mboost-dp1
Resonans
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hejsa ..
Nogen der har erfaring med støjdæmpning af Chieftec kabinetter?
Mit Full tower setup larmer som en jet .. Det er udelukkende resonans, flår jeg blæserne (4x80mm Papst) ud siger de intet.
Så jeg leder vel efter en (smart) måde at skrue blæserne ind på, så de ikke kan sidde og ryste rundt .. anyone?
På forhånd tak :)
Nogen der har erfaring med støjdæmpning af Chieftec kabinetter?
Mit Full tower setup larmer som en jet .. Det er udelukkende resonans, flår jeg blæserne (4x80mm Papst) ud siger de intet.
Så jeg leder vel efter en (smart) måde at skrue blæserne ind på, så de ikke kan sidde og ryste rundt .. anyone?
På forhånd tak :)
Du kan jo altid prøve at ligge et stykke stødabsorberende materiale mellem monterinspunkterne på blæserne og kabinttet, fx kraftig skumgummi/alm. gummi/whatever. Ellers, hvis der er plads, kan man hænge blæserne op i elastikker. Jeg har selv gjort det ved en 120mm blæser, den vipper lidt når der kommer power på, men den larmer næsten ikke (kun airflow).
En anden måde at fjerne resornansen, er med den type lyddæmper man bruger i biler, sæt det på alle størrer flader på kabinettet, og de vil forhindre pladerne i at vibrere.
BTW. 4x80mm Papst? Har du hørt om vandkøling? ;-)
En anden måde at fjerne resornansen, er med den type lyddæmper man bruger i biler, sæt det på alle størrer flader på kabinettet, og de vil forhindre pladerne i at vibrere.
BTW. 4x80mm Papst? Har du hørt om vandkøling? ;-)
> ... stødabsorberende materiale mellem monterinspunkterne
> på blæserne og kabinttet
Tjah .. ingen monteringspunkter som sådan, men 80mm clips man klicker blæserne ind i. så nej ...
> elastikker.
Tænkte på det men de rådner jo relativt hurtigt .. det skulle være permanent :)
> En anden måde at fjerne resornansen, er med den type
> lyddæmper man bruger i biler, sæt det på alle størrer
> flader på kabinettet, og de vil forhindre pladerne i at
> vibrere.
Så dem på studiedata. Jeg er dog på et begrænset budget, men hvis det er måden at gøre det på ...
> Har du hørt om vandkøling? ;-)
Hehe yeps men ... tjah ... hvorfor egentlig ikke.
Well. Det er den første maskine jeg selv bygger så der skal vel være plads til lidt fejl :)
Tak for svar !
> på blæserne og kabinttet
Tjah .. ingen monteringspunkter som sådan, men 80mm clips man klicker blæserne ind i. så nej ...
> elastikker.
Tænkte på det men de rådner jo relativt hurtigt .. det skulle være permanent :)
> En anden måde at fjerne resornansen, er med den type
> lyddæmper man bruger i biler, sæt det på alle størrer
> flader på kabinettet, og de vil forhindre pladerne i at
> vibrere.
Så dem på studiedata. Jeg er dog på et begrænset budget, men hvis det er måden at gøre det på ...
> Har du hørt om vandkøling? ;-)
Hehe yeps men ... tjah ... hvorfor egentlig ikke.
Well. Det er den første maskine jeg selv bygger så der skal vel være plads til lidt fejl :)
Tak for svar !
west
Du kan købe de tæpper i en hver bilforretning :)
Det er heller ikke særligt dyrt. Har bare ikke lige fået nosset mig selv sammen til at få det købt og installeret endnu
Du kan købe de tæpper i en hver bilforretning :)
Det er heller ikke særligt dyrt. Har bare ikke lige fået nosset mig selv sammen til at få det købt og installeret endnu
"> elastikker.
Tænkte på det men de rådner jo relativt hurtigt .. det skulle være permanent :)"
Okay... Hvis du går i skole/har adgang til: Fjedre! Ja, ganske almindelige fjedre... :)
Nu ved jeg ikke hvordan de clips ser ud, men jeg ville nok nakke nogle gummipropper (dem med hul) fra kemi (til glaskolber alverdens andet kemitingeltangel) og forsøge at bruge dem, for der kan man vel også clipse dem i? Og så en kraftig skrue af den gamle slags til blæsere (dem som ikke kræver gevind eller møtrikker, de skruer selv for) til at holde gummiproppen.
