mboost-dp1

Promise raid array recovery

Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
25. jan. 2007 07:12
Jeg er i den uheldige situation at jeg har brugt en promise controller til at lave et RAID 1 array (Mirror) af to SATA diske. RAID array'et virkede sådan set fint i min promise controller, men da jeg opgraderede min computer til et motherboard som brugte en Intel Matrix RAID controller i stedet, var indholdet af diskene væk.

Intel RAID controlleren betragter ikke mine to diske som RAID diske og hvis den skal gendanne diskene som et RAID array betyder det at den vil slette indholdet af diskene først.

Windows genkender ikke indholdet af diskene, enkeltvis, selvom de to diske er mirrored og burde indeholde samme data begge to så betragter Windows dem også som værende i et ukendt format.

Tilsyneladende har min promise controller sit egen hjemmebyggede format til sine diske, hvilket betyder at jeg nu har to diske med samme indhold, som jeg ikke kan læse (Så meget for at køre mirrored diske, for ekstra sikkerhed :p).

Er der nogen af jer der kender nogen GRATIS programmer der kan hive data ud af diskene, så jeg ikke mister alle mine data ?

Jeg har fundet et enkelt program som kan finde alle filerne på diskene, desværre koster det 80$ for en licens til programmet, hvis jeg vil andet end kigge på filnavnene (Og jeg nægter at betale cirka 500 kroner for et stykke software der kun skal bruges en enkelt gang).
Gravatar #2 - themuss
25. jan. 2007 11:10
De burde altså virke... Hvilken promise controller er det helt præcist, du har haft dem kørende på?

Tilsyneladende har min promise controller sit egen hjemmebyggede format til sine diske
Det der er jeg ikke så sikker på, alle mine fire promise controllere har fungeret fint (2 onboard og 2 Fasttrak100) og ja mirrorede drev har fint kunnet boote enkeltvis.
Gravatar #3 - Mort
25. jan. 2007 12:14
Det er en promise fasttrack 20378 controller jeg havde på det gamle ASUS P4C800-E Deluxe motherboard. Desværre er den controller ikke til at finde på promises webside, jeg formoder det er fordi det er et OEM produkt så de har overladt alt support til ASUS selv.
Gravatar #4 - Draijsch
25. jan. 2007 14:06
Jeg her haft nøjagtig det samme bundkort, og jeg kunne heller ikke overføre en raid 0. Så det kunne godt tyde på at den laver noget underligt med diskene.
Gravatar #5 - themuss
25. jan. 2007 19:27
Nu er der stor forskel på raid0 og raid1... Raid0 lægger bla metadata på disk1...
Gravatar #6 - Draijsch
25. jan. 2007 20:24
ok, det vidste jeg ikke. Vil det sige at det ikke er muligt at rykke et Raid 0 system, hvis det ikke er den samme raidcontroler?
Gravatar #7 - themuss
25. jan. 2007 20:29
#6 Det kommer an på fabrikat osv osv... Hvis de har valgt samme løsning så kan det vel godt virke... Jeg aner ikke om der er standarder for meta-filsystem på SCSI-RAID, men der er ikke på IDE-raid.

Så nej i teorien kan du ikke bare hælde en raid0-løsning over på en anden controller. Måske kan du praksis hacke dig vej frem.

#1's problem går på RAID1.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login