mboost-dp1
Suse 8.2 på min Dell Laptop
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Well, jeg var blevet inspireret af en signatur herinde på forummet, og tænkte at jeg ville prøve det her Suse (faktisk Linux generelt), så jeg hentede den ftp install og lod min Laptop tygge på den.
Da jeg tror jeg har installeret det virker KDE ikke, jeg burde nok lige nævne at min familie bruger den maskine til at skrive afleveringer på og generelt skole arbejde, selvom jeg havde speciferet i installation at det skulle virke. Nå - jeg starter installationen op igen, og denne gang vælger jeg _ALT_ der har noget med KDE at gøre, samme fejl kommer op.
Fejlen går nogenlunde ud på at min bærbar ikke har nogen skærm, plus en masse andet jeg ikke helt forstår.
Min bærbar er en Dell Inspirion 600c, dvs. Ati gfx, intel cpu, 3com netkort og den slags.
Mit kendskab til Linux er meget begrænset, og hvis jeg ikke snart får det til at virke, så ryger der noget jeg kan finde ud af på den igen, nemlig Windows. Så hvis Linux folket vil omvende en til deres side, så har i en chance nu. :)
Da jeg tror jeg har installeret det virker KDE ikke, jeg burde nok lige nævne at min familie bruger den maskine til at skrive afleveringer på og generelt skole arbejde, selvom jeg havde speciferet i installation at det skulle virke. Nå - jeg starter installationen op igen, og denne gang vælger jeg _ALT_ der har noget med KDE at gøre, samme fejl kommer op.
Fejlen går nogenlunde ud på at min bærbar ikke har nogen skærm, plus en masse andet jeg ikke helt forstår.
Min bærbar er en Dell Inspirion 600c, dvs. Ati gfx, intel cpu, 3com netkort og den slags.
Mit kendskab til Linux er meget begrænset, og hvis jeg ikke snart får det til at virke, så ryger der noget jeg kan finde ud af på den igen, nemlig Windows. Så hvis Linux folket vil omvende en til deres side, så har i en chance nu. :)
Hvis du har mulighed for det så post din log fra XFree, det kunne meget vel lyde som om det er din XFree86 server der ikke kan finde grafikkortet (efter som KDE blot er en windowsmanager der ikke selv skal finde skærm og grafikkort).
Loggen ligger almindeligvis i dit home-dir og hedder noget i stil med xfree86.log (kan ikke lige huske det, og jeg sidder ikke ved en linux maskine)
Loggen ligger almindeligvis i dit home-dir og hedder noget i stil med xfree86.log (kan ikke lige huske det, og jeg sidder ikke ved en linux maskine)
Hevde samme problem... Kan det passe den skriver 'No screens found' når du starter X (root@comp# startx )?
Hvis den gør det, skal du se, om du kan disable noget med noget 'frame'buffer. Det er vidst en lidt experimential feature, og det virkede for mig....
Håber det virker ;o)
Hvis den gør det, skal du se, om du kan disable noget med noget 'frame'buffer. Det er vidst en lidt experimential feature, og det virkede for mig....
Håber det virker ;o)
Så skriv det ind her, der er garanteret en eller anden haj der gør :)
X loggen ligger på min maskine i /var/log/XFree86.0.log (Gentoo)
Det er svjh også tilfældet på Debian maskiner. ....
Så skriv det ind her, der er garanteret en eller anden haj der gør :)
X loggen ligger på min maskine i /var/log/XFree86.0.log (Gentoo)
Det er svjh også tilfældet på Debian maskiner. ....
Har haft det samme problem med min bærbare... Når du konfigurere XFree eller dine grafikindstillinger generalt, så husk at vælge en fladskærm som screen. Det er det eneste, dit grafik kort og resten finder den formentligt selv, den fatter bare ikke at du har fladskærm :-) Det er indlysende hvilken skærm du skal vælge, hvis du læser listen igennem.
