mboost-dp1

xml - php - css - apache

Gå til bund
Gravatar #1 - Wolly
9. jun. 2003 01:41
Efter at have læst Acro's indlæg her: http://www.newz.dk/forum-item.php?id=25294 om css og xhtml, syntes jeg at det lød så smart at adskille kode og design på en hjemmeside, at jeg straks startede på at skrive en af mine sider om. Jeg fik dog en del problemer jeg ikke kan finde svar på nogen steder på nettet.

1. Min arbejds apache-server synes ikke at kunne håndtere xhtml sider, men godt *.xml sider. Er der et specielt mod der skal installeres??? Når jeg åbner min *.xhtml side i browseren, skriver den bare hele koden ud som tekst!
Hvad er forskellen på en *.xhtml og en *.xml side???
Jeg kører Mandrake 9.1 på den comp jeg arbejder på.

2. Min side er skrevet i php. Jeg har installeret et php-xml mod, men det virker ikke. Sikkert noget at gøre med spørgsmål 1, så det glemmer vi lige lidt. Hvis jeg bare skal bruge de "normale" xml komandoer, er der så en nem måde at angive at siden er i xhtml i min php kode. Har læst dokumentationen på php.net men synes at den er lidt indviklet, og ikke rigtig giver mig svar på mine spørgsmål.

Håber at der er en venlig person der vil give mig et prej i den rigtige retning, da jeg tror at jeg er blevet uvenner med google, og de sider jeg normalt finder informationer på ikke rigtig har været tilstrækkelige i denne situation!
Gravatar #2 - Acro
9. jun. 2003 10:07
#1 @Wolly:
XHTML er HTML-sider, de skal altså bare hedde .html (eller .php - hvis du bygger dem ind i dynamiske sider) - deres Content-Type skal være 'text/html' - og det eneste der er forandret er din 'doctype' og den måde du skriver dine koder på, og naturligvis nogle af koderne.

XML bruger du til datalagring - lidt ligesom en primitiv database, og det du får ud af php-xml (vil jeg tro) er at du i din PHP-kode får mulighed for at tilgå data lagret i XML, reelt set er det underordnet - selvfølgelig kan du godt integrere XML også, men det er ikke nødvendigt.

Kig på http://www.html.dk/tutorials/xhtml/ - den fortæller meget kort hvad der er forandret fra HTML til XHTML. Det er faktisk ikke det store, men tingene skal være mere perfekte nu end tidligere.

En anden forskel er at du, hvis du vil have et dynamisk design bør undlade at benytte tabeller - fremover skal du stortset udelukkende benytte DIV og SPAN til at (via CSS) formatere din data - det kan virke lidt svært, men det kommer hen ad vejen.
Gravatar #3 - Wolly
9. jun. 2003 10:52
@ Acro

Jeg takker for dit svar, det var lige hvad jeg skulle bruge! Jeg brugte 6 -7 timer på at læse om xml i går, men stod til sidst tilbage med de overstående spørgsmål som jeg ikke rigtig kunne finde svar på. Angående din antagelse om php-xml var det lige det der stod på php.net, men jeg fik ikke rigtig det ud af det jeg skulle, og stod stadig tilbage med et projekt hvor der kunne være mange grunde til at det ikke virkede

Efter din bekræftigelse af mine oprindelige antagelser, ved jeg ca hvor fejlen i min kode må være, så det skulle ikke være noget problem at komme virdere.

Takker for det hurtige svar :-)
Gravatar #4 - Wolly
9. jun. 2003 10:59
Yahooo Det virker :-)
Gravatar #5 - <3Thinkpads
9. jun. 2003 11:22
Må man se resultatet? :)
Gravatar #6 - Wolly
9. jun. 2003 13:23
Det kan du bande på... Men jeg er ikke nået så langt endnu :-)
Siden jeg har kastet mig over er www.svedigekasser.com
En aften jeg var stiv købte jeg domænet, og derefter er det har en masse personer meldt sig til at være med til at skabe siden. Da jeg ikke rigtig gider/"har tid til" lave så meget af den selv, er vi nu ca 10 personer tilknytet udviklingen af siden.

