mboost-dp1
Problemer med Wine - hjælp udbedes så vidt muligt
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
[hektor@home Miranda ICQ]$ wine miranda32.exe
Invalid path 'c:windows' for windows directory: does not exist
Perhaps you have not properly edited or created your Wine configuration file.
This is (supposed to be) '/home/hektor/.wine/config'
---
fint nok; vi kigger lige i den config-fil:
---
[...]
[Drive C]
"Path" = "/usr/share/wine-c"
"Type" = "hd"
"Label" = "MS-DOS"
"Filesystem" = "win95"
[...]
[wine]
"Windows" = "c:\windows"
"System" = "c:\windows\system"
"Temp" = "e:\"
"Path" = "c:\windows;c:\windows\system;e:\;e:\test;f:\"
"Profile" = "c:\windows\Profiles\Administrator"
---
Fint nok - jeg skal altså på en eller anden måde få oprettet de nødvendige windows-biblioteker i /usr/share/wine-c, men hvor skal jeg finde dem hende?
Jeg kører "Wine 20020710".
Invalid path 'c:windows' for windows directory: does not exist
Perhaps you have not properly edited or created your Wine configuration file.
This is (supposed to be) '/home/hektor/.wine/config'
---
fint nok; vi kigger lige i den config-fil:
---
[...]
[Drive C]
"Path" = "/usr/share/wine-c"
"Type" = "hd"
"Label" = "MS-DOS"
"Filesystem" = "win95"
[...]
[wine]
"Windows" = "c:\windows"
"System" = "c:\windows\system"
"Temp" = "e:\"
"Path" = "c:\windows;c:\windows\system;e:\;e:\test;f:\"
"Profile" = "c:\windows\Profiles\Administrator"
---
Fint nok - jeg skal altså på en eller anden måde få oprettet de nødvendige windows-biblioteker i /usr/share/wine-c, men hvor skal jeg finde dem hende?
Jeg kører "Wine 20020710".
Ved ikke hvordan, men dejligt at se at jeg ikke er den eneste der bruger den superdejligere ICQ-klient Miranda (http://miranda-icq.sourceforge.net/)... hehe...
Held og lykke...
Held og lykke...
I linux virker som en character der symboliserer at nu kommer den et specielt tegn. \ betyder derfor at der kommer et . Ved dog ikke om det også er gældende i wine-config-filen...
LOL nu virker den sq :)
Jeg lavede bare bibliotekerne i sin tid, og kopierede DLL'erne over når den spurgte efter dem (W2K) ... det virkede ikke, så jeg tænkte bare 'fuck det, jeg har Kopete'.
Spørg mig ikke hvorfor det plusli virker nu så ... =)
Jeg lavede bare bibliotekerne i sin tid, og kopierede DLL'erne over når den spurgte efter dem (W2K) ... det virkede ikke, så jeg tænkte bare 'fuck det, jeg har Kopete'.
Spørg mig ikke hvorfor det plusli virker nu så ... =)
Jeg ved ikke helt med den klient i omtaler, men jeg bruger selv Ickle (http://ickle.sourceforge.net/). Hvis I vil prøve den, så gør jer selv den tjeneste at compile den selv :)
Nu hvor diskussionen røg hen på ICQ-klienter til Linux i stedet for opsætning af Wine, er der så nogen af jer, der kender til en klient, der kan "dockes" i "systray"? Jeg kunne forstille mig en klient, der hægter sig på en af de applets, der kan køre der, så man ikke behøver have vinduet åbent konstant, blot for at se, om der kommer beskeder.
Evt. også hvordan man får det sat op, så man kan bruge en global short-cut til at modtage nye beskeder, give vinduet fokus/skjule det osv.
Evt. også hvordan man får det sat op, så man kan bruge en global short-cut til at modtage nye beskeder, give vinduet fokus/skjule det osv.
Bare for at vende tilbage til WINE, så kunne du jo prøve med Trillian. Den taget IRC, ICQ, AIM, Yahoo, og MSN.
Bare for at vende tilbage til WINE, så kunne du jo prøve med Trillian. Den taget IRC, ICQ, AIM, Yahoo, og MSN.
Det var netop fordi den kun eksistere til Windows :(
Jeg sad lige og fik en ide. Jeg tror ikke at den virker, men alligevel.
Når du quoter (” ”) dine stier, så kan det faktisk være at du kan nøjes med ”” i stedet for, som normalt, ”\” da du jo netop bruger ”\” for at vise at det er ”” du mener.
Det blev noget rod jeg fik skrevet, men du ved hvad jeg mener :)
Det var netop fordi den kun eksistere til Windows :(
Jeg sad lige og fik en ide. Jeg tror ikke at den virker, men alligevel.
Når du quoter (” ”) dine stier, så kan det faktisk være at du kan nøjes med ”” i stedet for, som normalt, ”\” da du jo netop bruger ”\” for at vise at det er ”” du mener.
Det blev noget rod jeg fik skrevet, men du ved hvad jeg mener :)
#12 BurningShadow:
Eftersom /usr/share/wine-c/ er et TOMT bibliotek, så er det sgu nok ret ligegyldigt.
