mboost-dp1

Strøm til computere

Gå til bund
Gravatar #1 - larsmoellgaard
22. jun. 2005 09:39
Hejsa
Jeg ville bare lige høre om der var nogen der kunne fortælle mig, hvor mange computere der kan sidde på et strømstik uden at det slår en sikring?
Gravatar #2 - Bubel
22. jun. 2005 11:16
Kommer an på hvor stor en sikring der sidder i.
Vi har målt et par gange og 8 pc'ere trækker omtrendt 5 Ampere.

Husk at du derhjemme sikker også har koblet fjernsyn, fryser, støvsuger osv. på den samme sikring.
Gravatar #3 - The-Lone-Gunman
22. jun. 2005 11:27

Er det fordi du skal holde LAN? Hvis det er i den størrelseorden, så kan man ofte leje nogen adaptere til stærkstrøm, så man får en række alm. stik.

Hvis det bare er alm. brug, så burde en 5 computere hvertfald ikke være noget problem, bare du ikke har en genstand med et varmelegeme på samme sikring.
Gravatar #4 - larsmoellgaard
23. jun. 2005 17:07
Jamen jeg regner med 5 stykker så, til hver almindelig strømstik.
Og ja det er fordi vi skal holde lan, og sidste gang røg der nemli et par sikringer :)

Hvad så med kraftstik? hvormange siger I der?
Gravatar #5 - Indox
23. jun. 2005 18:48
10 computere er for mange på en almindelig sikring.
Det ved jeg af erfaring :)
Gravatar #6 - TWFH
23. jun. 2005 19:47
1 gruppe består af 3 faser, med en sikring for hver fase. Hver af disse faser er tilsluttet et eller flere stik, så hvis [stik 1] og [stik 2] kører på samme fase, og de to stik hver føder 5 maskiner, vil du trække 10 maskiner på samme fase - i et parcelhus kan det godt være en hiss omgang. Med mindre i holder DM i Word 97 eller noget sådant, selvfølgelig.

Hvis man har adgang til stærkstrøm (380v), eller "kraft" som min far som var elektronørd af den gamle skole foretrak, kan du tilslutte eksempelvis en byggetavle eller en lignende adaptor i stil med hvad T-L-G i #3 nævner. Oftest forefindes der også 16-24a sikringer i sådanne installationer (mine forældre havde korntørreri da de legede landbrug, sådan et trækker sgu' noget powah), hvor det er normalt at køre med 8a sikringer i "familieboliger", hvis ikke jeg husker helt galt - ellers bli'r jeg rettet lige om lidt af en elnørd ;)

I bund og grund afhænger det af, hvor du skal afholde skidtet - en idrætshal eller gymnastiksal har som oftest bedre muligheder for at kanalisere store mængder strøm, end et parcelhus har. Ene og alene af den grund at der som regel er grundlag for meget større elforbrug sådanne steder (der er vel ingen gymnastiksal uden skole?), og når der skal afholdes skriftlige eksaminer foregår dette i vore moderne tider også via et af disse nymodens EDB-anlæg, hvor vi i min tid i det offentlige skolevæsen (86-96) måtte ty til noget så håbløst gammeldags som papir og kuglepen. Dermed skal der bruges stik til MANGE ekstra maskiner - folk som mig, der nægtede at arbejde på andres udstyr når jeg ved mit eget virker hver gang og ikke er sat op af pedellen i en salig brandert, skal jo også have vores skidt sluttet til :)
Gravatar #7 - amokk
23. jun. 2005 19:48
du skal IKKE tælle pr. stik ,men pr. sikringsgruppe.

det er tit der er mange stikkontakter, og endda mange rum på samme sikring, så vær opmærksom på dette.

i min 3 værelses lejlighed med ca 10 stikkontakter, er de alle på samme sikring.

træk evt strøm fra en anden ende af huset eller lign. til nogle af PCerne, så du ikke belaster den samme sikring alt for meget.

og hvis der endelig ryger en sikring. så LAD VÆRE med bare at gå ud og tænde, pil alle maskiner fra, og sæt dem så til en efter en igen, du risikerer der går ild i lortet hvis du bare tænder og lader den køre videre
Gravatar #8 - SKREWZ
23. jun. 2005 19:55
#6 --
[...]ellers bli'r jeg rettet lige om lidt af en elnørd ;)
<-- Elnørd (hvor ``nørd'' = ``lommenørd'').