Den med den eksperimentielle Framebuffer, findes så vidt jeg ved kun i Debian 3.0 (Woody), men det er ganske rigtigt at den fucker alt op :-)
Den med den eksperimentielle Framebuffer, findes så vidt jeg ved kun i Debian 3.0 (Woody), men det er ganske rigtigt at den fucker alt op :-)
Først: Tak for hjælpen!
Efter jeg har rodet lidt mere har jeg fundet frem til config filen (I know, jeg er en newb.. :) og under
Section "Monitor"
HorizSync 31-38
Identifier "monitor[0]"
ModelName "800X600@60HZ"
Option "DPMS"
VendorName "--> VESA"
VertRefresh 50-60
UserModes "Modes[0]"
EndSection
står det der.. Kan det være noget af det jeg skal ændre i?
Jeg kan ikke finde et sted hvor jeg skal definere hvilken skærm jeg har.
Den log er røv stor, og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal paste den her. Mit netværk virker på den, men en tekst browser aner jeg ikke om jeg har, ellers skal jeg nok paste den her. Selv hvis i kan forklare mig hvordan jeg connecter til en ftp med "ftp" kommandoen så skal jeg nok få den frem til jer..
Mange tak.
Efter jeg har rodet lidt mere har jeg fundet frem til config filen (I know, jeg er en newb.. :) og under
Section "Monitor"
HorizSync 31-38
Identifier "monitor[0]"
ModelName "800X600@60HZ"
Option "DPMS"
VendorName "--> VESA"
VertRefresh 50-60
UserModes "Modes[0]"
EndSection
står det der.. Kan det være noget af det jeg skal ændre i?
Jeg kan ikke finde et sted hvor jeg skal definere hvilken skærm jeg har.
Den log er røv stor, og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal paste den her. Mit netværk virker på den, men en tekst browser aner jeg ikke om jeg har, ellers skal jeg nok paste den her. Selv hvis i kan forklare mig hvordan jeg connecter til en ftp med "ftp" kommandoen så skal jeg nok få den frem til jer..
Mange tak.
Hmmm
En nem måde at få inspiration til sin XFree86 configuration på, er at skrive: Xfree86 -configure
Det generere en ganske fin opsætningsfil, man herefter kan tilpasse med ens ynglingseditor.. ;)
Ovenstående overskriver IKKE ens nurævende opsætning, og man kan derfor lege løs indtil man er tilfreds.
Blandt andet hjulet er en rar ting at tilføje:
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Man kan afprøve filen ved at skrive: XFree86 -xf86config /root/XF [tab]
(Kan ikke huske hvad den kalder filen.. ;)
En nem måde at få inspiration til sin XFree86 configuration på, er at skrive: Xfree86 -configure
Det generere en ganske fin opsætningsfil, man herefter kan tilpasse med ens ynglingseditor.. ;)
Ovenstående overskriver IKKE ens nurævende opsætning, og man kan derfor lege løs indtil man er tilfreds.
Blandt andet hjulet er en rar ting at tilføje:
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Man kan afprøve filen ved at skrive: XFree86 -xf86config /root/XF [tab]
(Kan ikke huske hvad den kalder filen.. ;)
hvis du kører suse kan du prøve at køre SAX - det er SuSE opsætningsværktøjet til XFree86 - SAX2 er så GUI versionen, men der skal man så hut jeg visker have sin XFree op at køre bare en lille smule.
Alternativt kan du prøve at køre YAST - som er SuSE's generelle opsætningsværktøj - det er muligt du kan få noget ud af det også.
Alternativt kan du prøve at køre YAST - som er SuSE's generelle opsætningsværktøj - det er muligt du kan få noget ud af det også.
Ok - Nu nærmer jeg mig en løsning på det her tror jeg. Hvad jeg har fået det hele kogt ned til er at min skærm ikke vil køre de opløsninger som der er pre-defineret. Nu kommer spørgsmålet til en million så: Hvordan pokker finder jeg ud af hvad hsync og vsync er på det her skrævl? Jeg har googlet det, og ledt vidt og bredt på Dell.dk/com og så vidt jeg kan se er de mest intereseret i at sælge mig en ny.
