mboost-dp1
Win & Linux på samme maskine
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg har en computer på 133 Mhz. som kører Debian, men pga. at maskinen ikke er overvældende hurtig ønsker jeg at flytte Debian hardisken til min windows maskine (win2k).
Men er det muligt at flytte, og installere Debian på den, uden at risikere at jeg slette mine data på windows hardisken?
Er det ligemeget hvilken hdd som står som master?
Men er det muligt at flytte, og installere Debian på den, uden at risikere at jeg slette mine data på windows hardisken?
Er det ligemeget hvilken hdd som står som master?
Det kræver først og fremmest at du partionerer din harddisk så der kan være linux på den. Og ved partionering er der altid en lille risiko for datatab, men et program som Partion Magic plejer ikke at give problemer. Ellers skal jeg ikke kunne se nogen problemer i det. Er vel bare en dual-boot, som sagtens kan fungere.
Hvis du har plads til een til harddisk i din win2k maskine, så er det nemt nok. Du skal "bare" sætte en bootmanager op på den (GRUB eller Lilo -- jeg må henvise til dokumentationen her, for jeg har altid overladt det til rødhætte/mandrake/debian/whatever at konfigurere de to rigtigt, og det er altid gået godt). Derefter burde du bare skulle redigere /etc/fstab, så Linux kan finde ud af, fra hvilke partitioner, der skal mountes ting. Det har nok ændret sig, siden du har fået (mindst) en extra harddisk i maskinen. Næste udfordring bliver så at få konfigureret X eftersom du formentlig også har ændret grafikkort. Efter det er der kun småting tilbage såsom at få evt. lydkort til at du. (Hvordan man ændrer på driveropsætning af Debian efter udskiftning af hardware aner jeg intet om -- måske ved www.debianguiden.dk noget?)
Jeg har ikke prøvet at gøre noget af det her selv, men der er noget nær nul risiko for din debian install, hvis du tager en komplet backup af /etc/ før du går i gang. Det springende punkt er LILO/GRUB install, for det er så vidt jeg kan se det eneste sted, hvor du kan komme til at smadre noget vitalt.
Jeg har ikke prøvet at gøre noget af det her selv, men der er noget nær nul risiko for din debian install, hvis du tager en komplet backup af /etc/ før du går i gang. Det springende punkt er LILO/GRUB install, for det er så vidt jeg kan se det eneste sted, hvor du kan komme til at smadre noget vitalt.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.