mboost-dp1

USB harddisk = Hard reboot

Gå til bund
Gravatar #1 - trylleklovn
2. apr. 2007 17:24
Jeg sidder her hos min kæreste far og han har et mystisk problem.

Så snart han plugger en 250gb ekstern harddisk af mærket NorthQ ind, genstarter computeren (den seneste aldi model) nogle sekunder efter.. Man kan se det er kort efter at Windows har registreret harddisken. Det mærkelige er dog at den eksterne disk har sin egen strømforsyning, og det er altså kun lige USB'en der skulle kunne trække hele computeren ned?

Der er umiddelbart intet at finde i diverse logfiler. Jeg hælder lidt til at tro at strømforsyningen ikke helt kan klare de mange diske, på trods af det er en 400w. Da problemet opstod efter han for nyligt satte en ekstra intern disk i.

Er der nogen der har oplevet noget ligende (Jeg har ikke), og evt. har en løsning?
Gravatar #2 - gentox
2. apr. 2007 17:32
Du kan roligt regne med at det strømforsyningen der giver op.
Det du beskriver er i hvert fald et klassisk tegn.

De fleste samlede købe PC, er også kun lige udstyret med en PSU der er kraftig nok til maskinen. Så derfor vil udvidelser som en ekstra HD større grafikkort og mere ram, resultere i spontane reboots.
Man kan også fremprovokere det ved at køre mange strømkrævende ting samtidigt.

Og jo havde engang en Aldi PC tilbage i 2000, og den lavede samme nr. efter jeg satte 1 GB ram i (kom med 128mb).
Det hjalp dog med en ny og kraftigere PSU.
Gravatar #3 - trylleklovn
2. apr. 2007 17:36
Ja, også umiddelbart det eneste jeg lige kunne kæde sammen med symptomerne.. Tak alligevel.
Gravatar #4 - gentox
2. apr. 2007 17:41
Men vil give dig ret i at 400w lyder som om det burde være nok. Det er dog ikke alle strømforsyninger der leverer nok spænding, i forhold til det den burde levere.

Sagt på en anden måde, der kan være stor forskel i ydelse på 2 forskellige PSU på 400 Watt.
Gravatar #5 - amokk
2. apr. 2007 19:32
en USB enhed som en ekstern HD med egen power burde ikke gøre det - tyder nærmere på en fejl i nogle drivere eller lign... jeg har oplevet en windows der gik ned med BSOD en gang jeg ramte connect knappen på modtageren til keyboard og mus
Gravatar #6 - holmen
2. apr. 2007 20:13
har du prøvet forskellige USB-porte?
Gravatar #7 - trylleklovn
3. apr. 2007 12:11
#5 Ja.. Men der er ingen BSOD og ingen fejl i loggen.. Hvilket tyder på noget hardware der fejler, i min logik.

#6 Ja, samme resultat.
Gravatar #8 - amokk
3. apr. 2007 14:59
en driver kan stadig få maskinen til at reboote spontant uden BSOD...

prøv andre USB enheder og se om du kan genskabe fejlen
Gravatar #9 - peter_m
6. apr. 2007 16:22
#1 har du prøvet med et andet USB-kabel mellem disk og pc?
Såfremt kablet har fået en transportskade, eller er fejlproduceret, kan der være to af lederne, der kortslutter når kablet bevæges. En sådan fejlstrøm, kan være årsag til at systemet fejler.
Gravatar #10 - trylleklovn
6. apr. 2007 16:41
#9 Tvivler på det er en kortslutning i kablet, da windows popper op med vinduet "Ny hardware fundet".
Gravatar #11 - peter_m
6. apr. 2007 17:34
#10 bare et forslag; hvis du forestiller dig, at kablets isolering internt er beskadiget, kan det sagtens fungere indtil to af de beskadigede ledere kortslutter.
Gravatar #12 - Cyrack
7. apr. 2007 11:06
Har du prøvet enheden på en anden computer? Ville sådan set udelukke en hel del spekulation.
Gravatar #13 - ztyle
7. apr. 2007 11:19
Har prøvet en ligne situation, hvor det var grundet af at den externe disk var formateret med et drev bogstav, som allerede eksisteret i systemet, og det kunne XP Home ikke li', så den rebootede
Gravatar #14 - BurningShadow
7. apr. 2007 14:09

Drevbogstaver bliver ikke tildelt ved formateringen, men når Windows mounter disken.
Gravatar #15 - MiniatureZeus
7. apr. 2007 15:20
#14 Det må da "stå" et sted i den eksterne harddisk, for mine 2 xHDD + iPod har altid de samme drev bogstaver uanset hvilken PC jeg plugger den i...
Gravatar #16 - ztyle
7. apr. 2007 16:40
#BurningShadow
Under formateringen af en harddisk intern som extern får man valgmuligheden om disken skal:
- tildeles et fast drevbogstav
- tildeles som en mappe på en anden disk
- ikke tildeles drev eller mappe

og til eksterne drev er det en god idé at vælge det sidste, da Windows så tildeler drevet det først ledigt bogstav på den maskine som det tilsluttes
Gravatar #17 - amokk
7. apr. 2007 18:38
#15 det kommer vel an på om det drevbogstav er ledigt på den maskine du smider den i... windows husker sandsynligvis disse devices på baggrund af deres GUID
Gravatar #18 - MiniatureZeus
8. apr. 2007 06:11
Det kan så godt være, men nu har jeg også valgt nogle drevbogstaver som ikke lige bruges så tit i normale systemer :) (B, S og I)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login