Finder lige nogle flere monteringsmetoder....
Tænkte på det men de rådner jo relativt hurtigt .. det skulle være permanent :)"
Okay... Hvis du går i skole/har adgang til: Fjedre! Ja, ganske almindelige fjedre... :)
Nu ved jeg ikke hvordan de clips ser ud, men jeg ville nok nakke nogle gummipropper (dem med hul) fra kemi (til glaskolber alverdens andet kemitingeltangel) og forsøge at bruge dem, for der kan man vel også clipse dem i? Og så en kraftig skrue af den gamle slags til blæsere (dem som ikke kræver gevind eller møtrikker, de skruer selv for) til at holde gummiproppen.
Finder lige nogle flere monteringsmetoder....
Fjedre .. opfindsomt =)
Tæpperne lyder ellers okay hvis man kan få dem uden at skulle leve af havregød resten af måneden ..
Hmm. Havde aldrig overvejet at resonans kunne udgøre et problem. Hehe .. Well. Man lærer jo hele tiden :)
Tæpperne lyder ellers okay hvis man kan få dem uden at skulle leve af havregød resten af måneden ..
Hmm. Havde aldrig overvejet at resonans kunne udgøre et problem. Hehe .. Well. Man lærer jo hele tiden :)
Er fire blæsere (ud over CPU-køleren og den i strømforsyningen) ikke ret meget? Jeg har to ekstra (en i fronten ved HD, en bagi) Pabst blæsere i, og jeg må sige det eneste jeg lægger mærke til er støjen fra min WD Caviar SE - det er min erfaring at man ikke skal sætte flere blæsere i end højest nødvendigt da det (sjældent) kan svare sig at have flere i...
[edit] ellers kan du jo købe de sjove powerfluid-blæsere hos chippen.dk - hvis du tør!
[edit] ellers kan du jo købe de sjove powerfluid-blæsere hos chippen.dk - hvis du tør!
WD Caviar er OND. Yep, har den selv. (80G 7200RPM med 8M cache typen).
Men den her virker sq:
http://studiedata.dk/product.asp?product=71&pa...
=)
De 4 blæsere er placeret 2 foran der blæser ind, og 2 bagved ber blæser ud. Ved intet om ventilation med figured det ville give et fint airflow gennem kassen ... og blæserne er jo lydløse såååå :P
Men den her virker sq:
http://studiedata.dk/product.asp?product=71&pa...
=)
De 4 blæsere er placeret 2 foran der blæser ind, og 2 bagved ber blæser ud. Ved intet om ventilation med figured det ville give et fint airflow gennem kassen ... og blæserne er jo lydløse såååå :P
#9: Dunno... Nu skal jeg nødig gøre manden til genstand for mudderkastning, for jeg har sandt at sige aldrig handlet hos ham - MEN snakken florerer og se på sidens layout - det kan jeg sgu' ikke tage alvorligt. Men lad nu det ligge...
[edit] hvad dælen - de har fået ny side. Det var sgu' på tide... Så kan jeg ikke bruge <STRONG>det</STRONG> som argument længere :-)
Prøv at tage en blæser ud foran og en bagi - den du tager ud foran skal selvsagt IKKE være den der sidder i harddiskrammen (de er nu rare). Tænd systemet og lyt efter om den stadig larmer på samme måde - og hold et øje på temperaturen. Hvis den ikke stiger nævneværdigt og resonansen går i sig selv - bingo!
Runde kabler er en god idé hvis du ikke allerede har det. Da jeg skiftede fra flade til runde kabler faldt temp. i kabinettet med 4-5 grader ved stuetemperatur (ca. 20 grader for mit vedkommende), ganske enkelt fordi det giver bedre airflow
[edit] hvad dælen - de har fået ny side. Det var sgu' på tide... Så kan jeg ikke bruge <STRONG>det</STRONG> som argument længere :-)
Prøv at tage en blæser ud foran og en bagi - den du tager ud foran skal selvsagt IKKE være den der sidder i harddiskrammen (de er nu rare). Tænd systemet og lyt efter om den stadig larmer på samme måde - og hold et øje på temperaturen. Hvis den ikke stiger nævneværdigt og resonansen går i sig selv - bingo!
Runde kabler er en god idé hvis du ikke allerede har det. Da jeg skiftede fra flade til runde kabler faldt temp. i kabinettet med 4-5 grader ved stuetemperatur (ca. 20 grader for mit vedkommende), ganske enkelt fordi det giver bedre airflow
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.