En løsning kunne være at en af jer med en lidt ældre bærbar siger hvad i har, også prøver jeg det. Jeg er ved at løbe tør for ideér. Det er en 14'' tft skærm, i windows kører den som standard 1024*768 i 60Hz mener jeg.
En anden ide jeg havde var at bare definere den der værdi den har til noget der ligner 0-100Hz, burde den så kunne finde ud af det?
Well - Linux er ikke helt så let som fanatikerne vil gøre det til, for førstegangs brugere. :)
En løsning kunne være at en af jer med en lidt ældre bærbar siger hvad i har, også prøver jeg det. Jeg er ved at løbe tør for ideér. Det er en 14'' tft skærm, i windows kører den som standard 1024*768 i 60Hz mener jeg.
En anden ide jeg havde var at bare definere den der værdi den har til noget der ligner 0-100Hz, burde den så kunne finde ud af det?
Well - Linux er ikke helt så let som fanatikerne vil gøre det til, for førstegangs brugere. :)
#10: Kan det nu snildt være - hvis du hoppede ned i en forretning og købte install cd'erne er jeg overbevist om at det vil gå lidt glattere - en suse linux pro upgrade (som er de samme cd'er men bare nogle andre manualer) koster omkring 400 kroner - så får du også en 6-7 cd'er, og hvis du er den heldige ejer kan du bruge DVD'en istedet (som altså indeholder det der er på de 6-7 cd'er).
Og YaST er rimeligt ok til at installe - jeg har ihvertfald ikke har probs med nogle af de bærbare jeg har prøvet på.
Anyway prøver at køre en install på en gammel toshiba laptop i løbet af ugen, så kan du få data derfra og prøve med dem ;)
PS: Du /har/ prøvet med SAX ne?
Og YaST er rimeligt ok til at installe - jeg har ihvertfald ikke har probs med nogle af de bærbare jeg har prøvet på.
Anyway prøver at køre en install på en gammel toshiba laptop i løbet af ugen, så kan du få data derfra og prøve med dem ;)
PS: Du /har/ prøvet med SAX ne?
Sax virker ikke, den kan slet ikke finde den kommando, jeg har forsøgt med alle kombinationer (SAX, sax, SaX, osv..).
Jeg er lige startet på et studie, så penge standen er ikke alt for høj i øjeblikket, men derimod min tid er rimlig billig, så jeg vil lige rende panden mod muren et par gange mere før jeg giver op, og giver op og følger et godt gammelt råd: RTFM! :)
Jeg er lige startet på et studie, så penge standen er ikke alt for høj i øjeblikket, men derimod min tid er rimlig billig, så jeg vil lige rende panden mod muren et par gange mere før jeg giver op, og giver op og følger et godt gammelt råd: RTFM! :)
[Well - Linux er ikke helt så let som fanatikerne vil gøre det til, for førstegangs brugere. :)]
Med min daglige omgang med Windows brugere i den ikke altid lige kyndige ende, så vil jeg vove den påstan at Windows bestemt heller ikke er så brugervenligt som det bliver gjort til.. ;)
Intet system er pt perfekt...
Med min daglige omgang med Windows brugere i den ikke altid lige kyndige ende, så vil jeg vove den påstan at Windows bestemt heller ikke er så brugervenligt som det bliver gjort til.. ;)
Intet system er pt perfekt...
Nu har jeg trods alt haft computer siden jeg var 5, og jeg er 23 i skrivende stund. Så jeg synes faktisk sådan noget som at få en skærm til at virke i et os, det burde ikke være så svært. Jeg mener, som 11 årig kunne jeg da fint sætte en god dos config.sys og autoexec.bat op (og skærmen virkede altid. ;) )
Kan godt ske det bare er mig der glemte at stige på Linux toget, og nu har jeg gevaldige problemer med at løbe skidtet ind igen.
Kan godt ske det bare er mig der glemte at stige på Linux toget, og nu har jeg gevaldige problemer med at løbe skidtet ind igen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.