10A.

I øvrigt antager jeg, at det eneste almentgældende råd må være, at pille alle sikringer ud, for så at sætte én i ad gangen, og se, hvilke sikringer driver hvilke kontakter. Lad derefter hver sikringsgruppe drive fem-seks computere. Laptops tæller for en halv.
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
23. jun. 2005 20:57

Til det LAN var vi en 150-200 mennesker, og jeg stod for strømmen. Vil lejede 4 adaptere til stærkstrøm, som har 4 alm. stik i hver. Du kan sætte disse adaptere i serie, så du behøver kun ét krafstik.

Også skaffede vi nogen ekstra kraftige kabler til at sætte fra adapterne og ud til bordene, som jeg så gik og mærkede på om de var varme :) Den ledning med flest computere på blev ret varm, men hvis man bare ruller ledningen helt ud, og den ikke ligger i en bunke, så er det fint nok. Undgå spoler.

#6 - I min folkeskole smed pedellen bare et kobbersøm ind i stedet for en sikring, når der skulle afholdes noget i gymnastiksalen :)
Gravatar #10 - larsmoellgaard
23. jun. 2005 21:05
Jamen I skal da alle sammen have tak for de mange gode råd og informationer :)
Gravatar #11 - amokk
23. jun. 2005 21:16
#9 fed måde at sætte folks liv i fare på... han er forhåbentlig ikke pedel stadig?

der er en grund til at man har en sikring som ryger hvis belastningen er for høj, det er sgu for at undgå at ens elinstallationer futter af i stedet. igennem min værnepligt som brandmand lærte vi at noget af det mest umulige at slukke var elinstallationer, så det med at smide et som i, i stedet for en sikring er sgu det samme som at køre rundt i en bil som ikke kan bremse...
Gravatar #12 - SKREWZ
23. jun. 2005 21:34
#11 -- Jeg er enig. Det er ret rystende.
Gravatar #13 - The-Lone-Gunman
23. jun. 2005 21:43

Ja, det er ret tosset, men tror nu faktisk stadig han er ansat. Det var nu engang den eneste måde han lige kunne få lyset til at lade med at slukke når der var musical på skolen.

Sådan går det jo med inkompetence.
Gravatar #14 - drbravo
23. jun. 2005 23:48
#11 Der skal bare en gang vand på - det virker på det meste.

(spredt stråle fra 10 m burde være sikkert nok - selv ved kraftstrøm. Ellers er der jo de gode CO2 vogne med et par liter co2)
Gravatar #15 - amokk
24. jun. 2005 00:27
#14 problemet med vand er jo at det leder strøm, hvilket er knap så heldigt hvis du gennemvæder en 400 volt installation
Gravatar #16 - drbravo
24. jun. 2005 09:25

Og derfor spredt stråle fra min. 10 meters afstand. Så bliver du ikke selv grillet ihvertfald.

Offtopic:
Hvor var du inde? Og hvor langt tid siden er det?
Gravatar #17 - amokk
24. jun. 2005 13:14
#16 hillerød, efterår 2002
Gravatar #18 - drbravo
25. jun. 2005 01:49
#18 Så har du været ret sent ude? Lukkede den ikke omkring 2002-2003? Jeg var inde sommer 03 i næææstved..

Generelt er brand noget af det jeg har relativt godt styr på - derfor skriver jeg at man kan bruge spredt stråle mod elinstallationer - det stod i vores lærebog. (personligt ville jeg stadig foretrække en co2 vogn, men hvis man ikke har sådan en kan spredt stråle bruges)
Gravatar #19 - SKREWZ
25. jun. 2005 03:02
#18 -- Det lyder sgu ubetryggende. Jeg husker ikke hvordan det ser ud med vands resitivitet, men -- bred stråle, 400V. Vandstrålen, dine hansker og dit tøj skal gerne isolere dig fra jord med 20kohm, antagende at spasmer er farlige.