Derfor er det også en perfekt løsning til udfærdigelsen af siden at skrive den i php/xml med CSS som grafisk layout. Så kan jeg lade nogle andre tage sid af det grafiske, som jeg selv er et fjols til, og kun skrive php delen selv :-)

Jeg har ikke lige den nye side kørende endnu da jeg lige er startet i dag, men den skulle gerne komme op på www.svedigekasser.dk i løbet af ugen. Så må vi se om der er nogen af grafikerne der får lavet deres del :-)

Hvis der er nogen der skulle være interesseret i at deltage, er i da meget velkommen. Det er 100% nonprofit! Hvis vi nogen sinde tjæner penge på siden, vil de blive brugt til at holde fest for :-) Da alt er delt op i moduler er det ikke svært at videregive et ansvarsområde videre til en ny person...
Gravatar #7 - <3Thinkpads
9. jun. 2003 23:40
@Wolly:

Jeg skulle mene jeg kender nogle gode kasser, så jeg skal få et par billeder!

Kasser - Primitivt ord, men med en stor mening!
Gravatar #8 - DetVarSoerens
10. jun. 2003 12:06
Hey Wolly,
Fed side, ser lovende ud :-)
Har i selv taget billederne ? hvis ja så hvor? (gætter på kbh. da jeg så en bekendt)

Mvh.
Søren
Gravatar #9 - Acro
10. jun. 2003 12:10
Kunne satme være fedt at rende i byen med et kamera og en jakke med teksten "Fotograf, www.svedigekasser.com" - tror nok på at der ville være en masse opmærksomhed.
Gravatar #10 - RedCalf
10. jun. 2003 12:23
HAHA alle tiders undskyldning for at løbe rundt i byen og bede kvinderne om at vise deres kasser frem :oD

Nice ide med svedigekasser.com designet er ok, men der magler
lidt på hastigheden - måske nogle bedre thums
et messageboard til at anoncere hvor der er kasser at finde aka arangemangkalender
et ratingsystem

så kan det godt være det kun er mig - men den lyseblå baggrund er lidt fiset.

Det er velment kritik, for jeg syntes som sagt ideen er kanon, men du er jo sikkert i fuld sving :o)
Gravatar #11 - Wolly
10. jun. 2003 13:35
Det mest underlige er at vores fotografer ( Jeg tror der pt er to personer på opgaven ) ingen problemer overhovedet, har med at skaffe billeder! Jeg havde sq ikke troet at pigerne ville gå med til det, men så hørte jeg om deres strandtur, hvor de havde gået hele vejen op af amagerstrand og spurgt alle pigerne, om de ikke måtte tage billeder af dem, kun iført bikinitrusser :-) Der var rigtig mange der sagde ja, og nogle ville endda have hele fotoserier :-)

Som denne tråd fra starten handlede om, er jeg ved at omskrive hele siden. Jeg hanve ALDRIG troet at folk ville være så villige til at hjælpe, som det er tilfældet. Jeg købte kun domænet for at få email adressen, så var der nogen der ville have at jeg skulle lave en side. Det gjore jeg så, en lille nem en der har taget et par timer at få op at køre. Også derfor den kører med fast opløsning, en ting som jeg nu er ved at blive sindsyg af :-)

Den ligger pt på min egen server, som står i mit køkken med en 1024/256 forbindelse, derfor er den så langsom. Jeg har nu købet server plads til siden, som jeg gerne skulle få i løbet af ugen :-)

Jeg takker for al kritik af siden, det er fedt at få ros, og meget brugbart at få kritik, så jeg ved hvad der skal laves om :-)

Vi bor alle i KBH så de fleste billeder er herfra, hvis der er nogen der vil deltage som fotografer er i da meget velkommen :-)
Bare send en mail; [email protected]
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login