mboost-dp1

Windows

Gå til bund
Gravatar #1 - Mozez
17. aug. 2005 19:17
Jeg kører pt. med en langsom disk i min comp men får i morgen en hurtig disk. Windows ligger nu på den langsomme disk men det vil jeg gerne have flyttet over på den hurtige. Jeg har så tænkt at installere windows så det også ligger på den hurtige disk samt at slette det fra den langsomme. Hvordan gør jeg sådan at man under opstarten ikke bliver nødt til at vælge på hvilken af de to diske man vil starte op på?
Gravatar #2 - amokk
17. aug. 2005 19:30
Få fat i programmmet Norton Ghost, og lav en bootCD med dette.

Smid den nye disk i maskinen sæt på secondary IDE eller som slave, og boot så fra CDen med Ghost.

Så vælger du Disk To Disk copy eller hvad det hedder, og så sørger Ghost for at kopiere alt fra din gamle disk over på den nye. Når dette er gjort efter en times tid eller mere, gør du flg.

Pil den gamle disk ud af computeren (pil stikket fra). Sæt den nye Disk til Primary Master og check at windows kan starte på den, og at alle dine filer ligger som de plejer. Nu tror windows at den altid har ligget på denne disk.

Herefter kan du sætte din gamle HD i maskinen igen og sæt den som secondary eller slave, og via Windows' Disk manager tømme dens partitioner og oprette et nyt tomt drev på den.
Gravatar #3 - mrmorris
17. aug. 2005 21:17
#1 Du kan gøre som Amokk så udemærket foreslår, eller vælge at rydde op med det samme og få en ny, ren Windows installation. Jeg foretrækker personligt det sidste, da direkte kopiering (som ghosting er), har sine egne problemer i Windows.

- Indsæt din nye disk og slå din gamle midlertid fra ved at trække stikket ud, så er du sikker på du ikke ved en fejl kommer til at slette dine eksisternde data, samt at Windows ikke bruger eksisterende boot-partition på din gamle disk.

- Sørg for du kan se disken når computeren starter op (POST-screen eller i BIOS'en) og boot så op med en Windows installations-CD.

- Windows vil give dig mulighed for at partitionere disken og installere som normalt. Efter endt installation, forbind nu den gamle igen og du vil kunne se dine eksisterende data der er lige til at flytte over på dine nye drev.

* Hvis det er IDE diske, så husk, at for at få den bedste performance imellem dine diske, så sæt dem på samme kabel (primær eller sekundær).

** Det lyder som om du har prøvet at have flere Windows installeret før. Hvis du får installeret flere Windows på samme boot-partition, så kan du redigere filen c:\boot.ini og simpelthen fjerne referencen til dit gamle system og undgå den opstartsskærm der beder dig vælge hvilken Windows du vil starte.
Gravatar #4 - amokk
17. aug. 2005 21:26
#3 ". Hvis du får installeret flere Windows på samme boot-partition, så kan du redigere filen c:\boot.ini"

Dette vil ik være et problem hvis man piller den gamle HD ud først :-)
Gravatar #5 - Mozez
18. aug. 2005 20:45
OK jeg takker for de gode svar.
Gravatar #6 - Mozez
18. aug. 2005 20:52
Ahh okay, jeg har lige endnu et spørgsmål. Min mål er jo at installere windows på den nye disk og bruge dette. Hvad med boot.ini? På hvilket drev skal jeg rette i den?
Gravatar #7 - amokk
18. aug. 2005 21:01
#6 du behøver ikke rette boot.ini
bare pil den gamle disk ud mens du installerer windows på den nye
Gravatar #8 - Kennedy
18. aug. 2005 21:33
Hvad er det man skal slette i "c:\boot.ini"?? Har pt det beskrevne problem...
Gravatar #10 - mrmorris
18. aug. 2005 21:43
#8 Tag et kig på min boot.ini engang. Jeg har to Windows installeret, begge listet under sektionen Operating Systems:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows .NET Server" /fastdetect

Hvis jeg vil af med denne skærm, kan jeg blot fjerne én af mulighedderne, f.eks. "Microsoft Windows .NET Server" på den sidste linie. Det er vigtigt du peger på den rigtige Windows oppe i Default linien, du skal naturligvis rette denne såfremt dén Windows installation du fjerner, er den defaulte.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login