mboost-dp1

Trådløs linux på windows system

Gå til bund
Gravatar #1 - quimby
20. apr. 2006 10:39
Hej.

I anledning af min nye bærbar kommer hjem, bliver der installeret en Ubuntu distro på den. På min skole vil jeg gerne kunne benytte mig af at jeg kan komme på et trådsløst netværk, men da jeg snakkede med vores IT-ansvarlige, sagde han at en linux maskine ikke vil kunne komme på, da det hele kører over Windows systemer og som jeg forstod det, var der en bestemt måde som den godkendte de forskellige maskiner på. Findes der en mulighed/måde hvor på man kan omgå dette problem, vil det kræve en virtual machine installeret eller noget i den stil? Er grøn som græsset indenfor linux, så kender ikke til evt. muligheder :)

Mvh.

Søren
Gravatar #2 - hundeboll
20. apr. 2006 18:55
Du bliver nødt til at finde ud af hvilke systemer din skole bruger, for at vi kan hjælpe dig. Da jeg for 2 år siden brugte linux på min skole, var jeg fucked da de brugte en MS ISA Server til proxy. Den krævede en klient på den bærbare, som kun fandtes til windows. Øv Øv.

Skriv evt. hvilken skole du går på, så er der måske nogen der har været i samme situation.
Gravatar #3 - quimby
20. apr. 2006 19:53
Skolen hedder Roskilde Tekniske Gymnasium eller HTX Roskilde på den nemme måde :) finder lige ud af i morgen hvilket system det er de køre med og vender fluks tilbage.
Gravatar #4 - quimby
21. apr. 2006 05:58
Jeg kan se på vores computere at de er forbundet til en ISA server som proxy, som du også selv nævner. Så gætter jeg på at projektet ikke er skide nemt, eller.. :)
Gravatar #5 - peter_m
21. apr. 2006 10:35
Gravatar #6 - quimby
21. apr. 2006 11:03
Fik flg. besked fra vores it-ansvarlige i en mail

Jeg kender ikke så meget til Linux men rent teknisk er det sådan at der skal et
certifikat til som de Window pcer får første gang de bliver medlem af et domain.
Pcerne får også en ISA firewall proxy agent.

vil forsøge med med den nævnte HOW-TO i #5 og vil melde tilbage :)
Gravatar #7 - Deternal
21. apr. 2006 23:14
Ehh, skal alle gøre deres pc'er medlem af skolens domæne for at få adgang til det trådløse net? Lyder da absurd. Ville jeg fandme ikke turde hvis jeg havde forvildet mig derind med en windows laptop.
Gravatar #8 - themuss
21. apr. 2006 23:37
smbclient -L server1 -U myusername -W DOMAIN
where DOMAIN is your AD domain and myusername is a valid user within that domain.
The corresponding smbmount options are "username=...,password=....,workgroup=....", giving the following /etc/fstab entry template:

//server1/share /mnt/server1share smbfs noauto,username=...,password=....,workgroup=.... 0 0

Be sure that the mountpoint directory exist first.
If you have reservations about having plaintext passwords in /etc/fstab you can instead use the credentials=<filename> stratagem (the file contains the username=... and password=... entries on separate lines... only root need be able to read this file) or the environment variable thing mentioned in the smbmount man-page.
Gravatar #9 - IT-ekspert Kejser
22. apr. 2006 06:24

Det er vist meget normalt på skoler i DK at man gør sin maskine til medlem af domænenet på skolen.

Kan huske at vi på HTX Christiansbjerg også skulle være medlem af skolens domæne for at komme på nettet.
Gravatar #10 - quimby
22. apr. 2006 07:31
Det er ikke tvunget at de bliver medlem af domænet, kun hvis vi vil have adgang til de dokumenter vi har liggende i vors brugermappe på skolens domæne. Du bliver bare bedt om brugernavn, kode og domæne når du skal logge ind på det trådløse.
Gravatar #11 - Deternal
22. apr. 2006 21:05
#9: Tjeah så skal man vel krydse fingre på ikke at få mærkelige ting og settings på sin maskine via AD mv.

#10: Er så ikke nødvendigt - jo ikke ligefrem fordi det øger sikkerheden, men de ved vel ikke bedre. For at undgå de sikkerhedsproblemer det giver at give "ukendte" maskiner access til ens server burde man iøvrigt bruge et andet system til den slags, iFolder, eller noget webbaseret fil deling.
Gravatar #12 - hundeboll
23. apr. 2006 11:50
Jeg gik som sagt på HTX Viby (under samme IT afdeling som HTX Christiansberg) og her var det faktisk en fordel IKKE at melde sin computer til domænet. Så var man fri for at bruge 2 forskellige brugere (en til skolen og en til hjemme) og der var faktisk ikke nogen minusser. Største forskel var, at man skal skrive et password for at få adgang til skolens forskellige servere (print, filer osv.).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login