Jeg havde ikke turdet.
Gravatar #20 - TWFH
25. jun. 2005 09:01
#19: Har en kammerat som "aftjente" i 'korpset, som han kalder det, og iflg. ham burde "spredt stråle" (som han definerer som meget spredt, "bred" stråle skulle ikke være en god idé overhovedet, da elektriciteten så får for meget at "vandre" af, og så si'r det smæk) være forsvarligt nok iht. til hvad DrBravo skriver, men har man ikke taget kurser i brandslukning, vil jeg ikke anbefale at man gi'r sig i kast med brande i elektriske installationer. Den lille brandmandseksamen skulle efter sigende være anbefalelsesværdig for enhver, der har med el at gøre af den ene eller anden art ;)

Selv er jeg ikke ligefrem Dr. Brandmand - jeg har psoriasis i hovedbunden, hvilket jeg opdagede til sessionen åbenbart er kasseringsgrundlag, så ingen tur i korpset til mig - til gengæld kender jeg en del som kan kværne en lutrende ild med en hvis ekspertise ;)
Gravatar #21 - amokk
25. jun. 2005 09:10
#19 når du er i et brændende hus og sprøjter vand, vil dit tøj uundgåeligt blive gennemblødt af vanddampen, og så er der vist ik så meget isolationsevne

#18 sent ude, hvad snakker du om??!?!

Jo den lukkede i nytår 2002/2003
Gravatar #22 - Bubel
25. jun. 2005 09:21
Hvis der er så meget ild at det vand du sprøjter på ilden bliver til så meget vanddamp at du bliver gennemblødt. Så tror jeg at der er nogle ledninger der er smeltet helt væk og er kortsluttede.
Ved større brande bliver gas og strøm ALTID afbrudt før brandfolk bliver sendt ind.

Ved mindre brande, kan man sagtens bruge vandtåge, som det så smukt hedder til at slukke ild i elektronik, men man anbefaler at slukke for strømmen inden man foretager brandslukning. Fordelen ved vand er at det ikke er direkte korrosiv som f.eks. kulsyreslukkeren der direkte ødelægger elektronik.
Hvis du slukker strømmen, slukker med vand og lader computeren tørre. Kan du være heldig at noget af det overlever.
Gravatar #23 - drbravo
25. jun. 2005 11:03
#flere

Branddragter er imprægneret med noget vandskydende ting. De er relativt vandafvisende.
Hvis man sprøjter vand på noget brændende bliver man ikke automatisk gennemblødt - så ville der nok ret ofte lugte af kogt brandmand (gennemblødt af +100º damp = av!)

Kulsyresne korrosiv? Kan du forklare dne lidt nærmere?
Gravatar #24 - Bubel
25. jun. 2005 20:56
#23 Ja da, men det burde sige sig selv lidt...
KulSYRE er ætsende/korrosiv, kan godt se at det var et meget dårligt ordvalg.
Ætsende substancer er sjældent godt for elektronk.
Gravatar #25 - peter_m
30. aug. 2005 15:14
En sikringsgruppe med en 10amp sikring og 220volt, kan som tommelfingerregel trække 2200watt førend sikringen springer.
Gravatar #26 - drbravo
30. aug. 2005 20:41

Tak fordi du fandt tråden frem igen!

Nu er det jo lidt sjovt at det hedder en kulsyresneslukker - det rigtige navn er jo en co2 slukker, og som alle ved er co2 ikke en korrosiv gas - da det først bliver til syre ved kontakt med vand. Så med mindre din puter ligger i et akvarie burde der ikke være nogle problemer. Jeg har været lidt længe undervejs med et svar - ville bare gerne havde det bekræftet hos min egen lille keminørd. Og han gav mig ret.
Gravatar #27 - Bubel
31. aug. 2005 06:50
Sorry my bad, det er 2 forskellige typer slukkere.
Pulverslukker (indeholder ofte kulsyresne) er ikke egnet til EDB-udstyr
Co2 slukker er rigtigt godt til EDB-udstyr, dog bør man ikke benytte slukkeren i meget små rum, da man risikerer at få Co2 forgiftning.
Gravatar #28 - drbravo
31. aug. 2005 07:28
Co2 slukker er også udmærket til at køle øl med. Det er måske lidt dyrt i længden, men det fungerer udmærket. Generelt skal man passe på når man slukker brande i små rum - især brande i elinstallationer da disse normalt bliver slukket ved at fjerne ilten.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login