mboost-dp1

Zyxel router og NAT bøvl

Gå til bund
Gravatar #1 - lst
29. mar. 2007 07:55
Hejsa.

Jeg har en Zyxel P2602HW router fra Fullrate hvor i jeg blandt andet har forwardet port 80 til min egen webserver. Når jeg befindre mig uden for mit eget lokalnet, så kan jeg fint gå ind på midtdomæne.dk

Problemet opstår når jeg sidder derhjemme og gerne vil ind på mitdomæne.dk så havner jeg altid i routerens webinterface. Og laver jeg noget via svn så kan den ikke forbinde til svnserveren hvis jeg brger svn://mitdomæne.dk/projekt men igen den kan fint ude fra.

Hvordan gør man således at en zyxel router kun skal svare når den bliver spurgt direkte på sin egen ip, og ikke alt muligt andet?
Gravatar #2 - carb
29. mar. 2007 07:58
Du kunne jo bruge dit lokale ipnummer til din webserver, i stedet for mitdomæne.dk.
Gravatar #3 - lst
29. mar. 2007 08:00
#2 det kan jeg, men det giver det problem at jeg har flere domæner på serveren. Og yderligere skal jeg så have lavet to configurationer til min svn opsætnig, mine scripts osv. Derfor jeg meget gerne bare vil kunne benytte mit domæne som pointer.
Gravatar #4 - themuss
29. mar. 2007 13:05
Det kaldes spoofing, og det skal du være glad for din router filtrerer væk...

Du kan gøre en af to ting, dual-homed dns eller smide dit domæne i hosts-filen på den maskine, du vil benytte på indersiden.
Gravatar #5 - lst
29. mar. 2007 13:35
#4 Jeg er ikke glad for en feature jeg ikke kan disable. F

Da det er min laptop jeg benytter, så vil det vel betyde at jeg manuelt skal rette i min host-fil alt efter hvor jeg befinder mig? Eller kan en hosts fil godt indeholde en fallback løsning?
Gravatar #6 - Wird
29. mar. 2007 19:36
I Zyxels 650 router havde man en mulighed for at skrive "ip nat loopback on" i consolen til den, og så ville det virke på samme måde lige meget hvor man sad, men jeg ved ikke om dette også kan bruges i denne model
Gravatar #8 - Azuria
30. mar. 2007 05:21
#4 Faktisk, er det ikke en feature, men mangel på samme...
Det er loopback der ikke er sat til, sådan er de fleste routere opbygget.

#1 Løsningen på problemet, er som andre siger, brug serverens interne ip.
Når du så kommer på det med at den har flere domæner...
installer en dns server, er fantastisk let. ;)

Du kan evt. også tage et kig her:
http://tutorials.worldwidewhat.dk/zyxel_cc/
Ved ikke om det stadig virker på din, men prøv
Gravatar #9 - lst
30. mar. 2007 08:16

Takker den tutorial løste mig problem. Lækkert, mange tak for hjælpen.
Gravatar #10 - Azuria
30. mar. 2007 10:10
#9 Så lidt :)
Gravatar #11 - themuss
30. mar. 2007 14:02
Nu er det jo ikke min skyld at router-producenten kalder anti-spoofing for noget andet end det er...

Feks er der heller ikke meget DMZ over de fleste forbruger-routeres DMZ-opsætning.

Anyway, hvis du slår "ip nat loopback" til er det det samme som at slå anti-spoofing fra (in case du skal på en seriøs mailling-liste og stille spørgsmål).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login