mboost-dp1

Sletter filer, men får ikke mere plads

Gå til bund
Gravatar #1 - dktekno
26. mar. 2007 14:39
Hvordan kan det være, at når jeg sletter nogle filer, så registrerer min WinXP ikke at de er slettet, og viser mig, at jeg nu har mere plads? Der står stadig at jeg har 1.16 GB, selvom jeg har slettet flere hundrede MB.

Det samme gælder for alle de andre diske.

Hvad er der i vejen, og hvordan løser jeg problemet?

Ydermere er det somom, at jo ældrer filerne er, jo hyppigere er problemet med at få dem slettet. Dvs. jeg kan godt slette nyere filer, og registrere at jeg har fået mere plads, men ikke meget gamle filer.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
26. mar. 2007 14:44
prøv at lave en diskfragmenteringen og så genstart
Gravatar #3 - Bjørn
26. mar. 2007 14:50
Ja måske dumt svar men sørg for de er `helt´ slettet - altså at filerne ikke bare ligger i papirkurven...
Gravatar #4 - dktekno
26. mar. 2007 14:51
NEEEEEEEJJJJJJ
De ligger _IKKE_ ikke papirkurven. Den er deaktiveret. Filerne bliver slettet med det samme.
Gravatar #5 - BurningShadow
26. mar. 2007 14:51
Det lyder lidt som et FS problem. Har du prøvet at køre scandisk, eller hvad det nu lige hedder i WinXP?
Gravatar #6 - dktekno
26. mar. 2007 14:52
prøv at lave en diskfragmenteringen og så genstart

Hvis det er pga. manglende fragmentering, hvordan kan det så være, at mine nyere diske har det samme problem? Problemet ligger i selve Windows XP, der ikke vil registrere, når jeg sletter gamle filer.
Gravatar #7 - dktekno
26. mar. 2007 14:56
Altså, nu skal i læse rigtig godt efter:

Jeg har nogle filer som er 4 måneder gamle.
Når jeg sletter dem, registrerer Windows XP ikke, at de er slettede, og giver mig således ikke mere diskplads at gøre godt med.

MEN! Hvis jeg kopierer filer over på disken, så kan jeg se, at pladsen bliver mindre. Sletter jeg dem så umiddelbart derefter, registrerer Windows XP fint nok, at de er slettede, og giver mig min plads tilbage.

----------

Men hvordan får jeg så al den anden plads tilbage, som jeg HAR sørget for? Hvorfor vil WinXP ikke give mig de 500 MB mere plads til rådighed, når jeg nu har slettet 500 MB? Hvorfor registrerer WinXP ikke når jeg sletter gamle filer?

Hvordan får jeg min diskplads tilbage?
Gravatar #8 - MiniatureZeus
26. mar. 2007 15:01
Prøv at analyzere med TreeZise (eller TreeSize kan ikke huske hvad det hedder)
Gravatar #9 - BurningShadow
26. mar. 2007 15:21
Hvad sker der hvis du kopiere filerne over, og derefter venter 10 minutter før du sletter dem?

Hvad sker der, hvis du kopiere filerne over, og genstarter før du sletter dem?

Er det FAT eller NTFS?

Jeg har en mistanke om at det er dit filsystem der har et problem, eller dit VFS. Under alle omstændigheder, skal du nok køre scandisk, eller et tilsvarende værktøj, for at løse problemet.
Gravatar #10 - Saxov
26. mar. 2007 16:21
Okay, vi antager at eftersom du stadig skriver om problemet, at du har:
a) checket at de ikke ligger i skraldespanden (verificeret i #4)
b) de ikke er beskyttet af genopretnings systemet
c) at du har verificeret integriteten af dit filsystem med fx scandisk
d) at du ikke har et andet "recovery" program kørende som erstatning for skraldespanden.

Kan du verificere at du har checket punkt b, c og d.
Gravatar #11 - Zehnox
26. mar. 2007 19:25
Så skal vi lige for god ordens skyld sige at det hedder chkdsk på windows XP :)

og skal køres med "chkdsk drive_letter: /f" før den retter eventuelle fejl.
Gravatar #12 - rackbox
27. mar. 2007 06:46
Det kunne tænkes, at de omtalte filer fra gamle dage indehold fejl i FAT'en og dermed ikke registrerede som om de brugte plads. Når du så sletter dem, frigiver det heller ikke plads.

chkdsk er nok en god udvej. Om ikke andet, så ser du hvordan diskens stand er..
Gravatar #13 - NiBel
27. mar. 2007 09:05
Fik lige en sjov ide.

Prøv at klippe filerne fra en mappe til en mappe på en anden disk, og så slette dem..

Kan være xp registrere at de bliver flyttet, og du nu kan slette de "nye" filer..
Gravatar #14 - Saxov
28. mar. 2007 17:42
hvae, dkteckno... Har du fået det til at virke.. ??
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login