelige mennesker kan sagtens bruge Linux, men det krever stadig at det er en kyndig person der installere systemet. Der er ingen af mine venner der er i tvivl om hvordan de betjæner min maskine, når de er på besøg ( de fatter dog stadig ikke at de skal gå ind under /mnt/bigdrv/music for at finde mine musikfiler :-)
Gravatar #9 - Acro
9. jun. 2003 22:13
#8 @Wolly:
Logitech har problemer med deres drivere til Windows XP - erfaringen siger at man ikke skal bruge dem, netop den melding er også blevet udsendt i adskillige store virksomheder som memo til de IT-ansvarlige.
Gravatar #10 - Wolly
9. jun. 2003 22:27
oki det vidste jeg ikke...
Når jeg sammenligner to OS'er gør jeg det ud fra komplette systemer, der kan udføre de opgaver jeg skal bruge dem til. Hvis jeg f.eks skulle lave grafik, ville jeg sammenligne Windows med Photoshop installeret mod en Mandrake med GIMP osv.

Derfor opfatter jeg det også som et svaghedstegn for windows at Logitech's drivere ikke virker ordenligt, selv om at det ikke har noget som helst at gøre med Windows. Det er at sammenligne med at Mandrake har en svaghed med ATI kort, der tager flere dage at installere rigtigt, eller at det kan tage 2 - 3 timer at finde ud af hvordan man konfigurerer sin X-server til at bruge TVout på NVIDIA kort. Så længe at man bruger mærkevarer, opfatter jeg det som en svaghed for systemet, når de ikke virker ordenligt!

@ TheFaN
Beklager at vi har snuppet din tråd... Hvis du ikke har fået fikset din comp endnu, så bare skriv igen eller send en pm, så kan vi se om der er nogen der kan hjælpe :-)
Gravatar #11 - Acro
9. jun. 2003 22:46
#10 @Wolly:
Jeg ved ikke helt om jeg vil opfatte det som et problem med Logitechs drivere - for hvorfor installere drivere til noget der virker (de specielle genvejsknapper virker efterhånden også med Windows XPs standarddriver)?

Men det er for ringe at der ikke gøres opmærksom på det direkte hos Logitech, men det kan måske (synes jeg) opvejes af at Windows fortæller at driveren ikke er signeret og det ikke anbefales at installere denne.
Gravatar #12 - Wolly
9. jun. 2003 23:06
Jeg har endnu ikke oplevet en eneste driver der var signeret af MS. Hverken min OKI printer driver, mit NVIDIA grafikkort eller min Compaq skærm. Så den validering skider jeg højt og flot på!

Som du også siger er det Logitech's fejl, og det er for dårligt at de distribuere en driver der ikke virker. Men det ændre ikke ved at jeg vurderer systemerne med alle nødvendige drivere installeret. Hvis det ikke var fordi jeg skulle bruge middle button, havde jeg aldrig installeret driverne...
Gravatar #13 - DUdsen
10. jun. 2003 10:15
#6 hvis mandrake har fået besked på at der er en USB mus tilsluttet leder den ikke efter en ps2 mus specielt ikke hvis USB controleren returnere en sucess kode.

Mousedrake(son jeg henviser til i #2) kan som regel klare problemerne for en, mousedrake er mandrake muse-konfigurations værktøj den er enten grafisk i X eller ncurses baseret uden for.

Mht til logitech cordless så er de pisse besværlige at have med at gøre pga højt batteri forbrug og interferens samt at det ikke altid er lige nemt at sørge for at mus og modtager er i sync.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login