mboost-dp1

Spørgsmål vedr formattering af en IBM Thinkpad A21E , 2655 bærbar.

Gå til bund
Gravatar #1 - djp
9. jun. 2004 19:56
hej!

Jeg har et "mindre" problem.

Jeg skal ha formatteret min HD på min IBM Thinkpad A21E , 2655 bærbar.

Det er en halvgammel svinger, så der e rkun 64 MB RAm, hvilket gør at jeg bruger WIN98 på den.

Anyway....
Problemet er at der i den bærbar kun kan sidde enten CD-Rom drev, eller Floppy drev ad gangen.

Normalt plejer jeg at gøre sådan at booter på en bootdisk, formattere HD og så kopiere kopierer jeg hele WIN98 Cd'en i en mappe for sig selv på den bærbar. ( Så er jeg fri for cd'en hver gang der laves ændringer ).

Mit problem er så nu at jeg jo kun kan have 1 af disse drev i ad gangen.
Jeg kan ikke boote op på bootdisk, med cd-romm support, og så derefter skifte floppy ud med CD-rom og kopierer data til HD.
Da det er en brændt kopi af win98, kan jeg heller ik boote på bootdisk, formattere HD, og så bare få den til at boote fra den brændte CD-rom bagefter.
Der er vidst noget med /S man skal gøre for at lave cd'en til en bootcd...eller noget.

Hvordan faen gør jeg ???

På forhånd tak ;-)

Mvh
Dennis
Gravatar #2 - carb
9. jun. 2004 20:15
Hvis har adgang til en pc med brænder(og floppy :) så brænd en ny kopi af win98 inklusive en bootsector fra en dos-boot-floppy.
(jeg bruger selv nero - den er nem og kan findes som sharewareversion)
Gravatar #3 - Viperaberus
9. jun. 2004 20:18
"Hvordan faen gør jeg ???"
Du får fat i en lovlig kopi af windows ;)

Er det en lovlig kopi så ring til Microsoft. Jeg er sikker på, at de godt vil hjælpe dig!
Gravatar #4 - GrapeWine
10. jun. 2004 08:47
Forudsat at din bærbare kan boote fra en CD-ROM kan du som allerede nævne brænde en ny Windows CD med indlagt bootsektor.
Da jeg selv har NERO Burning ROM ved jeg kun hvordan det gøres med denne software, men funktionen findes i de fleste brændings programmer.
Guide til bootbar CD i NERO:
Du skal bruge, 1 windows 98 Bootdiskette, 1 windows CD-ROM, 1 blank CD-R
1) Kopier hele windows CD-en til harddisken
2) Start NERO, I "New Compilation" dialogboxen vælger ud yderst til venstre "CD-ROM (boot)"
3) Under "Source of boot image data" vælger ud indholdet af bootdisketten (som du har placeret i drev A)
4) Giv CD'en et labet og sæt dine brændings indstillinger og klik "New" øverst til højre
5) Tilføj ALLE filerne fra Windows CD'en til roden af den nye cd.
6) Brænd.... og voila et styks bootbar windows CD!

NB! De fleste originale windows 98 CD'er er per default bootbare, også er det jo bare at sætte BIOS til at boote fra CD-ROM og genstarte med skiven i!
Gravatar #5 - djp
10. jun. 2004 13:38
Hey, tak for forslagene.

Jeg gjorde dog en lidt anden ting.

Jeg startede med at boote på en floppy, dernæst format c: /S
Så kopierede jeg alle filer fra floppy til C:

Ændrede a: til c: i setramd.bat og i autoexec.bat

Fjernede floppy, satte cd-rom drevet ind istedet, og startede så op. Kopierede alt fra win98 cd'en til c:\win98\
Kørte så installationen derfra.

Nu sidder jeg bare med et mindre problem..hahaha.

Hver eneste gang maskinen starter, er det som om den booter fra en floppy, men det er så bare fra c: ( sjovt nok )
Den spørger om det skal være med eller uden CD-Rom ( you know )

Og hvad kan man så udlede af det ?

Jo - Valgfrihed er godt :p

Spøg til side, nogen forslag til hvordan jeg ændrer det således den ikke "booter" på c drevet, som var det en floppy disk ?

Mvh
Dennis
Gravatar #6 - carb
10. jun. 2004 18:19
kig på config.sys
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
18. jun. 2004 01:25
mener filen hedder boot.ini
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login