Problemet er, at jeg IKKE ved, hvor i alverden jeg finder de skide Windows-biblioteker, som Wine skal bruge - og de hjælpe-filer, jeg har kunnet finde, siger bare "peg på det rigtige bibliotek" UDEN at fortælle, hvad fanden det er for biblioteker.
Det svarer lidt til at skulle spille et helt nyt spil, når dommeren peger på dig med en ladt pistol og siger "hvis du bryder reglerne skyder jeg dig, men du må ikke få at vide, hvad reglerne er", og det er desværre lidt for karakteristisk for de OSS-projekter, jeg har set.
Eftersom /usr/share/wine-c/ er et TOMT bibliotek, så er det sgu nok ret ligegyldigt.
Problemet er, at jeg IKKE ved, hvor i alverden jeg finder de skide Windows-biblioteker, som Wine skal bruge - og de hjælpe-filer, jeg har kunnet finde, siger bare "peg på det rigtige bibliotek" UDEN at fortælle, hvad fanden det er for biblioteker.
Det svarer lidt til at skulle spille et helt nyt spil, når dommeren peger på dig med en ladt pistol og siger "hvis du bryder reglerne skyder jeg dig, men du må ikke få at vide, hvad reglerne er", og det er desværre lidt for karakteristisk for de OSS-projekter, jeg har set.
Hektor, hvis du "bare" vil have wine til at brokke sig mindst muligt, burde du nok overveje helt at lave en partition/mappe kun til formålet og så tage en kopi af f.eks en reinstalleret 98/2k/XP og lægge derover. Så har du rent faktisk alle de filer den nu kunne få brug for.
Jeg har lavet en ekstra partition på 1gb på min comp, og installeret 2k der, slettet den fra bootloaderen, og mountet den i RH hvor den bliver brugt af wine.
Jeg ved godt det tager 1gb plads, men det virker suverænt for mig og jeg slap af med alle de ting den skulle bruge.
Kan dette så evt. bruges ?
:)
#14 K_Jr:
"http://winehq.com/Docs/wine-user/configuring.shtml#CONFIG"
Igen et skidegodt eksempel på det jeg skrev lige før; det er fint forklaret, hvordan config-filen skal se ud, men IKKE hvor FANDEN I HELVEDE jeg finder de skide filer, der skal ligge i "windows" og "windows\system32".
"Jamen, dem finder du da bare på din harddisk" er et af de svar, jeg har fået fra en "hjælpsom" person på IRC, som så mente, at jeg var dum, da jeg sagde, at jeg ikke havde den fjerneste idé om, hvad der skulle bruges.
Jeg kan finde ét bibliotek i wine-installationen, som indeholder nogle windows-dll-filer, men er det "windows"- eller "windowssystem32"-filer - eller er det en stor pærevælling?
Der er ikke nogen ordentlig dokumentation til det område - DET er problemet.
"http://winehq.com/Docs/wine-user/configuring.shtml#CONFIG"
Igen et skidegodt eksempel på det jeg skrev lige før; det er fint forklaret, hvordan config-filen skal se ud, men IKKE hvor FANDEN I HELVEDE jeg finder de skide filer, der skal ligge i "windows" og "windows\system32".
"Jamen, dem finder du da bare på din harddisk" er et af de svar, jeg har fået fra en "hjælpsom" person på IRC, som så mente, at jeg var dum, da jeg sagde, at jeg ikke havde den fjerneste idé om, hvad der skulle bruges.
Jeg kan finde ét bibliotek i wine-installationen, som indeholder nogle windows-dll-filer, men er det "windows"- eller "windowssystem32"-filer - eller er det en stor pærevælling?
Der er ikke nogen ordentlig dokumentation til det område - DET er problemet.
#14 K_Jr:
"Hektor, hvis du "bare" vil have wine til at brokke sig mindst muligt, burde du nok overveje helt at lave en partition/mappe kun til formålet og så tage en kopi af f.eks en reinstalleret 98/2k/XP og lægge derover. Så har du rent faktisk alle de filer den nu kunne få brug for."
Og når man nu ikke vil have Windows på sin maskine? Hvad med de folk, der ikke ejer en lovlig Windows-licens, men gerne vil kunne bruge nogle Windows-programmer - skal de bare gå ud og stjæle, for at få det til at virke?
"Hektor, hvis du "bare" vil have wine til at brokke sig mindst muligt, burde du nok overveje helt at lave en partition/mappe kun til formålet og så tage en kopi af f.eks en reinstalleret 98/2k/XP og lægge derover. Så har du rent faktisk alle de filer den nu kunne få brug for."
Og når man nu ikke vil have Windows på sin maskine? Hvad med de folk, der ikke ejer en lovlig Windows-licens, men gerne vil kunne bruge nogle Windows-programmer - skal de bare gå ud og stjæle, for at få det til at virke?
Ok, vi er nok lidt gået lidt forbi hinanden.
Det startede med, at du gerne ville have en "ordentlig" ICQ klient til at virke under RedHat. Og så prøvede du wine, der brokkede sig ?
Eller hva ?
Det startede med, at du gerne ville have en "ordentlig" ICQ klient til at virke under RedHat. Og så prøvede du wine, der brokkede sig ?
Eller hva ?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.